Travhäst som drar

mineuz

Trådstartare
Jag håller på att träna igång mitt varmblod efter att hon fått föl. Lång historia kort, hon blev psyko att köra så vi tog föl på henne och hoppades att hon skulle lugna ner sig.

Har tränat henne riktigt i ca 3-4 månader och senast vi var upp på banan så drog hon. Inte långt men jag vet inte vad jag ska göra. Det var såhär innan dräktigheten fast 100ggr värre, och jag vill hinna bryta mönstret innan det går tillbaka som det var förut. Hon är fortfarande lugn och kontrollerbar hemma i skogen.

Tilläggas bör att hon endast ridtränas.

Rider med dubbla tyglar, ett i tredelat goldenwing och ett i spärrgrimman. Har kort check för hon pullar ihop sig såfort hon blir laddad annars.

Tips och tricks?
 
Har hästen kollats upp hos vet? Om en häst plötsligt "blir psyko" är det nog det första jag tänker på om inte hormonerna spökar.

En koll om hästen har ont är prio ett. Men jag har varit med om ett flertal travare som från att ha varit trevliga att köra sedan ändrat sig efter några starter "när polletten trillat ner" till att bli en utmaning.
 
Ett kolla om hästen har ont någonstans såklart.
Men sen hur mycket dövar ni henne? Efter haft en knepig madame i stallet som kräver både bomull, dubbla gummi tutor och mössa på sig på banan så har jag insett hur viktigt det är. Hon är het som en kamin och alltid varit att köra ända sedan första gången, finns inget fel mer en hennes humör när det kommer till att träna. Tyvärr inte ridbar pga av sin storlek annars hade det väl varit ett alternativ. Vet att det lyckats skala av en del av dövningen nu efter hon startat på men hon är fortfarande het och pullar något så grymt första 1000 meterna om hon inte ligger instängd i rygg.
 
Om hästen får panik av ”inget” kan det också vara en struppipare, för visst är det vanligt bland travare? Och tyvärr inget som ska avlas på.

Hästen blir rädd, får problem med andningen pga förlamningen i stämbandet och väljer att fly. Tyvärr inte helt ovanligt.
 
En koll om hästen har ont är prio ett. Men jag har varit med om ett flertal travare som från att ha varit trevliga att köra sedan ändrat sig efter några starter "när polletten trillat ner" till att bli en utmaning.
Ja hon gjorde tre starter och efter det började hon bli galen. Hon är kollad allt som finns i princip, så det bör inte vara något fysiskt fel
 
Ett kolla om hästen har ont någonstans såklart.
Men sen hur mycket dövar ni henne? Efter haft en knepig madame i stallet som kräver både bomull, dubbla gummi tutor och mössa på sig på banan så har jag insett hur viktigt det är. Hon är het som en kamin och alltid varit att köra ända sedan första gången, finns inget fel mer en hennes humör när det kommer till att träna. Tyvärr inte ridbar pga av sin storlek annars hade det väl varit ett alternativ. Vet att det lyckats skala av en del av dövningen nu efter hon startat på men hon är fortfarande het och pullar något så grymt första 1000 meterna om hon inte ligger instängd i rygg.
Hon är kollad väldigt noggrant och väldigt många gånger för det var såklart våran första tanke också, men vi har aldrig hittat något. Hemma har hon ingenting i öronen, på banan har vi kört med vanliga skumgummitussar.
 
Om hästen får panik av ”inget” kan det också vara en struppipare, för visst är det vanligt bland travare? Och tyvärr inget som ska avlas på.

Hästen blir rädd, får problem med andningen pga förlamningen i stämbandet och väljer att fly. Tyvärr inte helt ovanligt.
Medveten om detta, vi har nämligen en sån häst också som precis avslutat sin karriär
 
Innan vi betäckte henne så stod hon tre månader i proffsträning, dom fick inte ordning på henne och hon blev värre när hon kom hem.

Ah, jag menade inte den typen av tränare. Inte travtränare.

Jag menar en ridtränare som kommer hem till er, på ridbanan, och hjälper er reda ut vad det är ni behöver jobba med som ekipage. Som kan ge er fler verktyg, öka kommunikationen, hjälpa hästen hantera sin egen energi och stress etc.
 
Hon är kollad väldigt noggrant och väldigt många gånger för det var såklart våran första tanke också, men vi har aldrig hittat något. Hemma har hon ingenting i öronen, på banan har vi kört med vanliga skumgummitussar.
Då hade jag prövat mössa över minst kanske till och med gummitutor under och se vad som händer.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 427
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 030
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp