Hjälp att välja nästa katt

1530038550157.png
 
Beklagar sorgen :(

Skulle en korat kunna passa? De är social krävande, vill ha närhet och hjärngympa, men vuxna hanar är sällan härjiga eller stökiga på det sättet. Det är en Sveriges mest ovanliga raser men tyvärr vet jag en eller två hanar (6-7 år) som eventuellt måste omplaceras framöver för att de inte funkar ihop med sin kattflock. En avelshane (som ju därmed är regelbundet hjärtscannad och besiktigad på alla håll och kanter) och en annan som jag fött upp och som kommit på kant med sin kattkompis när deras matte blev sjuk och barnen inte alls förstod sig på katter.

Korater har snudd på löjligt lätt att knyta an till människor, men kan vara ganska tuffa mot andra katter om de inte blir bundisar. Ovanstående skulle säkert kunna bli goda vänner med en annan hankastrat, men bör inte bo med fertila honor.

Tänkte faktiskt på dig i samband med den här tråden. Föder du fortfarande upp? Såg på SVERAK att mycket få (inga?) koratungar registrerats 2017.
 
Beklagar sorgen :(

Skulle en korat kunna passa? De är social krävande, vill ha närhet och hjärngympa, men vuxna hanar är sällan härjiga eller stökiga på det sättet. Det är en Sveriges mest ovanliga raser men tyvärr vet jag en eller två hanar (6-7 år) som eventuellt måste omplaceras framöver för att de inte funkar ihop med sin kattflock. En avelshane (som ju därmed är regelbundet hjärtscannad och besiktigad på alla håll och kanter) och en annan som jag fött upp och som kommit på kant med sin kattkompis när deras matte blev sjuk och barnen inte alls förstod sig på katter.

Korater har snudd på löjligt lätt att knyta an till människor, men kan vara ganska tuffa mot andra katter om de inte blir bundisar. Ovanstående skulle säkert kunna bli goda vänner med en annan hankastrat, men bör inte bo med fertila honor.
Jag måste erkänna att jag inte varit medveten om rasens existens tills jag läste inlägg av dig här på buke för några år sedan. De är helt fantastiskt vackra! Jag funderar dock på om 6-7 år är lite väl gammalt, det får väl ses i relation med att det är ganska färskt att ha fått ta bort sin gamla vän, annars tycker jag överlag bättre om äldre individer. Sen är ju frågan om de tycker om trivs med att vara ensamkatter, även om de kommit på kant med sin flock/kompis, och om jag egentligen inser vad en socialt krävande katt innebär... ja, och sedan så märker jag ju själv att jag inte är riktigt redo än. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 625
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: Popcorn
·
H
Övr. Katt (Säg till om tråden ska flyttas, tyckte dock att eftersom det handlar om vilken katt/kattras som passar bäst kanske den passar bland...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 262
Senast: hgfy
·
Övr. Katt Ni som hänger på AoH får ursäkta för att det blir dubbelt... Jag har lösa tankar på att om några år skaffa katt igen - men vilken ras...
2
Svar
26
· Visningar
4 407
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp