Tretorn - knasig passform?

Alexandra_W

Trådstartare
Sprang på Tretorn på rea idag, nedsatta till 1500 kr, så beslöt mig för att prova. Men vad är det för konstig passform på dem, eller har JAG blivit knasig plötsligt?

Jag brukar iofs ha svårt att hitta stövlar, de brukar vara för vida i skaftet och för höga. Men Tretornstövlarna var jättekonstiga. Stora på alla ledder i foten, superknepiga i vristen, och både för stora och för trånga där samtidigt, och sen för vida i skaftet. Har aldrig varit med om att det varit problem vid vristen, men första biten var de alldeles för stora, sen blev de för trånga strax ovanför, under vaden?

Så - har de olika storlekssystem (typ smal/normal/vid skaftvidd osv?) eller är de sådär knasiga? BLev lite förvånad då så många har dem, och jag som sagt aldrig brukar ha problem annat än med skaften annars?

Sv: Tretorn - knasig passform?

Jag har ett par comfort som jag verkligen älskar!
Dom sitter som formsydda efter mig, jag är ganska "normal".

Jag brukar få ha vid i stövlar och jag får knappt i foten i Tretorn, de är för smala i vristen.

Jag har inte haft ridstövlar innan, men jag har provat många och inte hittat några som passat.

Tretorn passade, även om jag kan hålla med om det du säger.
Mina är en storlek för stora, för att jag ska kunna ha tjocka sockar. Jag kan egentligen ha tjocka socker när jag har i sulan med, de är fortfarande hyfsat lagom i foten, lite tight men det går utan att klämma sönder tårna.:p
Men om jag har både sula och tjocka sockar så kan jag knappt få upp dragkedjan.
Men för mig funkar det ändå, bara att ta ut sulan när jag har tjocka sockar.

Vet inte alls hur det hade blivit om jag hade valt rätt storlek, troligtvis hade det blivit lite väl tight i skaftet, för de som jag har är lagom. Och jag har ändå smala vader.

Just det ja, jag har ett par comfort (heter den väl? Första modellen iaf.)

Försökte också få på mig ett par när det var rea. Men det gick tusan inte... Tyckte de var små i foten, helt enorma runt vristen o hela vaden. Dessutom var de korta, jag provade då den som ska vara extra höga men de var istället för långa...
Jag har ganska långa underben i förhållande till min längd och ganska smala vrister. Brukar inte ha så stora problem att hitta stövlar men dessa var det underligaste jag någonsin prövat!

tretorn är komsriga i vristen. Jag skulle kunna ha 36 i foten men då får jag inte igen dem vid vristen så jag måste ha 38. Jaghar massor stövelframför men inte så det räcker bakom vristen, helskumt...

Så upplever jag det också. De har sytt kurvan på baksidan av ankeln så himla djup, konkav eller vad man ska säga.

jag provade ett par och kan hålla med dig var konstiga både här och där så för mig så blev det bara prov.

Såg att de hade dem på Granngården nedsatta men testade inte eftersom jag hört så mycket skit om dragkedjan på dem.

Men om det är så att de är smala i vristen så kan det vara ngt för mig. Jag måste specialbeställa annars eftersom jag har stora fötter/små vrister.

Frågan är om man vågar sig på ett par och hoppas att dragkedjan håller..?

För mig var dom alldeles för stora i vaden, för långa och jag vet inte allt.
Jag har normalt 38 på skor men på tretorn fick jag har 36.

men de är inte smala i vristen bara helknäppt sydda. Jag har ganska breda vrister o har som sagt massa stövel framför vristen men inget bakom.

Har exakt samma erfarenhet, måste vara sydda efter gummistövels-normer:p

Fick ett par i julklapp, men de lämnades tillbaka för jag tyckte de var så konstigt sydda. Jag fick dessutom ett hål på ovansidan av foten vid snörningen, kvittade hur jag drog ihop snörningen så gick det upp som ett veck där - nätack!

*KL*

Tack för svar, då behöver jag inte känna mig vanskapt då. Och det var nog precis det flera skrivit om som var problem där vid vristen, att de eg inte var för smala utan konstigt sydda, iom att jag fick känslan av både för stora och för små samtidigt. Jag analyserade det inte så noga då jag hade lite brådis, men säkerligen exakt det där med mkt stövel framför men för insvängd vid vristen som det blev för mig med.

Nu är jag mest fascinerad över vad Malin har för konstiga ben egentligen ;)

Comfort har ingen snörning. Jag har Advanced och de sitter bra på mig men de går ju att dra åt efter benet.

Det vad Advance jag fick och jag tyckte de var väldigt konstiga trots snörning...

Jo vet vad som skiljer, men jag var som sagt rejält stressad, så tänkte inte så mycket på det, men tror att det INTE var snörning.

För mig var dom alldeles för stora i vaden, för långa och jag vet inte allt.
Jag har normalt 38 på skor men på tretorn fick jag har 36.

Hur sjutton lyckades du med detta???? Jag har ett par comfort och på normala skor har jag 36,37. På dessa fick jag ha 38. (sen gick jag ju upp en storlek för att kunna ha tjocka sockar. Så jag har 39 nu)

Såg att de hade dem på Granngården nedsatta men testade inte eftersom jag hört så mycket skit om dragkedjan på dem.

Men om det är så att de är smala i vristen så kan det vara ngt för mig. Jag måste specialbeställa annars eftersom jag har stora fötter/små vrister.

Frågan är om man vågar sig på ett par och hoppas att dragkedjan håller..?

Jag har iofs inte haft mina så värst länge, köpte dem i somras (juni-juli nån gång), men jag har inte haft några som helst problem med mina dragkedjor och jag har inte varit särskilt pedant med dem heller. Har varken använt dragkedjespray, eller stövelhållare, eller varit superförsiktig när jag tar av dem. Jag går med dem i lera, spolar av dem i vatten, så det finns säkert lite lera kvar nånstans. Tar av mig dem med hjälp av andra foten och allt annat hämskt man kan göra.
Jag brukar använda skohorn iofs.:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka