travhoppning?

A

annorlunda

är det en bra idé för att bygga ryggmuskler på min kille `?
typ studshoppning, är det möjligt i trav, och vilket avstånd / höjd är det då som gäller bäst ?(han är 166 i mkhd) ;)
har ni några bra övningar o dra till med `?;)

allt är välkommet !
känner mig redigt oinspirerad av allt jag själv kommer på :D
 
Sv: travhoppning?

Studshoppning i trav blir ju kavaletti. Beroende på hur vältränad hästen är så kan man väl ha upp till ca 50 cm i höjd. En meter brukar väl vara lagom avstånd mellan, det varierar med höjden (högre bommar = kortare avstånd.
 
Sv: travhoppning?

Du kan ju komma in i en studs serie i trav, men du kan inte travhoppa igenom den efersom studs är hinder på hinder, känner mej så bra på att förklara :grin:
Det ska vara 3 meter mellan hindren och höjden kan man variera men jag tycker inte man ska ha högre än 70 cm i studs beroende på hästens storlek/ utbildning och styrka. Hoppa studs är väldigt jobbigt för hästen och mjölksyre framkallande så hoppa inte för mycket om hästen är ovan. :)
 
Sv: travhoppning?

hehe jo men ja förstår vad ni båda menar :)
menade väl mer som så att komma in på studsserien i trav, och se om han fattar galopp emellan så att säga :)

okej, men tänkte väl mer ha ett par hinder på kanske 30-40cm, har aldrig gjort de me han innan nämligen. ska bli så spännande och se hur de går :D
nädå, tänkte väl kanske göra de max 1 gång/vecka, rider helst ut i skogen nu så länge det är möjligt innan de blir för halt o så ( är lite skraj för omkullridningar nämligen:S )

men tack för svaren iaf :)
 
Sv: travhoppning?

5½:an är kanon när man vill travhoppa.

Börja med markbom, sen efter ca 2.2 - 2.5m en liten sax, och 5½ m efter det ett rättuppstående eller oxer.

Var noga med att ha en bra trav. Stå i lätt sits i bra balans utan att stödja dig i tyglarna. Hästen fattar galopp efter saxen och efter ett språng kommer själva hindret.

Det braiga med denna övning är att hästen alltid kommer rätt på hindret och därmed ger självförtroende och gör att det känns enkelt.

Man kan börja med bara saxen ett par gånger så man känner att hästen bjuder fint sen kan man bygga upp hindret och om det känns bra kan man höja lite men tänk på att det är väldigt jobbigt för hästen med travhoppning så gör den inte för många gånger.
 
Sv: travhoppning?

Om hästen är grön kan man ha lite stigande avstånd i studs serien. Lägg en travbom före första hindret på 2,5 m, mellan första och andra hindret har du avståndet 2,5 m, sedan förlänger du mellan hindren med 0,5 m, det för att hästen ska få bättre plats! Ställ serien på medellinjen så kan du hoppa från båda hållen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 126
Senast: WildHorse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 450
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp