trim inför utställning.. lite onödig fråga kanske..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nora_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 981
N

Nora_

det här är kanske en onödig fråga.. men vore kul å höra hur ni gör..

När ni ska ställa ut er valp, trimmar ni den inför den då (om det är en sådan ras som trimmas dvs..)?

Sv: trim inför utställning.. lite onödig fråga kanske..

japp. har en trimras (griffon brux), och hon ser ut som ett monster från yttre rymden om man inte trimmar henne. måste alltså hållas efter iaf en gång i månaden. en vecka innan utställning finputsas huvudet, öronen och bringan, dagen innan en sista puts på nämnda områden, samt finish på svans och benhår.
är det en inofficiell utställning är jag mindre petig med trimningen än om det är en officiell, men det är ju en smaksak (min är ju inte valp längre så officiella alternativ finns ju :) )

Ja han trimmas,annars är det ingen idé alls att ens åka på utställningen.

Ja absolut.

Man ser ibland otrimmade valpar, speciellt yngre valpar, och det sinkar dem rejält inne i ringen. Undrar hur ägarna tänkt som hoppat över trimningen, när de ändå valt att lägga ner tid och pengar på att åka och ställa ut? Att de inte har så mycket päls än? Sant, men skillnaden mot en trimmad valp blir iögonenfallande.

(Jag har welsh. Inte en extrem pälsras då, en trimning på den rasen är rätt liten, det är inte fråga om någon extreme makeover)

Ja, absolut! Ingen ide alls att ställa ut annars. Man måste ha hunnit dra av valppälsen och sett till att den nya kommit fram till lämplig längd innan man ställer ut.

På den tiden familjen hade skottar så trimmades det inför varje utställning och ofta gjordes det finputsningar på plats.

Beroende på ras får man ju planera. För skottarnas del är det negativt om ser alltför nytrimmade ut ex det korta på halsen ska inte ha klippränder efter maskin eller sax så den får man göra lite innan så det hinner försvinna och pälsen är kort, tät och len. "Kjolen" ska ju däremot vara så lång som möjligt så den jämnar man till på dagen, likaså finputsning av ögonbryn och mustachen. Det är ett fipplande av nåde men har man en trimras och ska hålla på med utställningar är det bara rätta in sig i ledet.

Personligen kan jag inte se poängen att ställa en otrimmad hund. Det är ju i regel konkurrens nog inne i ringen, att då åka iväg och automatisk ha sänkt möjligheterna genom att komma dit med något vildvuxet känns som att bara kasta bort sina pengar. Visst att man inte är trimmad till perfektion på inofficiella utställningar är helt ok. Då vill man ha erfarenheten kring utställningen och ringträningen men att åka på en officiell då gäller puts och studs.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 375
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 484
Senast: Capybara
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
7 269
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31