Bukefalos 28 år!

Trivs han som ensam?

Z

zeemee

Tänkte vända mig till er och fråga om en för mig, ganska knepig grej om Movitz (kattungen min).

Jag har senste månaden drabbats av samvetskval angående att ha honom ensam hemma och inne. Efter trådar om inne/utekatter har jag börjat undra om det verkligen är snällt att hålla en katt inne på 42 kvm själv. Dessutom jobbar jag ju på dagarna och det händer ju att jag måste jobba över...
Vad tror ni? Lägger jag in för många "mänskliga känslor" i katten, eller borde jag skaffa en till unge, så att de kan ta sällskap av varann? Eller blir lägenheten för liten för två katter?

Bara tanken till att låta honom gå ut fär mig orolig då det finna både bilar och tåg bara några meter från fönstret. Dessutom finns det tydligen klasar med folk som anser sig veta att Norska Skogkatter trivs bäst som utekatter.
Klösträd är jag på väg att skaffa, men jag är rädd att det inte räcker till.

Movitz har den senaste tiden varit ganska vild och haft en massa energi som det har varit knepigt att bli av med i lägenheten. Men jag har tänkt att det nog beror på könsmognaden och nu har han nyligen blivit kastrerad. Vet inte direkt om det fått honom lugnare heller, men det kanske tar några veckor innan hormonerna är ute ur kroppen.

Jag skulle bli otroligt glad för lite feedback i den här frågan... Har ni erfarenheter av ensamma innekatter?

//ZM
 
Sv: Trivs han som ensam?

Ja, som du beskriver, skulle jag nog skaffa en kompis till den lilla..Då kan dom busa ihop på dagarna när du är på jobbet..Jag skulle heller inte släppa ut en kisse när det är trafik i närheten.Lek med kissen en timme varje kväll så den får utlopp för sin energi....Kanske du kan vänja kissen vid att gå ut i koppel nån timme varje dag..Ja, det var lite tips från mig
 
Sv: Trivs han som ensam?

Vi har en innekatt som är dryga året nu. Hon är ganska livlig, men det tycks funka bra. Fast när man är hemma så får man räkna med att ägna mycket av den tiden åt katten. Till henne har vi försökt att göra lite olika leksaker, ett klätterträd, en klösbräda, bägge med möss som sitter fast i resårband man kan leka med, och så små leksaksmöss också. Annars gillar hon att brottas och att bli jagad, så det blir lite lekstuga här en stund på kvällen. Sen kanske vi gullar med henne ett par timmar också.

Ibland har det blivit så att hon har varit ensam mer än vanligt, om man jobbat sent flera kvällar i rad, och då blir hon lite gnällig och missnöjd, men är man hemma i normal tid (i vårt fall är hon ensam 9-19 ungefär) så funkar det bra.
 
Sv: Trivs han som ensam?

Överskottsenergin kan bli bättre av att han får en kompis. Då har han nån likvärdig att ta ut sin energi på, det händer ju inte ofta att matte och husse jagar runt kisse i lägenheten och brottas på golvet :smirk:
Sen är det ett enormt nöje att ha 2, det är underbart att se dom leka och busa och ligga i hög och sova. Du behöver ju inte ha en till skogis om du inte vill.

Min huskatt var ensam första 6 månaderna. Sen klassade jag henne som i princip livsfarlig, hon anföll ögon om man blinkade och flög på handen om man viftade till i fel ögonblick. Köpte då min första britt (inte alla huskatter som får en raskatt av matte i present) och Fia huskatt blev helt annorlunda. Lugn och go, allt bus som hon hade för sig med oss fick den andra katten ta hand om och det blev jättebra för alla parter.

Angående kastreringen så kan det ta upp till 6 månader innan allt har lugnat sig. Om det gör det, det är ju olika.
 
Sv: Trivs han som ensam?

Ja, det var lite så jag tänkte. Att de kan leka på dagarna då.
Bara det inte blir så att de sover på dagarna, så jag har två lekandes vildkatter i sängen på nätterna. :crazy:

Jag tycker att det är svårt, jag har ju ingen vana av katter sedan tidigare egentligen...

Har varit ute med Movitz ett par gånger i koppel, och han verkar tycka att det är intressant, men jag är rädd att hans behov för att vara ute ökar då, när han får "smakprov".
 
Sv: Trivs han som ensam?

Jag ägnar kissen mycket tid när jag är hemma... Vi leker minst en timme, och han får alltid vara med överallt. Vi myser i soffan och vi går oftast och lägger oss ihop. Dessutom går jag upp tidigare än vad jag egentligen behöver för att hinna leka och kramas lite då också.

Jag tror egentligen inte att han mår dåligt... Han är hur kelig och pratglad som helst, han äter som en häst och han klöser eller bits aldrig... Dessutom är han försiktig med blomkrukor och möbler. (Utom soffan då, den ser ut som den varit med sedan begynnelsen)
Även fast han, i mina ögon, inte mår dåligt så vill jag ju ge världens underbaraste katt ett dito liv.

Hmm, det verkar som att en riktigt stor klösmöbel att steg ett iaf. :)
 
Sv: Trivs han som ensam?

Vet du hur en katts personlighet kan förändras i samband med en till katt då?
Jag tänkte mest att jag helst vill ha kvar min kelgris som han är och inte bli dumpad av ngn söt liten kattflicka... ;)

Sen kanske man kan skaffa en lugn vuxen katt med, det kanske är säkrare för nattsömnen...


Tack alla för svar fö!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 729
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Framöver vill jag skaffa katt, vill ha en fin renrasig hona som jag ev vill använda i avel, men främst blir det ju en familjekatt. Vi...
2
Svar
36
· Visningar
4 548
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Ja, egentligen tycker väl jag oxå att katt- GPS är överkurs, men mot följande bakgrund funderar jag på att skaffa en: Katten Edward...
Svar
4
· Visningar
4 786
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp