tre alternativ stallinredning, hjälp mig välja.

Empalie

Trådstartare
Nya stallet är på g, måste börja bestämma mig hur jag vill ha det inuti. Vad blir mest praktiskt, billigast och hållbarast och mest prisvärt???
Tre alternativ:
1. Vanlig boxinredning med plastplank eller trä.

2. murade mellanväggar med fronter av vanlig boxinredning, platsplank eller trä.

3. murade mellanväggar och fronter med endast dörr som omurad del.

hm....

Jag vill gärna också ha tips på fina galler, det har jag bestämt mig för att jag vill ha....gärna hemmagjorda fina eller köpta som inte kostar alltför mycket.

:D:D:D

Sv: tre alternativ stallinredning, hjälp mig välja.

Jag har helmurat med hemmabyggd dörr :) Boxinredningarna verkar iofs hålla väldigt bra allihop men jag tycker de är sååå tråkiga.

Galler har jag inte några sådär kan jag inte tipsa.... Vet att min gamla chef gjorde egna med plattjärn och ganska grov armering sóm målades :) Har hållt i tio år nu.

Skulle vilja känna lite på näten de har nu- det måste ju vara smidigare att sätta iaf.

ok, kan du visa bilder???? Vore glad om jag fick se !

Vi kör med vanlig plank - både till front och mellanvägg med hemmagjorda, svartmålade galler och svartmålade detaljer och beslag. Dörrarna är byggda i en stomme med skivor på båda sidor. Inte speciellt påkostat alls men helt klart funktionellt och fräscht. :laugh:

DSC_0043r-2.jpg

DSC_0041r-1.jpg

DSC_0040r-1.jpg

Bättre sent än aldrig ;)
31721112.jpg

Visst- det är mer än lite finlir kvar men det börjar arta sig :)

Visst är det fint och fräscht, men:
Du har alldeles för stort mellanrum mellan golv och dörr! :eek:
En häst som ligger får lätt ut ett ben där. Helt livsfarligt.

Och jag vill gärna ha fler bilder, är också i nybyggartagen!

Har under årens lopp fått erfarenhet av olika stallinredningar. Murat är snyggt hållbart (om det är rätt gjort) och lätt att hålla rent. Men det finns en klar nackdel med inredningar som inte går reletivt lätt att ta ner/bort. Det är om en häst dör eller måste avlivas i boxen. Kan vara ett rent h-lvete att få ut en stor häst genom en boxdörr. Har sett några gånger då man fått stycka hästen i boxen för att få ut den.

Jag har kört helmurat för att det lätt går att laga när de skrapat sönder det...
Det är byggt helt enligt konstens alla regler... så trillar ihop gör det inte. Skulle nog bli ett stort problem om jag skulle behöva placka ner det faktiskt...
Om jag nu har sådan otur att de behöver avliva där inne så tänker jag inte vara hemma om de inte får ut den.
Men inte blir den stel direkt? Man måste kunna dra ut den med traktorkranen om det skulle vara så?

Ja, vad ska jag säga? Allt? :D Jag är i "supainallaideérdukankommaöver"-läge. Är det okej om jag sparar dina bilder som lite inspiration för senare?

Hur ser det ut inne i stallet nu och vad kommer att ske sedan? :)

Inne i stallet finns inte ;) Det är uteboxar- den i hörnan är ruskigt stor. Funderar på att ha fodret där inne... Där blåser de inte omkring :)
Sedan har jag vid det stora hålet inte satt upp portar ännu. Där är spolspilta och uppbindning. Brevid är sadelkammaren. Genomgång ut i hagen med där. Tanken är att man ska ta in hästen och är den väldigt lerig går man bara igenom tvätten ;)
Det första utrymmet är eg garage men där är massor med spån nu.
Jag kan ta lite bilder nån dag :)
Tittade du på de andra i pixboxen?

Shit vad fint!

Kan du länka till albumet? Och törs man fråga om priset :o ??

http://www.pixbox.se/alb_show_id1119687_page0.html
Jag hoppas att det funkar nu...
Fast jag har ju inte tagit så mkt bilder nu när det börjar bli färdigt...

Vi har gjort allt själva så det tar ju lite tid- eller allt nu ljuger jag. Jag har haft elektriker till att koppla in elen. Vi har bara förberett den med hjälp av en annan elektriker, sambons bror.
Min syster sambo har gjort det mesta av planeringen. Han har också väldigt bra kontakt med folk så vi har fått mycket till bra priser.
Men bygget är sjukt stort- det hade varit mycket billigare att bygga ett vanligt stall för då hade du inte behövt så mycket yta på det.
Men jag ville ha det så här :) Och jag älskar allt utom att det blåser upp löv och alla hästarna bara måste äta sitt hösilage utanför dörren ;)
I runda slängar mellan 5-600 000:- :cool:

fy fan vad snyggt ;)

Du kommer inte ångra dig, trots kostnaden. Ett sånt där stall skulle jag vilja ha. *drömmer* Om jag någon gång har råd så skall jag också bygga rejäla uteboxar. Men det är långt bort :(

Får väl iofs vara nöjd med paddocken som vi byggde i år.

Nä- den höjde värdet betydligt mera faktiskt... Och jag tror att jag har material till ett uterum också :) När man nu orkar bygga det... hahaha

Inne i stallet finns inte ;) Det är uteboxar- den i hörnan är ruskigt stor. Funderar på att ha fodret där inne... Där blåser de inte omkring :)
Sedan har jag vid det stora hålet inte satt upp portar ännu. Där är spolspilta och uppbindning. Brevid är sadelkammaren. Genomgång ut i hagen med där. Tanken är att man ska ta in hästen och är den väldigt lerig går man bara igenom tvätten ;)
Det första utrymmet är eg garage men där är massor med spån nu.
Jag kan ta lite bilder nån dag :)
Tittade du på de andra i pixboxen?

Jag förstår! :) Smart tänkt med avspolningen :idea:
Ta gärna bilder, vill hemskt gärna se mer. Nej, dem har jag inte sett.

Jag är inte hundra än på hur jag ska göra, men jag är framförallt inne på att installera ett Active Stable här hemma, men kommer även att bygga om en av byggnaderna till stall. Kan vara skönt att ha bägge att tillgå, exempelvis om någon skulle skada sig eller att någon inackordering inte trivs med det första alternativet :)

Nu har jag sett bilderna, det där va RIKTIGT fint!

Senast ändrad:

Jag har kört helmurat för att det lätt går att laga när de skrapat sönder det...
Det är byggt helt enligt konstens alla regler... så trillar ihop gör det inte. Skulle nog bli ett stort problem om jag skulle behöva placka ner det faktiskt...
Om jag nu har sådan otur att de behöver avliva där inne så tänker jag inte vara hemma om de inte får ut den.
Men inte blir den stel direkt? Man måste kunna dra ut den med traktorkranen om det skulle vara så?
Har stött på problemet ett par gånger och det handlar inte så mycket om i fall hästen är stel eller inte utan på utformningen av stallet. Givetvis underlättare det om man har tillgång till traktor, lastare eller liknade. Men det är ofta utformningen på boxen, dörr bredden (stora hästar är stora när ligger på sidan) och på stallet. Det som gör det svårt är saker som att inte ytterdörren till stallet sitter vid boxen. Att det kan finns vinklar och svängar som man inte tänker på i vanliga fall men som gör det otroligt svårt att få en liggande häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·
Anläggning Under hösten kommer vi renovera vårt stall och vi har slutat upp med beslutsångest. I första skedet, utan någon vidare eftertanke, hade...
Svar
8
· Visningar
1 596
Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 443
Senast: Pudlan
·
Anläggning * En exklusivare boxinredning varianten med pelare läckra detaljer med sneda galler osv med vanlig fur/gran trä. * Eller en standard... 2 3
Svar
47
· Visningar
6 000
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka