tre stroppar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Glorfindel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 491
G

Glorfindel

En knasig fråga;)

Sadlar har tre sadelgjordsstroppar, varför?

Spelar det någon roll i vilka stroppar man fäster sadelgjorden?

Om det spelar roll vilken skillnad gör det om man sätter sadelgjorden i de två främre, i de två bakre respektive i den främsta och den bakersta?

Magdalena

Sv: tre stroppar

Hej!

Jag läste i en bok, tror att det var Ridlära, Bo Tibblin, att man ska använda den främsta och den längst bak om sadeln ligger bra. Men om den har en tendens att röra sig bakåt kan man använda de två främsta för att hålla den på plats framåt.

Vet inte själv hur det funkar eftersom jag inte är tillräckligt duktig... :crazy:

Aha!:idea: Tack för svar!
Det betyder att om den har en tendens att glida framåt, skulle man kunna fästa sadelgjorden i de två bakersta?:)

magdalena

Låter vettigt... men jag kommer inte ihåg om det stod nåt om det eller inte :angel:

Det tål ju alltid att testas...;)

Magdalena

låter vettigt. jag tror att den har tre pga om en går sönder....

jo precis så är det. De två yttersta används om den ligger bra, då får man en mer jämn tryckyta. Sen om den glider fram, så kan man använda de två bakersta och tvärtemot om den glider bak!

Och så ska man ha samma stroppar på båda sidor!

aha! Tack så mycket!
Testade idag det fungerade mycket bra!:banana:
Magdalena

Man ska ju inte anvanda en sadel som inte ligger bra, men om sadeln har en tendens att vara "latt" baktill...alltsa vippa fram lite, kan man anvanda de tva bak ocksa, for att fa mer tryck dar.

ok, Jo min sadel är utprovad på hästen av en sadelutprovare, men han är en aning högre i korset än manken och så är han så rörlig, speciellt i traven, så sadeln har en tendens att glida framåt. Har haft en del sadlar på honom och det är lite av samma sak som händer. Sadeln är nog också som du säger lite lätt baktill.

Men som sagt det löste sig när jag satte sadelgjorden i de två bakersta:)

Magdalena

Glorfindel skrev:
ok, Jo min sadel är utprovad på hästen av en sadelutprovare, men han är en aning högre i korset än manken och så är han så rörlig, speciellt i traven, så sadeln har en tendens att glida framåt. Har haft en del sadlar på honom och det är lite av samma sak som händer. Sadeln är nog också som du säger lite lätt baktill.

Men som sagt det löste sig när jag satte sadelgjorden i de två bakersta:)

Magdalena

Intressant. Jag har själv samma problem med en av mina hästar. Ska också prova de två längst bak. Jag brukar annars alltid använda de två främsta.

Det med att använda den längst bak och den längst fram har jag också fått veta igenom en sadelmakare jag fick hjälp av en gång .

Då fördelas trycket jämnast på hästen !

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 387
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 558
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka