Triangelmärkning

• Western
  • Trådstartare Trådstartare CoNo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 166
Sv: Triangelmärkning

I western är det helt förbjudet i alla klasser!
I hoppning och dressyr hänvisar jag till TR...

KL

Okej, nu tror jag alla fått klart för sej vad som gäller!
Tråden kan låsas.

tråden låsas??? tycker att det är principiellt intressant!

om stoet är t-märkt, så betyder det att försäkringsbolaget betalat ut ersättning till hästägaren, för att ersätta den värdeminskning som hästen (nåja, ägaren) drabbats av pga skada.

Då kan det väl inte vara rätt att höja hästens värde igen, genom utställning, utan att försäkringsbolaget får tillbaka lite av sina utbetalade pengar??

Alla utbetalningar drabbar alla försäkringstagare, genom premienivån. Så om hästen är tillräckligt frisk för avel, så borde det utbetalda beloppet från försäkringsbolaget vara lågt, tycker jag....

synpunkter?

Fast då borde ju inte avkommor från den t-märkta hästen få visas heller för då "gynnar" det värdet på föräldern om det är en bra häst dvs.

Och vad är egentligen "tillräckligt frisk för avel"? Är det när hästen pga olycka har blivit t-märkt eller är de nått annat? Och egentligen om man har för avsikt att använda hästen till tävling (och inget annat) kanske det känns lite surt att få mindre pengar för att hästen kan användas i avel. Det finns nog många aspekter på denna frågan.

tråden låsas??? tycker att det är principiellt intressant!

om stoet är t-märkt, så betyder det att försäkringsbolaget betalat ut ersättning till hästägaren, för att ersätta den värdeminskning som hästen (nåja, ägaren) drabbats av pga skada.

Då kan det väl inte vara rätt att höja hästens värde igen, genom utställning, utan att försäkringsbolaget får tillbaka lite av sina utbetalade pengar??

Alla utbetalningar drabbar alla försäkringstagare, genom premienivån. Så om hästen är tillräckligt frisk för avel, så borde det utbetalda beloppet från försäkringsbolaget vara lågt, tycker jag....

synpunkter?
Men FB T-märker ju ofta stona för att dom skall kunna gå i avel. Den summan är ju lixom inräknad idet.

Har idag pratat med Agria. Enligt dem så får man premiera tex ett triangelmärkt sto, fanns ston som blivit diplomston fast de var märkta. Hon jämnställde också halterklasser med en premiering så enligt henne skulle det vara ok. Enligt nya regler som trädde i kraft 1 januari-07 så får man även rida för tränare på triangelmärkt häst bara man satte hästens väl i första rummet (gör man inte det alltid??!!) Så får man även tävla på klubbtävlingar men inte inbjudningstävlingar.

Men oj vad det verkar vara fram och tillbaka! Antar att det är olika mellan alla dessa bolag med?

ja visst är det svårt!

det blir nog aldrig helt rättvist.
Viktigast är väl den värdeminskning som finns i skadetillfället, dvs ägaren ska få den ersättning h*n har rätt till då, dvs motsvarande det nya värdet som stoet har då.

Sen om stoet blir mera värt senare, så är det en helt annan sak, och ofta beroende på ett arbete som ägaren lägger ner, genom att åka på premieringar/halter etc.

aha, så då är det olika belopp om det är ston eller valackar??

MEN hur ska dom ha det, anledningen till att de betalar ut pengarna, är väl att jag inte kan ha hästen till det jag tänkte, ex att tävla med den. Då ska man väl inte både kunna få pengar, och sedan tävla med hästen i alla fall?? Försäkringsbedrägeri......

Hältor på alla benen.
Detta visas BARA vid böjprov, han har ALDRIG visar ngt annars :)

mm, böjprov!!:mad:
det har jag faktiskt hört mkt negativt om som metod...
dvs många hästar som markerar, utan att det är något fel på dom.

men det kan man väl inte triangelmärka för, den är väl röntgad också med förändringar?? vet många hästar med förändringar i leder, men som är fullt ridbara. (och därmed inte triangelmärkta heller, fast det förmodligen bara är en tidsfråga...)

Jag skulle nog också halta om någon började upp benet på mej och sedan tvingade mej springa!!

Menmen, allt detta är mkt löst, ska jag berätta allt blir det ett lååååångt inlägg, han är inte den han är, hade inte riktiga papper (fick veta detta när pass-tanten vart i stallet) osv osv..

Så jag vet faktiskt inte om han blivit röntkad, men det tror jag verkligen!

en liten detalj bara... jag som inte helt kan koppla detta..

Du får inte tävla, du får inte träna för tävling och ingenting åt det hållet!

alltså, det har gått in att det inte är tillåtet att tävla, och heller inte TRÄNA för att sedan kunna TÄVLA. Glasklarare kan det inte bli.

utöver detta då? träna, bara för den egna ridningens skull, för att det är en hobby, ett fritidsintresse?
Träna dressyr med hästen, dels för att hästen kan det, tycker om det och ffa för att hästen ska hålla längre och må bra i kroppen?

nu talar jag inte om hoppning. det finns olika anledningar att triangelmärka en häst, det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att den gått sönder av någon anledning.
Min älskade häst är triangelmärkt pga att han har en synskada. Lik förbaskat har han tre underbara gångarter, härligt psyke och temperament och är rena arbetsnarkomanen.

men just detta, att träna. är det BARA otillåtet att träna för att faktiskt TÄVLA eller är det en generell regel som gäller alla och alltid?

sammanfattat, gör jag då fel som tränar dressyr med min T-märkta häst, utan ambitioner att tävla, utan för att både jag och min häst mår bra av det och har kul tillsammans?

:banana:

Ja, alltså, jag skulle inte "våga" träna på banan med en T-märkt häst.
Det finns faktiskt minst en anledning till varför hästen märkts...

För mig är T-märkta hästar utmärkta sällskaps- och utridning-i-lugnt-tempo-hästar.

Nej, du gör inte fel så länge du gör det för hästens skull. Rider du efter den akademiska läran, dessutom så är det ännu bättre. Den är helt inriktad på hästen och dess hållbarhet.

Alltså, jag trodde att all GOD ridning (som finns i alla discipliner) var inriktad på att få hästen att hålla och där filosofin var att arbeta efter hästens förmåga...men den diskussionen får komma i en annan tråd.

T-MÄRKTA HÄSTAR SKA EJ TRÄNAS*.
Någon sakkunnig har ju bedömt att de inte håller för det. (Oavsett vad det är för inriktning.)

* Det är ju skillnad på träning och den "träning" som gör hästen mer hållbar och som underhåller hästens kropp. Den senare kan man mycket väl träna ute, där hästen får gå rakt fram, i sitt eget tempo och oftast på lite bättre underlag än på ridbanan.

Senast ändrad:

Jag läste en till salu-annons där det stod att hästen ifråga var "T-märkt för trav" men att den skulle fungera som ridhäst (underförstått, skulle gå att tävla lite lätt också). Tyckte det lät märkligt och efter vad jag läst i den här tråden verkar det ju märkligt... jag antar att den hästen inte får tävlas öht?

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
550
Senast: Elo
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 005
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 465
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka