Trött på krånglande operativsystem - Windows

Rimfaxe

Trådstartare
Hej på er!

Den PC jag har hemma har dessvärre inte ett köpt operativsystem, vi har fått det installerat av en bekant när han uppgraderade vår dator. Det ska visst vara Windows XP.

Nu dras ju Windows/microsoft med en massa virus-problem och detta kräver kontinuerliga säkerhetsuppdateringar. Fick ett meddelande häromdagen att det fanns nya säkerhetsuppdateringar tillgängliga. Installerade dem och fick när datorn startades nästa gång, ett meddelande om att nuvarande Windows-system var icke giltigt, en kopia eller annat. Således förvägrades jag säkerhetsuppdateringarna. :smirk:

Nu är det så att office-paketet krånglar hej vilt på datorn. Detta sammantaget med att mitt operativsystem är ogiltigt och därmed lättare kan utsättas för virus, gör att jag allvarligt funderar på vad det finnss för alternativ till detta.

Som fattig student överväger jag andra alternativ.
Vad för BRA gratis operativsystem finns det, samt motsvarande officepaketet?
Hur funkar det att läsa t ex en bifogad Word-fil i ett mail? Kan jag läsa filer från t ex office-paketet (eftersom detta har en stor del av marknaden) i andra program?

Tackar för svar! :bow:
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Linux är inte alls svårt idag att installera och hantera.
Min absoluta favorit är Ubuntu (Debian i grunden) och är väldigt enkelt att hantera.
Linux stöder många saker så ofta är det inga problem att få kringutrustning och enheter i sin dator att fungera med Linux.

Till Linux (Finns även till Windows) så följer med OpenOffice som är lika bra som MS office, den har texthantera, kalkylprogram och en hel del andra program som följer med.
Den öppnar de flesta office dokument utan några problem men det kan finnas problem som gör att det inte ser ut som orginalet men det fixar man lätt.

Det finns många många program som är gratis och är bra (Har faktist i år en julkalender där de tipsas om linux program)

Har jobbat med Linux och några av dess distributioner ett tag nu och gillar Ubuntu bäst.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Du kan ju testa i liten skala först innan du bestämmer dig för om du vill gå över helt. OpenOffice finns till Windows också, så det kan du testa utan att ha Linux eller något annat installerat.

Vill du testa Linux så kan du installera det på halva hårddisken eller boota från CD. Du behöver inte ta bort din windowsinstallation förrän du är helt säker på att du klarar dig utan den.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Hur fungerar Linux med t ex Dreamweaver och Indesign?
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Med exempelvis Wine eller annat program som gör att du kan köra windows program i Linux.

Dreamweaver har jag sätt att det går men vet inte hur det är med Indesign.

Kan vara lite svårt att få igång det.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

jag håller med om allt som laban sagt, testa ubuntu med openoffice.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Tack för alla intressanta svar!

Någon som har tips på var man får fatt i en skiva? Det verkar ett klart testvärt alternativ.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Jag har en hel del empirisk erfarenhet av ubuntu och GNU/Linux i största allmänhet, och jag rekommenderar fria operativsystem VARMT och alldeles särskilt ubuntu som jag är personligt involverad i.

CD-skivor finns att ladda ner här. Du kan välja om du vill ha en LiveCD till att börja med, den installerar inget på din dator utan du får en möjlighet att känna på hur ubuntu fungerar utan att ändra en endaste fil på din burk. Om du trivs med det kan du installera med en installationsCD.

Vad gäller windowsprogram så är min generella rekommendation att inte försöka emulera dem utan istället leta efter linuxvarianter. Istället för dreamweaver finns säkerligen flera andra html-editorer, jag föredrar personligen en som heter BlueFish. Vad är InDesign för något?

Några bra länkar för att komma igång:
Ubuntu Sveriges officiella hemsida
En beskrivning av vad fri mjukvara är
Ubuntus hemsida, på engelska.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

de flesta linuxdistrubutioner får man ladda ner ochbränna själv, men vissa äldra datorbutiker brukar ha exemplar liggandes av oliak distrubutioner. men jag rekkomenderar att du laddar ner för absolut nyaste drivrutiner mm.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Laban, har du möjlighet att lägga till ubuntu-se.org i din länklista? Sidan är nämligen det officiella tillhållet för ubuntu i Sverige. :)

Till trådskaparen: Vi har även maillistor, chattkanal och ett forum som dock ej är helt färdigställt än där man kan ramla in och ställa frågor. Inga frågor är för dumma.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Fixat länken nu.
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

Jag har hittat Svensk stavningskontroll till Open Office. Hur installerar jag det?
 
Sv: Trött på krånglande operativsystem - Windows

På OpenOffice hemsida så kan du ladda ner en dokument som har en macro program som du sedan via guide väljer vad för språk du vill ladda ner och köra
 

Liknande trådar

B
IT & mobiler ....igen då. Har nu för tredje gången på kort tid fått problem med att windows inte laddas. När jag startar datorn visar sig...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp