Trinity täcke och liner

Jag har själv spanat på ju Trinity 50g med 100g liner en tid nu, då det ser ut som att det skulle kunna passa min bloding i manke/bog. Gillar halvhalsen på hans Nisch 200g, men driver ju in lite, så hals hade ju inte varit helt fel.

Tycker det är lite konstigt med attityden "för samma pris välj HW alla dar", för visst ska väl passformen vara det som styr?

Skulle gärna vilja prova ett HW, om de nu ska vara så fantastiska, men ännu inte hittat ett som ser ut att passa. Mio (iofs bara provat ett med fast hals) gör det inte, Rambo är bara att glömma (fairfield är för stort i halsen, och Rambo ska ju va rymligast). Även Amigo står det ska vara rymligare, vilket lämnar Rhino, och visst, wug skulle nog funka, men finns väl inte med hals.

Trinity känns ju väldigt unikt i att ha både halvhals och halstäcke? Och buntningen i manken. Finns väl inte så mycke annat välja på om det är nått man vill ha?


Dock...finns det nån tanke bakom bandet med handtag längst med ryggen?? För jag kan inte se nått positivt med det o.O

Har man en häst med smal bog och/eller hög manke så kommer trinity täcket att glipa. Kuddarna på sidan av manken gör, i min erfarenhet, varken till eller från om hästen har mer manke än den genomsnitslige shetlandsponnyn. "halvhalsen" är inte särskilt hög (tex så passar trinityliners under de 'normalhalsade' HW täckena utan problem).

Handtagen längst med ryggen är väl för att de skall vara lättare att hantera från marken, vilket iofs kan behövas då de är ganska tunga täcken.
 
Jag har själv spanat på ju Trinity 50g med 100g liner en tid nu, då det ser ut som att det skulle kunna passa min bloding i manke/bog. Gillar halvhalsen på hans Nisch 200g, men driver ju in lite, så hals hade ju inte varit helt fel.

Tycker det är lite konstigt med attityden "för samma pris välj HW alla dar", för visst ska väl passformen vara det som styr?

Skulle gärna vilja prova ett HW, om de nu ska vara så fantastiska, men ännu inte hittat ett som ser ut att passa. Mio (iofs bara provat ett med fast hals) gör det inte, Rambo är bara att glömma (fairfield är för stort i halsen, och Rambo ska ju va rymligast). Även Amigo står det ska vara rymligare, vilket lämnar Rhino, och visst, wug skulle nog funka, men finns väl inte med hals.

Trinity känns ju väldigt unikt i att ha både halvhals och halstäcke? Och buntningen i manken. Finns väl inte så mycke annat välja på om det är nått man vill ha?


Dock...finns det nån tanke bakom bandet med handtag längst med ryggen?? För jag kan inte se nått positivt med det o.O
Faktum är att Horseware passar väldigt många hästar, kasar sällan och håller tätt.
 
Jag har själv spanat på ju Trinity 50g med 100g liner en tid nu, då det ser ut som att det skulle kunna passa min bloding i manke/bog. Gillar halvhalsen på hans Nisch 200g, men driver ju in lite, så hals hade ju inte varit helt fel.

Tycker det är lite konstigt med attityden "för samma pris välj HW alla dar", för visst ska väl passformen vara det som styr?

Skulle gärna vilja prova ett HW, om de nu ska vara så fantastiska, men ännu inte hittat ett som ser ut att passa. Mio (iofs bara provat ett med fast hals) gör det inte, Rambo är bara att glömma (fairfield är för stort i halsen, och Rambo ska ju va rymligast). Även Amigo står det ska vara rymligare, vilket lämnar Rhino, och visst, wug skulle nog funka, men finns väl inte med hals.

Trinity känns ju väldigt unikt i att ha både halvhals och halstäcke? Och buntningen i manken. Finns väl inte så mycke annat välja på om det är nått man vill ha?


Dock...finns det nån tanke bakom bandet med handtag längst med ryggen?? För jag kan inte se nått positivt med det o.O
Jag har Trinity till min quarter som har bred bog med kort "anläggningsyta", och det sitter rätt så bra på henne. Regnar det mycket en dag tycker jag att "mudden" kring halsen är irriterande då den blir väldigt blöt, det är ett minus för mig. Men har inte testat med halstäcke än, det kanske skyddar den en del. Väldigt stort skillnad från Farfield som satt förskräckligt på min häst.

Har också testat HW, men de har inte passat min häst, blir för smalt i bogen och bogspännen hamnar för långt ner så hon blir obekväm och tar myrsteg.
 
Jag har själv spanat på ju Trinity 50g med 100g liner en tid nu, då det ser ut som att det skulle kunna passa min bloding i manke/bog. Gillar halvhalsen på hans Nisch 200g, men driver ju in lite, så hals hade ju inte varit helt fel.

Tycker det är lite konstigt med attityden "för samma pris välj HW alla dar", för visst ska väl passformen vara det som styr?

Skulle gärna vilja prova ett HW, om de nu ska vara så fantastiska, men ännu inte hittat ett som ser ut att passa. Mio (iofs bara provat ett med fast hals) gör det inte, Rambo är bara att glömma (fairfield är för stort i halsen, och Rambo ska ju va rymligast). Även Amigo står det ska vara rymligare, vilket lämnar Rhino, och visst, wug skulle nog funka, men finns väl inte med hals.

Trinity känns ju väldigt unikt i att ha både halvhals och halstäcke? Och buntningen i manken. Finns väl inte så mycke annat välja på om det är nått man vill ha?


Dock...finns det nån tanke bakom bandet med handtag längst med ryggen?? För jag kan inte se nått positivt med det o.O
Horseware har ju också sina större täcken iaf i amigo. Vi som bara har travhästar ligger HW bäst på i pass form och storlek. Antagligen pga av att det inte är jätte breda i bogen men haft hw på bred haflinger med utan problem.
 
Värdelöst med den där grejen med handtag längs ryggen. Sömmar o sånt där är ju som gjort för att börja läcka förr eller senare!
 
Jag har själv spanat på ju Trinity 50g med 100g liner en tid nu, då det ser ut som att det skulle kunna passa min bloding i manke/bog. Gillar halvhalsen på hans Nisch 200g, men driver ju in lite, så hals hade ju inte varit helt fel.

Tycker det är lite konstigt med attityden "för samma pris välj HW alla dar", för visst ska väl passformen vara det som styr?

Skulle gärna vilja prova ett HW, om de nu ska vara så fantastiska, men ännu inte hittat ett som ser ut att passa. Mio (iofs bara provat ett med fast hals) gör det inte, Rambo är bara att glömma (fairfield är för stort i halsen, och Rambo ska ju va rymligast). Även Amigo står det ska vara rymligare, vilket lämnar Rhino, och visst, wug skulle nog funka, men finns väl inte med hals.

Trinity känns ju väldigt unikt i att ha både halvhals och halstäcke? Och buntningen i manken. Finns väl inte så mycke annat välja på om det är nått man vill ha?


Dock...finns det nån tanke bakom bandet med handtag längst med ryggen?? För jag kan inte se nått positivt med det o.O
Det stämmer verkligen inte att hw bara passar breda hästar. Ja de är rymliga, men passformen är väldigt smart så samma täcke kan liksom ligga jättebra på två helt olika hästar. Sen finns det ju dessutom en massa olika varianter som man kan välja mellan. Tex finns amigo med tre olika typer av frontknäppen och de har alla lite olika passform utifrån det.

Hööks täcken är ju också stora i storlek men på ett helt annat sätt. Där är det mer dålig passform.
 
Både mitt väldigt, väldigt nätta halvblod (hon har storlek ponny/cob i förbygel för full blir för stort) och min grova ponny (tänk mycket kallblod) passar utmärkt i hw (amigo) så de passar verkligen inte bara bredare hästar. Men om något annat märke passar din bättre så är det såklart det viktigaste!
 
Horseware har ju också sina större täcken iaf i amigo. Vi som bara har travhästar ligger HW bäst på i pass form och storlek. Antagligen pga av att det inte är jätte breda i bogen men haft hw på bred haflinger med utan problem.
Vilka 'undermärken' har ni haft på travarna? Nu verkar ju min va lite lustigt byggd..ska väl va ca 165ish i manken (kallats för älgen..men han va mindre än jag mindes han..) men 155 i täckesstorlek. Mätte enligt HW, och landade på samma där (214-10 närmast 206 så 155). Vet sen tidigare att halsöppningen gärna får va liten, typ 63-73cm. Det jag gick på när jag köpte sist, och det passade (Nisch 200g).

Blev ju såklart mer lagd åt att prova HW nu då (och jag som äntligen bestämt mig😅), och har ju sneglat länge på det med reflex invävt, amigo bravo 12 reflectech 100g. På bilden så ser det ut som att halsen går lite 'upp' i bogen, så det ser ju lovande ut..

Ugh..täcken..
 
Vilka 'undermärken' har ni haft på travarna? Nu verkar ju min va lite lustigt byggd..ska väl va ca 165ish i manken (kallats för älgen..men han va mindre än jag mindes han..) men 155 i täckesstorlek. Mätte enligt HW, och landade på samma där (214-10 närmast 206 så 155). Vet sen tidigare att halsöppningen gärna får va liten, typ 63-73cm. Det jag gick på när jag köpte sist, och det passade (Nisch 200g).

Blev ju såklart mer lagd åt att prova HW nu då (och jag som äntligen bestämt mig😅), och har ju sneglat länge på det med reflex invävt, amigo bravo 12 reflectech 100g. På bilden så ser det ut som att halsen går lite 'upp' i bogen, så det ser ju lovande ut..

Ugh..täcken..
Jag tycker att amigo med v-front (tror det är det på reflectech?) passar typ alla hästar. Funkade jättebra när min var tanig unghäst och likabra nu när hon är äldre och bredare (men gått upp en storlek).
 
Jag har trinity på min och är väldigt nöjd. Han passar inte i Amigo och eftersom han fortfarande växer har jag inte velat investera i Rambo om han ändå växer ur dem…

Har haft dem i två vintrar nu och har inget alls att klaga på förutom att de är tunga och otympliga att vika.

Gillar att halsen sitter längre ner på täcket så det inte blir en glipa om det blåser.
 
Jag tycker att amigo med v-front (tror det är det på reflectech?) passar typ alla hästar. Funkade jättebra när min var tanig unghäst och likabra nu när hon är äldre och bredare (men gått upp en storlek).
Jag har trinity på min och är väldigt nöjd. Han passar inte i Amigo och eftersom han fortfarande växer har jag inte velat investera i Rambo om han ändå växer ur dem…

Har haft dem i två vintrar nu och har inget alls att klaga på förutom att de är tunga och otympliga att vika.

Gillar att halsen sitter längre ner på täcket så det inte blir en glipa om det blåser.
Hm..man kanske borde ta hem båda då å se vad som sitter bättre 🙈 tycker att H*öks butiken kan öppna nuuu så man lättare kan fara å klämma/mäta på sakerna..

Får inget gehör hemmavid heller på mitt täckesletande 😅 så tur man kan bolla på buke :D
 
Vilka 'undermärken' har ni haft på travarna? Nu verkar ju min va lite lustigt byggd..ska väl va ca 165ish i manken (kallats för älgen..men han va mindre än jag mindes han..) men 155 i täckesstorlek. Mätte enligt HW, och landade på samma där (214-10 närmast 206 så 155). Vet sen tidigare att halsöppningen gärna får va liten, typ 63-73cm. Det jag gick på när jag köpte sist, och det passade (Nisch 200g).

Blev ju såklart mer lagd åt att prova HW nu då (och jag som äntligen bestämt mig😅), och har ju sneglat länge på det med reflex invävt, amigo bravo 12 reflectech 100g. På bilden så ser det ut som att halsen går lite 'upp' i bogen, så det ser ju lovande ut..

Ugh..täcken..
Har du kollat på Lippos täcken? De finns i många olika gram o i 2 olika slitstyrkor i tyget. De sitter superbra på lite smalare bogar. Dock kort hals, samt korta i storleken (man brukar få gå upp en storlek)
 
Hm..man kanske borde ta hem båda då å se vad som sitter bättre 🙈 tycker att H*öks butiken kan öppna nuuu så man lättare kan fara å klämma/mäta på sakerna..

Får inget gehör hemmavid heller på mitt täckesletande 😅 så tur man kan bolla på buke :D

Förstår precis, vi köpte en ponny i våras och jag har fullt upp med att hitta täcken som passar :D När man till slut hittar en modell som passar kan man ju enkelt fylla på med mer av samma sort
 
Jag har haft HW rambo på mina araber, passat jättebra. Vet inte vad du skulle fått det ifrån att de ska vara jättestora i bogen? Det upplever jag dem inte som.
 
Har ett ofodrat HW amigo men det sitter inte bra. Hästen behöver nog bogveck
Honestly, hur deras leg arches ser ut är nog nästan det som tar mest mot att prova ett HW 🙈 inte för att typ några andra täcken verkar kunna sätta bogvecken på rätt plats heller..tex fairfield..like..varför i höjd med manken o.O
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 410
Senast: super
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp