Travhäst och korsförlamning

K

kangaroo

Hej!
Till att börja med, många hästar fler problem!!! :crazy:
Har nu fått en ny häst i stallet och vad börjar, nya problem... Ja, ja problemen har väl inte börjat ännu. Har pratat med gamla skötaren till min leasinghäst och hon berättade att hon haft upprepade korsförlamningar efter snabbjobb och lopp. Visade sig på så sätt att varit väldigt stel på kvällen efter och ömmat i ryggen, tagit korta baksteg samt stumma framsteg. Dagen efter pigg ocg glad igen. Nu har jag hittills bara kört intervaller (inga problem) men vill ju veta hur man kan förhindra detta på bästa sätt. Hon äter inte havre, får matolja i maten, tokosel och är hittills tränad på så vis att hon gått snabbjobb 2 dagar i veckan och däremellan bara skrittat. Enligt vad jag förstår är det ett relativt vanligt problem bland travhästar. Hur gör ni för att förhindra att korsförlamning inträffar? Tips och förslag mottages tacksamt.
 
Problemen ligger hos människan, i anpassningen av foder och träning, inte i själva korsförlamningen, som endast är en symptom på kraftig obalans i hästen.
Se till att levern fungerar optimalt. Balanserad foderstat! Analys av grovfodret för att veta hur mycket hästen får i sig.

Massage, renande/stärkande örter, varma ulltäcken. Låta hästen röra sig i lugnt tempo (hage eller skritt).

Det finns säkert flera gamla trådar om ämnet, lycka till!
 
Förutom att man är nogsam med uppvärmning och avkoppling efter avslutat arbete, vet man att hästar med dessa problem kan ha låga halter av magnesium i kroppen. Vid akuta korsförlamningar, sprutades förr magnesium in i muskeln.

Man kan motverka detta genom att ge magnesiumbaserade fodertillskott, exempel på detta är HorsePowder eller Bio-mag.
 
Har också ett travsto som jag leasar som åkte på korsförlamning för ett år sedan. Det var visserligen som ett brev på posten då hon mest gått i hagen i 2 veckor pga av en sårskada. Då jag körde henne tredje gången efter igångsättning så blev hon rädd och drog i väg i 190 i skogen. Att hon fått korsförlamning märktes inte förrän jag skulle ta in henne i boxen efter avselning, då ville hon inte gå och väl inne i boxen rörde hon inte bakdelen. Några timmar efter såg det bättre ut och dagen efter var hon som vanligt men tog iallafall blodprov och gav Beviplex. Veterinärn var ganska säker på att det var en lindrig k.f. eftersom den släppt så fort och hon inte var stel i bakdelen. Men icke, en riktigt kraftig en var det med 96 CK och över 200 i ACAT.

Hon fick både Krafft och havre då men nu får hon Groov och olja. Jag tror visserligen inte att hon är en sådan som har väldigt lätt för att få korsförlamning men jag vill helst att hon får röra sig varannan dag (max 2-3 dagars vila efter snabbjobb), försöker se till så att hon inte får för mycket överskottsenergi och minska fodret för varje vilodag.
Viktigt att coola ned efter jobb.
Efter lopp så är en spruta B-vitamin inte helt fel.
Vid k.f. så är det dom snabba muskelcellerna som bryts ned för att dom är laddade med för mycket energi. :crazy:
Så ett tips är att köra en liten repa i snabbt tempo typ 1.20, varannan dag för att tömma de snabba muskelcellerna på energi.

Korsförlamning sägs vara ärftligt och det är betydligt vanligare att stona får det. Dom är ju oftast mer stressade och nervösa av sig. Man ska vara duktigt om man ska få en hingst eller valack att få det. :devil:
Och så att man tar blodprov även om man tycker att det bara såg ut att vara en lindrig k.f, skenet kan bedra.
Vissa säger att man hellre ska kyla hästen vid k.f och veterinärerna vill att man slänger på filtar. Svanstedt m.fl, har jag hört häller en hink kallvatten :o över hästen men jag antar att det är för att blodet ska rusa till bakmusklerna snabbare och då blir det ju värme iallafall.

Det sägs också vara bra hästar som får korsförlamning! ;)

MVH Eem
 
Hej!
Tack för svar! Det låter ju bra att det är bra hästar som drabbas..
Hur mycket drar du ner maten när hon vilar och när ökar du den igen? Före eller efter jobb? Mitt sto har ju endast gått jobb två dagar i veckan kanske kan man minska risken för att hon skall drabbas om man aktiverar henne mer. Om de drabbas hur länge vilar de då eller hur sätter man igång dem igen? Kanske beror det på provresultaten?

Mvh Fia :banana:
 
Att korsmuskulaturen, som är hästens största(?) har lättast för att lagra överskott på energi är kanske inte en slump?

Hur mycket energi som lagras bör väl bero på hur mycket mat du ger dig häst i förhållande till energiförbrukningen?

Eftersom alla hästar har olika omsättning så bör det väl i praktiken vara mycket svårt att ge råd via internet, om du inte har färdiga värden på både hästens energiomsättning vid ansträngning/vila och fullständig energi analycering av foder?


Jag finner det konstigt att ingen kan svara på varför ston lättare får korsförlamning?

Tokosel brukar rekomenderas av veterinär.
 
Har du varit inne på SLU:s hemsida? Där berättas det varför korsförlaming uppkommer och hur man undviker det.
Lycka till.
 
Jag finner det konstigt att ingen kan svara på varför ston lättare får korsförlamning
Ja, eller varför det är enbart hingstar och valacker som har problem med hovsprickor. Det har aldrig ston. Man har inte svar på allt tyvärr.

Till trådskrivaren.
En häst som har återkommande korsförlamningar behöver lite speciell behandling.
Tex. Samma rutiner dag ut och dag in. Brukar hon vara van vid att bli körd efter hage, kan det vara riksabelt att köra direkt på morgonen. Även om du skrittar länge först.
Undvika havre eller koka den ordenligt och låta den svalna. Så det är bra att du ger olja.
Köra ordentligt, och mycke skritt som uppvärmning. Om din häst är väldigt het, kan man prova att köra fort varannan dag, och vila varannan. Då kör du givetvis lugna jobb. (bäst att tillägga)
Är hon brunstig får du se upp!! Då får dom lättare korsförlamning.
Massage i förebyggande och B-12 kan hjälpa.
Mycke hage där hon rör sig. Inte någon geggig där hon ändå bara ställer sig i ett hörn och kutar rygg.
Täcka och håll henne varm.
Har du tillgång till skrittmaskin så andvänd den.
Är din häst het?
lycka till
hälsningar gulan fd.gulla
 
Jag brukar kanske dra bort 25% av krafftfodret morgonen efter ett jobb och sedan öka på den samma morgon som hon ska göra ett jobb. Det viktiga är nog att man har ett krafftfoder med mer fett än energi i åt k.f hästar. Man ger olja för att det är en skonsammare form av energi, i form av fett. Oljan i sig hindrar inte att hästen får korsförlamning.

Jo, det beror väl på provresultaten och veterinärens åsikt hur lång tid det tar innan man kan börja jobba på som vanligt.
Det sägs att det tar ca 3 veckor innan de skadade muskelcellerna försvinner och ytterligare 3 veckor tills nya har byggts upp som sen också ska tränas upp.
Jag tror det tog ca 2 månader när min häst hade korsförlamning att komma i gång med snabbjobben igen. Jag har för mig att man ska ta ett nytt blodprov efter (tidigare kanske om värden inte var så höga vid det första provet)2-3 veckor igen och kolla så att värdena är normala. Då kan man börja träna den lite smått.

MBH Eem
 
Hej!
Jag har själv inte haft hästen speciellt länge och hon har ännu inte fått korsförlamning hos mig men enligt gamla skötaren har hon alltså väldigt lätt att få det. Därför mina frågor för att försöka undvika att det händer igen. Det måste väl innebära stora svårigheter att fortsätta träna med en häst som drabbas av detta ofta, i stort sett omöjligt?
Hästen är själv väldigt aktiv i hagen, hon går i en stor gräshage. Springer och busar mycket. Hagen på förra stället var ichförsig både mindre och tråkigare(sand). På förra stället gav de ett havrefritt foder som heter Gain cool n easy och det har jag fortsatt med, hon får endast 1½ kg/dag och det tycker jag absolut inte är för mkt för det arbete hon utför snarare tvärtom. (Höet är analyserat.. men annan tråd..!!)
Hästen är väldigt het att köra. Hur ska jag köra snabbjobb varje dag, lätta intervaller? Vilket tempo kör ni i då?

Tack för alla tips men är ändå glad för ännu fler :bump:

Fia
 
Min häst är väldigt het också. Hon var skaplig tills för ett par månader sedan då jag, min nöt, tyckte att hon var lite seg i loppen. Så jag körde ett jobb med 5 intervaller i 1.30-1.24 tempo 500m här hemma för att väcka henne lite :smirk:. Nu är hon het så in i :devil: .Däremot när jag körde intervaller i backe tidigare så blev hon inte het :confused:

Så var försiktig med intervaller och kanske att man håller tempot relativt lågt, 1.50 kanske, och tar lite längre intevaller och kortare vila istället. I sista intervallen kanske man kan låta hästen kuta på i 1.20 tempo sista 100-200m.

Fick tipset förut när vi hade en het häst att bara köra snabbjobb inne på banan och ta det lugnt hemma; skritta och och lugnt trav (om det går). Jag rider min hemma nu bara för då är hon väldigt lugn även i trav + att hon får springa av sig i paddocken och snabbjobb 2 gånger i veckan, 1 lugnare och 1 hårdare. Så vi får se om det ger resultat.


MVH Eem
 
Ofta är ju korsförlamningshästar heta.
Du får hitta rutiner för din häst, och se till att hålla det, så hon vet vad som komma skall. Du ska inte köra fort varje dag, och du behöver heller inte köra fort varannan dag. Ibland KAN det vara bättre att göra det om din häst är jättehet. Då anser jag att vanlig motion inte hjälper.(hage är då bättre) I motionen bör hästarna kunna koppla av och röra sig lugnt. Jag brukar ha heta hästar på släp. Då brukar dom kunna slappna av och både skritta och trava lugnt.
Väljer du att köra fort varannan dag, blir det lugna jobb. Gärna rundbana som brukar vara bättre för hetsporrar.
Det kan ju hända att detta miljöombyte är precis vad hästen behöver, även om jag tror att hon någon gång kommer att dra på sig en korsförlamning i alla fall......tyvärr.
Man behöver inte vänta länge efter en anfall att börja träna igen.Tvärtom, du BÖR röra på hästen så fort det går. Vi brukar ge direkt finadyne och b vitamin i blodet, så får hästen stå still i boxen tills krampen släppt, och helt bort med kraftfodret samma dag. Dag 2 ut och motionera och hage, dag 3 samma, och dag 4 lätt snabbjobb. Kraftfodret brukar vi öka succesivt och efter några dagar full giva igen. Om vädret tillåter, mycke hage.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 167
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 813
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ ... men det vill tydligen inte benen... Har alltid vari lat, och att motionera har aldrig riktigt tilltalat mig. Dock så har jag...
Svar
14
· Visningar
2 218
Senast: Brisa
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 701
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp