Triangelmärkning - var gör man av hästen?

Terja

Trådstartare
Vet att det finns flera angående triangelmärkning men nu behöver jag hjälp!

Min gamla medryttarhäst är numera triangelmärkt och ägaren har den ute på foder. Men nu har hästarna börjat bråka och hästen måste tillbaka till ägaren. Men vad gör man nu?
Ägaren vill inte ta tillbaka (vet att det är hennes skyldighet) pga av olika känslomässiga skäl.
Kan man annonsera och sällskaphäst som dock fungerar som lättare ridhäst? Vem vill ha denna typ av häst?
Hade jag haft tid hade jag tagit hem honom direkt men nu finns ingen tid att ta av... ::cry:

Sv: Triangelmärkning - var gör man av hästen?

Jo det tror jag nog. Finns ju rätt mga som är behov av sällskapshäst som kan gå lättare prommenadridning.

Nu för tiden så gäller det väl bara att verkligen kolla upp vem man lånar ut till så att de inte hamnar på en slaktbil till Italien eller dylikt. Dvs se till att skriva papper och kolla upp fodervärden.

Men jag tror som sagt inte att det är ngt större problem att hitta ngn.

Baraför en häst är triangelmärkt så är den inte helt uträknad. Då hade den varit avlivad istället.

Ta reda på vad för sak den blivit utdömd för & hör med veterinär som gjort bedömningnen hur mycket hästen kan klara att bli riden innan du söker nytt hem åt den.
Oftast klarar dom mer än vad man tror pga ägaren kanske haft den som tävlingshäst & dömt ut den för att få f-pengarna så den kan köpa ny men ansett att den utdömda hästen ändå kan få ett värdigt liv som promenadhäst.

hör med ägaren.

Baraför en häst är triangelmärkt så är den inte helt uträknad. Då hade den varit avlivad istället.

Ta reda på vad för sak den blivit utdömd för & hör med veterinär som gjort bedömningnen hur mycket hästen kan klara att bli riden innan du söker nytt hem åt den.
Oftast klarar dom mer än vad man tror pga ägaren kanske haft den som tävlingshäst & dömt ut den för att få f-pengarna så den kan köpa ny men ansett att den utdömda hästen ändå kan få ett värdigt liv som promenadhäst.

hör med ägaren.

Förr så kunde man T-märka så, för hästen inte klarade av tävling på den nivå det var tänkt.

Nuförtiden fungerar det inte så. En utdömd och T-märkt häst har en ridbarhet som är varaktigt och permanent upphörd. Agria specificerade iaf förra året det som att hästen inte klarar att utföra moment förekommande i lätt klass. Dvs hästen klarar inte ens att träna på LC-nivå.

Däremot kan T-märkta hästar vara helt symptomfria sålänge de hålla på den nivån. Men om någon då köper den, resonerar som att den är nog utdömd för den inte klarade tävling på hög nivå, och sätter igång den kan det bli riktigt tråkigt.

Ditt förslag att kontakta veterinär är jättebra, men inte alltid det fungerar i praktiken. Dels får vet inte lämna ut sådana uppgifter till annat än den som ägde hästen då, om inte dåv ägaren ger tillstånd. Dessutom kan det vara så att vet inte längre har tillg till journalen. (Vet som dömde ut min valack har flyttat och bytt jobb t ex, och kommer inte åt journalerna. Kliniken där vet då jobbade kommer åt dem, men de släppper som sagt dem inte utan mitt tillstånd, nu skulle jag ju utan tvekan ge det, men om hästen är såld flera ggr kan det vara svårt få tag på dåv ägaren).

Försäkringsbolagen är de som kan ge mest svar iom vad hästen har reservation för, om den fortfarande är försäkrad.

Jag tycker att det är bättre att anta att hästen är utdömd och T-märkt för den inte ens klarar lätt träning, och hålla sig på promenadnivå eller inte alls (dvs sällskapshäst) om man inte verkligen känner till historien med förstahandskunskap.

Jo men de vill sälja hästen, inte lämna ut på foder...

Jag köpte en t-märkt ponny för några år sedan. Hon har tidigare tävlats i hoppning, men fick en skada och kunde inte säljas som tävlingshäst. Hon kan ridas i skogen i skritt, trav och galopp men ska inte hoppas eller tränas. En liten runda på ridbanan klarar hon dock, och hon älskar att bli riden.

Jag har jättestor glädje av min ponny och hon är pigg och glad. Har aldrig varit halt hos oss, eller visat något annat tecken på att vara dålig. Men en t-märkt häst är en t-märkt häst och jag skulle aldrig drömma om att kunna rida henne fullt ut. Hon är pensionär helt enkelt och sällskap till de andra hästarna här först och främst.

Håller med som redan nämnt att det säkert är möjligt att hitta en köpare. MEN det gäller att vara till rätt person med insikt och kunskap.

Köpte själv ett T-märkt sto för lite över ett år sedan med förhoppningen att hon skulle funkar för lite skritturer men skulle hon inte göta det så var det inte hela världen så länge hon inte hade ont. Min tanke var en kompis att pyssla med och sätta lite guldkant på vardagen (är sjukpensionär med fibro och reumatiskt).

Med hjälp av vterinär och kiropraktor så har jag en häst som håller för långt över jag någonsin drömt om (tror jag kurkar före henne :angel:). Det tog tid och tålamod och hade någon satt igång henne i den hastighet som verkar vara vanligt bland en stor del islandsryttare så tror jag aldrig att det gått. Är dock mkt vaksam så man snabbt ser om problemen kommer tillbaka eller några dyker upp.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: Mint
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 964
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI