Trickträning-vad för godis?

Självklart går det men det måste vara något som är så motiverande att de själva erbjuder sig att göra saker.
Om man klickar in med godis och sedan använder andra belöningar så kan det göra hästen mindre motiverad när den förväntar sig en sak men får en annan.
Allt sådant måste man ha i åtanke.
Kan du ge ett exempel på något som kan vara så motiverande för hästen? Utan att använda godis som belöning menar jag:)
 
Kan du ge ett exempel på något som kan vara så motiverande för hästen? Utan att använda godis som belöning menar jag:)

Jag personligen har inte hittat det. För hundar är det ju mer simpelt kan jag tycka, då är det ju bara ta deras favoritleksak eller liknande.

Idén om just klickerträning är ju mat men alla gör inte så.
 
Kan du ge ett exempel på något som kan vara så motiverande för hästen? Utan att använda godis som belöning menar jag:)
Hoppar in och svarar.
Gör vi något mer krävande med fart (och inte är nyinlärning) kan det funka med en paus och kliande.
Jag har en där kraftfodret är top-top belöning, paus och kli är trevligt. Men hon är väldigt social och då används det för beteenden som är något sånär befästa.
I början kan man köra godis (i mitt fall kraftfoder), paus och kli, då blir det till viss del associerat.
 
Hoppar in och svarar.
Gör vi något mer krävande med fart (och inte är nyinlärning) kan det funka med en paus och kliande.
Jag har en där kraftfodret är top-top belöning, paus och kli är trevligt. Men hon är väldigt social och då används det för beteenden som är något sånär befästa.
I början kan man köra godis (i mitt fall kraftfoder), paus och kli, då blir det till viss del associerat.

Rent träningsmässigt vet man att även om djuret gillar den nya belöningen så ger det en sämre effekt än om man använder den belöning djuret lärts sig att klicket betyder.
 
Rent träningsmässigt vet man att även om djuret gillar den nya belöningen så ger det en sämre effekt än om man använder den belöning djuret lärts sig att klicket betyder.
Ok! Det visste jag inte! Jag tycker jag läser allt jag kommer över, men detta har jag missat. Kommer du ihåg vad man kan hitta den studien?
 
Ok! Det visste jag inte! Jag tycker jag läser allt jag kommer över, men detta har jag missat. Kommer du ihåg vad man kan hitta den studien?

Nä, gud.....det kommer jag inte ihåg alls. Jag har ju själv en massa böcker och gått klickertränarkurser men att leta upp det känns en aningen jobbigt.
Det är ofta en ganska viktig punkt som de flesta riktigt kunniga lär ut.

Det råder givetvis skilda åsikter om detta, precis som med alla andra saker, även de bevisade.

En annan sak som man vet är att effekten av klickern avtar om man klickar utan att ge godis. Det vill säga, man ska ge godis när man klickat även om du klickat fel beteende. Du får helt enkelt klicka rätt nästa gång bara.
Trots det är det många som klickar utan att ge godis som ett kommando för "bra, fortsätt så", vilket är förödande för effekten. Bättre då att säga de orden istället för att klcka.

Detta kan man läsa sig till i de mer ingående böckerna som oftast också innehåller bra källor till studier och forskning.
 
Senast ändrad:
Hoppar in och svarar.
Gör vi något mer krävande med fart (och inte är nyinlärning) kan det funka med en paus och kliande.
Jag har en där kraftfodret är top-top belöning, paus och kli är trevligt. Men hon är väldigt social och då används det för beteenden som är något sånär befästa.
I början kan man köra godis (i mitt fall kraftfoder), paus och kli, då blir det till viss del associerat.
Men då har du alltså klickat in hästen på godis och befäst att klick = godis. Och sedan "plötsligt" är klick = paus som exempel? Då måste det vara någon som tycker att paus är nästan lika mkt värt som godis tänker jag. Min ena kan bli vansinnigt taggad vid klickerträning från marken (gör det uppsuttet också) och på just honom skulle paus ge motsatt effekt, eftersom att han vill jobba mer.
 
Nä, gud.....det kommer jag inte ihåg alls. Jag har ju själv en massa böcker och gått klickertränarkurser men att leta upp det känns en aningen jobbigt.
Det är ofta en ganska viktig punkt som de flesta riktigt kunniga lär ut.

Det råder givetvis skilda åsikter om detta, precis som med alla andra saker, även de bevisade.

En annan sak som man vet är att effekten av klickern avtar om man klickar utan att ge godis. Det vill säga, man ska ge godis när man klickat även om du klickat fel beteende. Du får helt enkelt klicka rätt nästa gång bara.
Trots det är det många som klickar utan att ge godis som ett kommando för "bra, fortsätt så", vilket är förödande för effekten. Bättre då att säga de orden istället för att klcka.

Detta kan man läsa sig till i de mer ingående böckerna som oftast också innehåller bra källor till studier och forskning.
Men då har du alltså klickat in hästen på godis och befäst att klick = godis. Och sedan "plötsligt" är klick = paus som exempel? Då måste det vara någon som tycker att paus är nästan lika mkt värt som godis tänker jag. Min ena kan bli vansinnigt taggad vid klickerträning från marken (gör det uppsuttet också) och på just honom skulle paus ge motsatt effekt, eftersom att han vill jobba mer.
Svarar båda, jag har ett ord för "klick" och ett för "bra jobbat snart blir det vila/ godis".
Ordet klick blir det ALLTID godis, även om jag skulle ha kass timing för den ena hästen..
Nu har jag läst en del om just att den här "ögonblicksbilden" man pratar om, inte stämmer. Därav att jag mer och mer har börjat jobba med "bra jobbat snart blir det vila/ godis". Framförallt vid ridning, men även längre kedjor där jag satt ihop beteenden.
Sedan så tänker jag så här, att variera belöning, allt från lägre värden upp till "jackpott" pratar man ofta om.
Där i för mina hästar finns att bli kliad, två olika typer av kraftfoder och morötter. (Men när jag sagt klickordet i mitt fall är det lite godis och vila för den ena, den andra kan det bli endast vila och kli om jag vill använda lågbelöning).
För ett svårare beteende så är det högre värde på belöningen och oftare frekvens.
För beteenden som är befästa används variationsbelöning, där borde det går med det lägre kli/ vila.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: mily
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 343
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 208
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp