Bukefalos 28 år!

Trickträning- Bildtråden. nr2

Iaraphel

Trådstartare
Den förra låstes ju av förmånga inlägg och jag har inte sett någon ny, så startar en här!

Här kan vi bildbomba när vi tricktränar med våra hästar, alla är välkomna, från att "lyfta hov" till mer avancerade- sitt, ligg, spansk skritt, apport osv..

en positiv tråd med inspiration och peppande- här respeketerar vi varandra och varandras sätt att träna! (så rena diskussioner om vilken metod som är bäst osv hänvisas till andra trådar)
Även den eviga hjälmdiskussionen hänvisas till de andra 100 trådarna som finns!

Vor eju bra om vi håller oss till någorlunda nyare bilder så denna inte blir en kopia av den andra.

självklart tycker jag att filmer är minst lika välkomnande som bilder!

För att första inlägget inte ska vara bildlöst så får min Casper pryda det :angel:
Från att ha stått "stilla" med bugningarna och int ekommi tlängre så kan han numera ligg och sitt :love:
39324_446809089433_582504433_5993660_5004873_n.jpg
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

en filmsnutt om början på snurra med min kuse. 3-årigt friesersto. Numer befäst så det är väl dags att filma lite till antar jag :) Vi trickar inte så mycket för det finns så mycket som är viktigare, tricken kommer senare i min utbildningsplan :) Men ltie opretantiöst är skoj som avkoppling och lek. Använder för övrigt klickern i allt, inte bara trickträningen.

Min kollega som coachar mig. Måste bara få säga det att det är verkligen ovärdeligt oavsett hur duktig man är :) Det är så många småsaker som man själv inte uppfattar och upplever sm gör det hela enklare. Precis som i ridningen. Det enda jag själv kan klaga på i filmen är det faktum att jag blir beskylld för att muta :angel: dock var intentionen endast att hämta runt hästen , dock blev det rent tekniskt en muta då ajg ahde godis i handen. * skäms på mig!*

http://www.youtube.com/watch?v=olsis2Nn6Qs
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

Va fin! använder du som beröm både kraft, ordet bra och klicker? *bara undrar*


Hmm, borde kanske mixtra med min egen film och ta bort ljud :devil: och klippa lite mer.. menmen.. vi använder iaf godis/morötter/krafft men mest ordet BRAAA och "duktig ponny"
( i bugningar är det lite muta också¨, men de är inlärda så och bugningaran görs på alla hästar främst för stretchningens skull)

http://www.youtube.com/watch?v=1oc0ilNe9p0
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

ordet braaaaaa är den inlärda förstärkaren, dvs klickern. jag har valt att använda ett ord istället för klicker för att ha mindre saker i handen. dock är klickern att föredra i viss lägen då den blir mer exakt. Använder den vid kluriga saker. MIna hästar har alltså två inlärda förstärkare :) Den inlärda förstärkaren visar hästen exakt vart den gjorde rätt. Kraftfodret är den primär förstärkaren, det egentliga berömmet.

säger jag braaaaa! så måste jag ge godis, så ser vårt avtal ut. med andra ord använder jag bara det ordet vid det beteende jag vill förstärka. Ger aldrig godis utan att säga ordet heller. PÅ sätt slipper jag tiggerier och frusterade hästar.
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

Här är min shettis! En bild när hon stegrar iallafall, ska väl försöka hitta någon bild när hon ligger ner också:grin:

Hon är ju inte så gammal 3 år nu, så vi båda är ju under utbildning! :p

31365622.jpg
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

Vad, söt! ser dock ut som en stor shettis, eller så har mina grannar bara minishettisar.. (eller så är du liten ockå o propotion ;P)

visa gärna bild när den lägger sig!
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

Vilken vacker shettis :love:
Fler bilder på den klagas det inte på!
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

Jag hoppar in lite i tråden, haha :D

Tänkte visa lite nytagna bilder på mig och min pålle när vi tricktränar. Har haft som projekt senaste veckan att lära honom att lägga sig (vilket har varit i princip omöjligt innan, då han är en "ivrig arab") men nu kan han det perfekt! Han har lagt sig på alla ställen jag bett om :love:

_mg_1006_101186770.jpg

Buga

_mg_0998_101186541.jpg

Stegra, som inte var någe vidare den dagen, menmen :D

_mg_1009_101188442.jpg

Ligg, på sidan
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

hej. Idag prova vi på att buga. och jag pröva så som en sa till mig att man skulle ta tag i ena benet så hästen gick ner på knä. men allt blev ju knas. Sluta ju med att hon hade huvudet mellan benet ;s hur gör man?? jag vill så gärna lära mig så jag kan träna med min häst ! :) Kram Sofie
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

hej. Idag prova vi på att buga. och jag pröva så som en sa till mig att man skulle ta tag i ena benet så hästen gick ner på knä. men allt blev ju knas. Sluta ju med att hon hade huvudet mellan benet ;s hur gör man?? jag vill så gärna lära mig så jag kan träna med min häst ! :) Kram Sofie

vet du inte rekommender jag en instruktör :) du har en i karlstad som är klickertränare och kan hjälpa dig på rätt väg.
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

*KL*

Hoppar in i tråden och börjar därför med en liten presentation av mig och hästen!


Jag heter Vilja Lindgren och hästen heter Sofia (Jag vet att vi egentligen borde byta namn med varandra, haha)

Vi har klickertränat sedan Februari ungefär, och det är det roligaste vi båda vet!
Sommarens mål var att träna in ligg, vilket gick relativt snabbt och nu kan hon det prickfritt!

Vi har inte så jättemånga trick precis, (klickerträning är ju så mycket mer än bara trick) men de trick vi kan är:
Mojjemin, Tunnan, Tunnan uppsuttet, Ligg, Rulla, Liggande Morgongymnastik, Hov (alla fyra), Kick, Början på spansk skritt/vinka med båda fram.

Det vi tränar på/ska börja träna på nu är Hoppa, Lyfta saker, Gnägga och Headbang. Det är iaf de mål vi har för i höst/vinter. Dock så ändras ju allting allt eftersom, man offrar ett trick för ett annat o.s.v.

Då jag har egna namn på mina trick, så förstår inte alla vad de betyder, så därför får ni en liten förklaring här:

Mojjemin -> Lyfta huvudet högt och visa tänderna (som flem, fast man även ser tänderna på underkäken)
Tunnan -> Stå med en hov på en tunna, vi har även vidarejobbat detta till att stå på stol, sockerbit, bom, sten o.s.v o.s.v. (Sofias absoluta favorittrick)
Tunnan uppsuttet -> Som ovan, fast uppsuttet såklart.
Rulla -> Rullar ett halvt varv och sen tillbaka till Ligg och stanna där.
Liggande morgongymnastik -> Följa efter mig med huvudet och sträcka ut hela halsen, från Ligg.
Hov -> Lyfta alla hovar rakt upp och sedan sätta ned.
Kick -> Lyfta fort.
Hoppa -> Skickar hästen över ett hinder bredvid mig. Kan det i skritt.
Headbang -> Sofia headbangar när hon är på bushumör, tar alltså ned huvudet och kastar luggen åt sidan, tänker sätta kommando på det.


Här har ni lite bilder :)

Liggande morgongymnastik:
Augusti14-1.jpg


Tunnan:
loshoppning10.jpg


Tunnan uppsuttet:
tunnanuppsuttet.jpg


Ligg:
underbar1.jpg
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

Har inte hållit på med trickträning så jättelänge. Men både jag och ponnyn börjar komma på det nu.
Ponnyn är 23år gammal korsning new forest/fullblod/halvblod
Vinka:
31566302.jpg

Pussa:
31566312.jpg

Han kan både denna bugan och den med ett ben liggande. den gör jag ytterst sällan eftersom jag fått för mig att den sliter mera(?) än denna, som jag oftast använder som stretching.
31566315.jpg

Inkallning
31566359.jpg
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

Jag slås av hur otroligt lycklig du ser ut tillsammans med din häst. Härligt!!!
 
Sv: Trickträning- Bildtråden. nr2

*KL*

fs_470705180_52170_1283200243.


Lite uppdatering från mitt håll då!

Denna vecka har vi börjat träna på Ligg med ryttare.
Vi började i måndags, då lade hon sig två gånger när jag bad henne och ryttare satt på, låg kvar och reste sig sedan (allt under instruktioner såklart) som om det inte var någon big deal alls!
Började fundera på något slags kommando som man kan ha från hästryggen (så att man kan få henne att lägga sig direkt uppifrån)
Detta började vi försöka koppla in igår!

Idag lade hon sig i princip helt med hjälp av bara ryggkommando, dock stod jag ett 10tal meter därifrån som lite extrastöd. Det gick superbra!
Så jag tror inte att det kommer ta så jättelång tid innan hon kan det ordentligt! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp