Tredelade bett

Russinet

Trådstartare
Tredelade bett finns ju i en mängd olika utföranden, men vad är skillnaden på dem? T.ex. finns det ju de med en platta i mitten, sen de med en rund kula och de med avlång mitt. Finns säkert ännu fler, men de är väl de vanligaste, som jag kan komma på.

Så, vad är skillnaden, finns det någon skillnad och när ska man använda vilket:confused:

Sv: Tredelade bett

Dålig på bett, men som jag har förstått det så är tredelade bett med platt platta i mitten skarpare, medan de som är "rundade" är mjukare.

En längre platta i mitten tror jag pressar mer på tungan när man tar i tygeln.
Men det kanske är bättre att låta någon annan svara som kanske är lite mer insatt :o :bow:

de med platt mittdel anses skarpare. dessa får man inte tävla dressyr med.

vilket man ska använda beror på vad hästen trivs bäst med.

Tänk såhär, att ju mindre anläggningsyta bettet har desto skarpare är det. Ett tredelat bett med en platta med den korta sidan har alltså en smal anläggningsyta, och blir då skarpare än en med en droppe, där bette mer eller mindre ligger an hela tiden.

Okej, tack för alla svar :D Är de någon skillnad på de med en helt rund mittdel och de som är avlånga?

De som har en kula som mittdel har en mindre anläggningsyta än de som har avlång. De blir alltså generellt något skarpare.

de med platt mittdel anses skarpare. dessa får man inte tävla dressyr med.

vilket man ska använda beror på vad hästen trivs bäst med.

man får väl inte tävla öht med dem? har ett sådant nu, med fast ringar, och min ponny går jättebra på det... funkade inte alls med det förra, vanligt tredaelat... men det har nog mest att göra med de fast ringarna, så ska hitta ett nytt

Aha.. jag läste fel, det var bara på ponny :angel: , men det är ju ponny jag rider, så det blir till att byta bett iaf...

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka