Trivas på tvådelat?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 656
S

Sentenced

Jag har märkt det sista året att jag blivit lite "skadad" av allt negativt snack om enkel-ledade, dvs tvådelade bett! :smirk:

Om jag träffar en häst som rids med det så tänker jag liksom på en gång att "Med jösses- kan hästen verkligen trivas med det här bettet?"

Jag tänker främst på att det lätt åker upp i gomen vid tygeltag, det klart att hästar som har hög gom kan trivas. Men då finns ju fortfarande nötknäckar effekten kvar, för visst är det väl så det kallas när det liksom kniper om käken?
Allt det här kan väl göras värre om bettet dessutom är för långt?

Hästen jag ska ta över rids just nu på ett enkel-ledat och det fungerar väl bra, men hon går och små knycker med huvudet och det känns som att hon ev. får upp det i gomen + att jag ser(men inte nuv. ägaren) att bettet är FÖR långt! Jag har redan köpt ett kortare två-ledat med fasta ringar och ska testa det..Men tänk om hon faktiskt föredrar det enkel-ledade.. kan det vara så??

Har ju sett att det finns såna bett som inte går att böja, men de verkar vara svindyra??:crazy:

Sv: Trivas på tvådelat?

vissa hästar trivs bäst på tvådelat/enkelledat och då tycker jag att man ska rida på det

Prøvde min på både to og tredelt messing bitt i dressur uten noe merkverdig resultat/forskjell.. Ble så "lurt" til å prøve apple-mouth bitt på henne, og nå går hun på to-delt apple-mouth og fungerer supert på det! Så noen hester kan nok trives like godt på to-delt og da ser jeg ikke problemet med å ri på det, det viktigeste er jo faktisk at det fungerer og at hesten trives med å ha det i munnen.

min häst går nu på tvådelat i både hoppning o dressyren, och trivs jättebra med det! men det är ju fortfarande handen som avgör hur bettet känns i munnen på hästen, jag tycker man ska sträva efter att rida på så milda bett som möjligt, och då är ju två delat ett av dom.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 791
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 495
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈