Trivs min hund?

machafuko

Trådstartare
Skriver detta lite som en filosofisk(?) fråga och kräver i mitt eget fall inget specifikt svar. Mest fundersam på hur det fungerar och vad för tankar ni har kring saken.

Har ju tagit hem en snart 4-årig tik och nu börjar min mattenoja att smyga sig på. Hur vet man att en hund trivs i sitt nya hem, eller att den inte trivs?
Är det ens något man kan veta, och kan hundar jämföra sina hem? Kan de alltså sakna sitt tidigare hem och tycka att sitt nya hem inte alls är lika bra?

Jag är så oinsatt i hundpsykologi och etologi och hoppas någon här inne kan hjälpa mig lite på traven. :)

Blev lite fundersam kring de här frågeställningarna och därmed nyfiken på hur hundar fungerar. I mitt eget fall har jag upplevt det som att hunden trivs, men jag kan inte garantera att så är saken och att hon därmed inte skulle sakna sitt tidigare hem. :confused:

Insåg så här i efterhand att trådens titel är lite missvisande. Frågar alltså inte om specifikt MIN hund utan rent allmänt!

Vi har haft en omplacering som blev helt fel. Vi var noga med att beskriva vad vi kunde erbjuda hunden, och ägaren tyckte det lät SÅ bra för hennes hund. Vi tog emot den, och den verkligen hatade upplägget vi har. Den vill inte alls vara ute mycket, den ville vara inne hela tiden. Den ville inte umgås med andra hundar, den vill inte leva i flock.

Vi fick omplacera den igen, och den hunden kom så otroligt rätt att det var nästan osannolikt. Ensam tjej med katt, de tre levde m e m i symbios. Jag är så glad att hunden hittade hem till slut.

Med detta vill jag ha sagt att det med önskvärd tydlighet märktes att han inte trivdes. Han blev inbunden, olycklig, kinkig med maten. Oengagerad och väldigt gnällig.

Skriver detta lite som en filosofisk(?) fråga och kräver i mitt eget fall inget specifikt svar. Mest fundersam på hur det fungerar och vad för tankar ni har kring saken.

Har ju tagit hem en snart 4-årig tik och nu börjar min mattenoja att smyga sig på. Hur vet man att en hund trivs i sitt nya hem, eller att den inte trivs?
Är det ens något man kan veta, och kan hundar jämföra sina hem? Kan de alltså sakna sitt tidigare hem och tycka att sitt nya hem inte alls är lika bra?

Jag är så oinsatt i hundpsykologi och etologi och hoppas någon här inne kan hjälpa mig lite på traven. :)

Blev lite fundersam kring de här frågeställningarna och därmed nyfiken på hur hundar fungerar. I mitt eget fall har jag upplevt det som att hunden trivs, men jag kan inte garantera att så är saken och att hon därmed inte skulle sakna sitt tidigare hem. :confused:
Jag tror ju att hundar precis som andra djur kan sakna personer och rutiner som de är vana med, men om hon är glad och ger ett tryggt intryck så tror jag hon är nöjd. Jag tror inte heller att de jämför hemmen utan individerna är viktigare, det är inte alltid som ett djur föredrar sin ägare heller utan de kan föredra andra personer som de trivs bättre med, så även om hon får välja mellan dig och tidigare ägare så kan hon ju välja dig före även om hon blir glad att träffa båda. Jag brukade låna en schäfer för många år sedan och den hunden gillade både matte och husse men älskade mig och valde mig före dem när den fick välja. :love:

Min varulv skulle säkert bli jätteglad att träffa sin första familj trots att han känslomässigt mådde väldigt dåligt när han flyttade hem till mig, arg, rädd och osäker med en stor ryggsäck med dåliga erfarenheter. Nu är han en glad varulv och jag tror han är lycklig eller iaf nöjd med att bo hos mig. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 087
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka