Bukefalos 28 år!

Windows strular....

B

Blossi

....igen då. Har nu för tredje gången på kort tid fått problem med att windows inte laddas.
När jag startar datorn visar sig Dell-loggan ett par sekunder sen blir skärmen svar och markören står och blinkar längst upp till vänster.
När detta har uppstått tidigare har jag formaterat om datorn och installerat om Windows XP. Men vad fasen, jag vill inte ominstallera datorn 1 gång i månaden, så kul är det inte.
Tror inte att det beror på virus, har både virusprogram NAV (uppdaterat), brandvägg ZA, Ad-aware och Spybot.
Har varit i kontakt med min support eftersom det är en hem-pc med gratis support i 3 år. Tänkte att de skulle få veta att de lever. :devil: Ville inte bara formatera om innan de fått chansen att säga nåt i alla fall.
Men de verkar inte heller veta vad det beror på. Körde något diagnostikprogram och det verkar inte vara något hårdvaruproblem.
Det är så tråååkigt när det förvinner filer som man inte har hunnit lägga över på CD. Använder knappt digitalkameran längre p g a att jag har blivit av med en massa bilder som jag inte har hunnit att säkerhetskopiera.

Någon som kan ha en aning om vad som händer i min dator, eller rättare sagt varför ingenting händer i min dator.
Kan tillägga att jag har använt både XP Home Edition och XP Pro måde med och utan SP2 om det är till någon hjälp....
 
Sv: Windows strular....

Jag tycker det verkar vara ett BIOS-problem eller någon av DELL:s egna drivrutiner.
Nu har jag ingen erfarenhet av XP, men jasg tror inte det spelar ngn roll i detta läget.
Det kan ju också vara ngt fel på din HD.
 
Sv: Windows strular....

Fast om jag formaterar om och lägger in operativsystemet fungerar det ju igen (ett tag...). Jag har aldrig ändrat några inställningar i BIOS.
Vad skulle det kunna vara för drivrutiner? När jag formaterar om får jag lägga in drivrutiner för chipset som ligger på en skiva som följde med datorn och jag antar att det är samma som var förinstallerade.
Kan ju tillägga att jag fick en hårddisk-krasch för något år sedan och kan ju kanske påverka en del.

Jag ska ringa supporten i eftermiddag för att höra vad de säger. Men tack för tipsen, bra med bollplank!
 
Sv: Windows strular....

Dom flesta "märkesdatorerna" har egna små drivrutiner som gör att datorn fungerar. T.ex. Compaq (HP), IBM o.s.v.

Har du bytt hårddisk sen kraschen?
 
Sv: Windows strular....

Nej, hårddisken byttes för ca 1 år sedan.
Datorn har fungerat efter det, men nu sista halvåret har jag då fått problem med att Windows inte startar upp.
Jag får igång det om jag ominstallerar datorn, men tappar ju som sagt all information.
Jag ska prata med supporten i eftermiddag och ska då passa på att fråga efter nyare drivrutiner.
Eftersom det är en Hem-PC som jag hyr genom jobbet vill jag inte lägga ner en massa eget arbete. Det kan gott de göra! :devil:
I värsta fall får de väl byta ut den.....
 
Sv: Windows strular....

1. Testat att köra systemåterställning?
2. Tror ju inte detta spökar i detta falet, men Norton Antivirus ställer till med mycket problem. Avråder från detta. Kör då hellre AVG (www.grisoft.com)
3. Vad är det för diagnostik program du kört? Memtest är aldrig fel att köra, trasiga/icke kompatibla minnen kan ställa till med ett helvete i en dator.
4. Använd annars den inbyggda brandväggen i windows, har blivit klassad riktigt högt faktiskt.
5. Kolla om det finns drivrutinsuppdateringar till din modell på dells hemsida.

6. Du har ingen kompis som kan lite mer som du kan ta hjälpa av?

Edit: 7. Hittar datorn en hårddisk om du går in i Biosen? F1/F2 under uppstart tror jag..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Windows strular....

Renkött skrev:
1. Testat att köra systemåterställning?
2. Tror ju inte detta spökar i detta fallet, men Norton Antivirus ställer till med mycket problem. Avråder från detta. Kör då hellre AVG (www.grisoft.com) 3. Vad är det för diagnostik program du kört? Memtest är aldrig fel att köra, trasiga/icke kompatibla minnen kan ställa till med ett helvete i en dator. 4. Använd annars den inbyggda brandväggen i windows, har blivit klassad riktigt högt faktiskt. 5. Kolla om det finns drivrutinsuppdateringar till din modell på dells hemsida.

6. Du har ingen kompis som kan lite mer som du kan ta hjälpa av?


Edit: 7. Hittar datorn en hårddisk om du går in i Biosen? F1/F2 under uppstart tror jag..
1. Nej, kan inte ens starta i felsäkert läge.
2.Använder Norton eftersom det ingår i paketet, tycker att det har funkat bra, och tror precis som dig att det inte är detta som är felet.
3. Diagnostikprogrammet verkar vara något eget från Dell. Fick starta det i bootläget. Den gick igenom allt, inkl hårddisken. Det kördes utan anmärkning. Jag kommer dock inte ihåg vad det heter. Sitter på jobbet och kan inte kolla.
4. Fast jag fick detta problem tidigare också, hade då SP2 inlagt, och det är väl den du menar med windows egna brandvägg?
5. Det ska jag kolla i eftermiddag med supporten som jag sa i ett tidigare inlägg :)
6. Tja, är ni kompisar? :). Nä, allvarligt talat, visst kan jag det, men tänkte utnyttja supporten lite också. Tycker bara att det ska fungera.
7. Det har jag inte kollat, men eftersom den har kollats med det däringa programmet så antar jag att den har hittats.
 
Sv: Windows strular....

Kompis? Näru, jag är ett sånt litet kapitalist svin som tar betallt när jag ska hjälpa folk :devil:. Fakturan kommer snart för den tid jag laggt hittintills ;).

Brandväggen finns i XP utan SP2 också, bara att den inte är aktiverad som standard.

Annars har jag väll inte så mycket att tilläga, svårt att säga nåt när man inte har datorn framför sig.
 
Sv: Windows strular....

Tja, det blir väl att formatera igen kan jag tro.
Vill ju gärna ha igång datorn i jul.

Dags att gå hem från jobbet och ta tag i Dell-supporten!
Tack för svaren i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp