Trodde jag bestämt mig men nu vet jag inte

jenny_bella

Trådstartare
Ja som ruriken lyder så trodde jag dels att jag bestämt mig för att det bästa för häst och mig är att gå skilda vägar och dels att jag kommit till ro med det beslutet men nu tvekar jag.

Bakgrunden kan jag kanske dra så lätt det går. Jag har ridit i 8 år nu, jag duger om vi säger så. Jag är skogsmulle ut i fingerspetsarna men njuter av ett rejält pass på banan någon gång då och då.

Då min gamla häst togs bort så hade jag ca 6 månader upphåll då jag letade efter en lite äldre häst, ridbar i alla gångarter, lugn och stabil i huvud och hantering. Men i februari snubblar jag över en häst som är helt fel för mig. En 7 år gammal travare, inriden i stil rakt fram i skogen i vilket tempo som passar (fort fort), ytterst känslig för alla intryck från både människor och omgivning. Men jag föll för honom.

Jag har haft dåligt med tid, mycket stress på jobb, flytt från olika stall osv. På senare tid har jag insett att vi kanske inte passar varandra till 100%. Jag känner att min tid och kunskap inte räcker till för honom. Han har mycket i huvudet och behöver gå iaf 5 dagar i veckan. Han hade kunnat bli en helt okej ridhäst då han har ett ganska bra steg men jag har inte tid eller kunskap att ensam kunna ta honom dit.

Jag tog alltså ett beslut för ca. 2 månader sen om att sätta ut en annons. Sagt och gjort, fick många svar men ingen som verkade intressant från mitt håll. Beslöt mig för att behålla 1 år och satsa stenhårt på att utbilda honom i form av lektioner för tränare och verkligen sätta av tid till ridningen.

Då hör en tjej av sig som verkar intressant, hon kommer och provrider och faller för hästen och säger hon vill köpa honom. Jag känner efter och inser att jo det hade faktiskt underlättat för mig om han flyttat, främst för samvetets skull. Allting ordnas, bestämms och på Onsdag så flyttar han 50 mil bort.

Men . . Nu vet jag inte om det är detta jag vill längre. . . Helt plötsligt inser jag att jag tycker väldigt bra om denna hästen, man fäster ju sig vid dom. Hur långt vi faktiskt kommit ihop, trots att vi hat en låååååång bit kvar. När han kom kunde han inte stå still i gången, nu kan jag lämna honom i ridhuset och han står blickstilla.

Ska jag satsa på denna hästen coh forma honom till det jag vill, dvs en häst med samtliga tre gångarter som funkar i skog och mark. Eller säljer jag nu och satsar på en ny häst när jag hittar en som redan passar mina krav?

Delvis är jag trött på att var och varannan ridtur ska vara ett projekt men samtidigt så är han så pass speciell och känslig att jag är rädd att han kommer säljas vidare om köparen inte klarar av honom?

Vad gör man? Hur vet man? :(
 
Sv: Trodde jag bestämt mig men nu vet jag inte

Nu kommer jag att vara hård.

Velar gör man INNAN man bestämmer med en köpare och skriver kontrakt (antar jag att ni gjort?). Inte när allting är bestämt, transport bokad och allting klart. Punkt.

Sen är jag lite vänligare.
Jag har många gånger stått i dina skor, med en häst man fäst sig vid och som man ju faktiskt tycker hemskt mycket om. Samtidigt finns det ju en anledning till att man från början satt ut annonsen och beslutat sig för att sälja - i ditt fall för att du varken har tiden, kunskapen eller personkemin som han behöver. Han får det bättre hos någon som har dessa saker.
Någonstans därute finns hästen med stor H just för dig och när det är meningen så kommer du att snubbla över den och allt kännas 110%!

Lyssna inte på tvivlets röst, utan på ditt hjärta som från början sa dig hur du skulle göra.
 
Sv: Trodde jag bestämt mig men nu vet jag inte

Nu kommer jag att vara hård.

Velar gör man INNAN man bestämmer med en köpare och skriver kontrakt (antar jag att ni gjort?). Inte när allting är bestämt, transport bokad och allting klart. Punkt.

Sen är jag lite vänligare.
Jag har många gånger stått i dina skor, med en häst man fäst sig vid och som man ju faktiskt tycker hemskt mycket om. Samtidigt finns det ju en anledning till att man från början satt ut annonsen och beslutat sig för att sälja - i ditt fall för att du varken har tiden, kunskapen eller personkemin som han behöver. Han får det bättre hos någon som har dessa saker.
Någonstans därute finns hästen med stor H just för dig och när det är meningen så kommer du att snubbla över den och allt kännas 110%!

Lyssna inte på tvivlets röst, utan på ditt hjärta som från början sa dig hur du skulle göra.
Ungefär det jag hade tänkt skriva så jag lånar bara din text :)
 
Sv: Trodde jag bestämt mig men nu vet jag inte

Det låter som en häst som kräver mycket tid. Både i form av träning/skolning och aktivering/rastning. En vb-travare är gjord för att arbeta. Det är inte helt ovanligt att de behöver få utlopp för den energin. Speciellt i ngt yngre år.

Jag hade i dina skor sålt till en vettig människa som har den tiden, viljan och orken att både rasta och utbilda hästen. För både din och hästens skull!

Sen hade jag letat efter en ngt äldre häst med annat lynne. Om du har lite dåligt med tid finns det ju hästar som inte behöver lika mycket aktivering och som redan är skolade.
Det ska vara kul att ha häst. Och man ska fundera innan man köper vad man vill ha hästen till. Och framför allt vad man INTE vill ha i en häst/inte klarar av. Den listan är nästan viktigare att följa. Den får man absolut inte tumma på.

Jag är en sån som fäster mig väldigt vid hästar. Gärna de som är lite missförstådda. Men då vet jag vilket enormt jobb det kan innebära med såna. Och jag är villig att lägga tiden. Plus att jag inte tar mig an de jag inte har kompetens nog att hjälpa(i mina ögon och mina tränares).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
939
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp