Trehästars transport

JustInCase

Trådstartare
Har insett att jag har ett problem numer när jag ska åka iväg och inte får med mig alla hästarna. Orkar inte åka tillbaka 2 mil enkel resa för att hinna rida de sista hästarna i ridhus. Har tittat lite på både transporter som tar tre och de som tar fyra hästar.
Är det någon som har erfarenhet av större transporter, och bilar som ni dragit dessa med.
Har en bojtransport nu med sadelkammare och den har funkat superbra, men det är ju platsbristen som är problemet.
Vill gärna ha lite tips och idéer innan jag tittar mer seriöst.

Sv: Trehästars transport

Har ingen erfarenhet av transporter för så många hästar men skulle det inte vara bättre med en lastbil för 4 hästar istället för en lång transport?

Enklast är nog att skaffa en mini lastbil med plats för 3-4 hästar. tänkt bara på att du måste ha körkort för att få köra tyngre släp!

Jag är så kass på bilar och sådant och det blir så dyrt för mig att laga lastbilen då. Kostar en hel del mycket mer än en transport också. Kräver ett annat körkort också.
Har funderat på en B-korts lastbil och en "vanlig" transport.

Jag skulle ha satsat på lastbil i stället.

Har en bekant som har trehästars transport från Boj (tror jag...) som är jättenöjd. :)

Oj, finns det såna monstertransporter så man kan dra fyra stora med en vanlig bil?!

Jag rekommenderar också lastbil, c-kort är inte så svårt att ta. Du kan få övningsköra med mig :rofl:
Min lastbil har plats för "3.5" hästar och kostade 25'. Med tanke på vad 3-4-hästarssläp + jättebil troligen kostar så har man ju en hel del pengar "kvar" då om man skulle behöva lämna den på verkstad nån gång...

Cheval Liberté har släp för 3-4 hästar med totalvikt på 2 500-3 500 kg. Har dock ingen aning om vilka bilar som får dra dessa, men jag tror att Nissan Patrol får dra en hel del.

De flesta av de här transporterna som tar så många hästar kräver CE-körkort för att vara lagliga att lasta med tre hästar.
De är dessutom dyra i inköp och det krävs ju väldigt speciella dragbilar för att både få och orka dra dessa.
Borde bli billigare att ha en C-korts lastbil och lasta alli i den. Om du redan har en lastbil så kommer det att billigare att laga den än att köpa trailer och dragbil.
B-lastbil och släp är ju inte heller precis något billigt ekipage i inköp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 395
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss... 2
Svar
20
· Visningar
3 167
Senast: ako
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 977
Senast: Karamello30
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 571
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka