Bukefalos 28 år!

Trött på mitt jobb- hur plugga utan CSN?

Narcissa

Trådstartare
Jag jobbar i skolans värld och känner, som så många andra, att det är otacksamt och på väg utför med skolan så som det ser ut idag.
Jag har hittat en annan, tvåårig utbildning, som jag hemskt gärna vill läsa. Bara att göra om högskoleprovet. ;)
Däremot så har jag inga CSN-terminer kvar att ta ut. Någon som har en aning om hur man kan göra då?
 
Ta ett lån på banken eller spara ihop pengar från ditt jobb först? :) Eller jobba kvar på ditt jobb men gå ner i tid.
 
Jo, jobba kvar kan jag göra två dagar i veckan men det ger inte så mycket klirr i kassan direkt. Spara pengar är uteslutet då jag inte så snabbt kan spara ihop de några hundratusen som behövs.
 
Hur mycket pengar kommer du behöva per månad? :) Vissa extrajobb ger mer betalt än andra, handelsavtalet är väldigt tacksamt om man kan tänka sig att jobba många helger och röda dagar. Jag jobbade 6 timmar varje lördag och fick ut ca 5000 kronor efter skatt. Jobbar man minst en helgdag i veckan och någon kväll kan man säkert få ihop ganska mycket.
 
Rent ekonmiskt håller jag med Idas. Hitta ett extrajobb som ger mkt pengar. Om du kan tänka dig att jobba i butik tex ICA butik med öppet mkt på helger/kvällar/ helgdagar så kan du tjäna rätt hyfsat.
Kan du under studieåren se till att leva snålt? har du barn/djur/ dyr hyra etc som kostar? Kan du jobba hela sommaren mellan studieåren?
 
Jo, jobba kvar kan jag göra två dagar i veckan men det ger inte så mycket klirr i kassan direkt. Spara pengar är uteslutet då jag inte så snabbt kan spara ihop de några hundratusen som behövs.

Spara det du kan då att ha som buffert om inte extrajobbet räcker till?

Fördelen med att inte ha CSN är ju att man kan jobba hur som helst och som @Idas skrev skulle det ju vara perfekt att hitta ett extraknäck där du kan jobba ob och storhelger och på så sätt tjäna mer pengar.

Det går ju liksom inte att trolla fram pengar, om du inte tänkt chansa på lotto måste du ju antingen jobba ihop dem eller låna dem från bank/anhörig/kompis.
 
Alltså jag har redan en akademisk examen och 13 terminer på universitet. Att sitta i snabbkassan på ICA känns inte så lockande. Ingen som vet om det finns typ stipendier?
Jag bor på hästgård med flera hästar och andra djur så det måste ju gå runt. :)
 
Alltså jag har redan en akademisk examen och 13 terminer på universitet. Att sitta i snabbkassan på ICA känns inte så lockande. Ingen som vet om det finns typ stipendier?
Jag bor på hästgård med flera hästar och andra djur så det måste ju gå runt. :)

Fast så dåligt är det väl inte att jobba 1-2 dagar på Ica? Verkar ju ge okej cash. Kan du inte sälja en häst eller två då? Belåna gården? Skaffa rik man? ;)
 
Alltså jag har redan en akademisk examen och 13 terminer på universitet. Att sitta i snabbkassan på ICA känns inte så lockande. Ingen som vet om det finns typ stipendier?
Jag bor på hästgård med flera hästar och andra djur så det måste ju gå runt. :)

Vad är det du ska studera? Många stipendier riktar in sig väldigt exakt.
min erfarenhet med stipendier är att det ofta är ganska små summor ( finns säkert vissa stora)
Men det jag menar är om du ska få runt en hästgård med djur och studera två år så skulle det behöva vara ett stort stipendie om du ska få runt det på ett stipendie.
 
Alltså jag har redan en akademisk examen och 13 terminer på universitet. Att sitta i snabbkassan på ICA känns inte så lockande. Ingen som vet om det finns typ stipendier?
Jag bor på hästgård med flera hästar och andra djur så det måste ju gå runt. :)

Visst finns det en massa stipendier men det handlar oftast inte om några större summor, ingenting du kan leva på direkt. Men skaffa dig Stora stipendieboken och gå igenom den från pärm till pärm för att hitta den där fonden som ingen stämmer in på utom du!

Annars är mitt råd att du läser på deltid och jobbar kvar på ditt jobb. Eller gifter dig rikt. Eller skaffar dig betalande hyresgäster på gården. Eller lånar på din fastighet, om det finns utrymme.
 
Har du kontaktat skolan som håller utbildningen? Vissa är väldigt hjälpsamma med upplägget av studierna, tips om stipendier och extrajobb osv.
Om du redan läst 13 terminer har du ju en hel del poäng, har du kollat om du får tillgodoräkna dig något av det du redan gjort?
Går det att läsa på lägre eller högre fart än 100%?
Kanske går det att hitta en lösning där du tex kan jobba kvar 75% och plugga 50%?
Kanske kan du läsa på högre fart än 100% och på så sätt bli klar tillräckligt snabbt för att det ska vara rimligt att spara ihop de pengar du behöver under utbildningen och slippa jobba?
CSN har ju vissa undantag/dispenser (som jag inte har koll på alls), har du kollat med dem att det är säkert att du inte kan få någon hjälp därifrån?

Jag vill också rekommendera att jobba i mataffär, det är väldigt bra som extrajobb vid sidan. Schemat är rätt flexibelt, det brukar ju vara fler som jobbar där vid sidan av studier och man kan samsas och täcka för varandra om det blir mycket inför tentor tex. Enligt handels är OB 100% efter 12:00 på lördagar och hela söndagen, mao över 200 kr/h innan skatt.
Alternativt något jobb som är "slött", alltså med mycket dötid. En kompis jobbade som vaktmästare på helger, hon satt mest i ett rum och "var tillgänglig om något hände". Av 8 betalda timmar hann hon plugga under iaf 4-5 h om jag inte minns fel.
 
Jag jobbar i skolans värld och känner, som så många andra, att det är otacksamt och på väg utför med skolan så som det ser ut idag.
Jag har hittat en annan, tvåårig utbildning, som jag hemskt gärna vill läsa. Bara att göra om högskoleprovet. ;)
Däremot så har jag inga CSN-terminer kvar att ta ut. Någon som har en aning om hur man kan göra då?

Jag hade försökt jobba typ 70-80 % på mitt vanliga jobb, parallellt med studierna. Givetvis beroende på hur mkt närvaroplikt det är på utbildningen, det ser ju väldigt olika ut har jag förstått. För mig har det funkat att under terminerna jobba mellan 50 - 80 % beroende på intensitet i studierna och sedan lite drygt 100 % på sommaren under studietiden, men min utbildning var inte så tuff på det sättet att det krävdes närvaro eller mkt tid i föreläsningssal för att klara sig.

Stipendier finns det en uppsjö av - jag tror dock att det är bättre investerad tid att jobba istället för att försöka hitta småskuttar med pengar här och var. Alternativt anlita ngn sådan där stipendieguide? Som vuxen, välutbildad och välbeställd svensk medborgare tror jag dock att utbudet är skralt för stipendier för "arbetslivströtta" individer - de flesta stipendier är nog ändå riktade till "behjärtansvärda ändamål". Jag hade inte lagt tid på den biten om jag inte var en fena på att effektivt leta och skriva ansökningar.

Med dagens galet låga ränteläge kanske det finns utrymme att belåna hus/gård med några hundra tusen? Det är betydligt billigare än att låna via CSN just nu verkar det som. Dessutom kan det ju vara helt amorteringsfritt förutom ränta om utrymme finns därför. Du har ju jobbat i några år så möjligen finns det ett belåningsbart utrymme - framför allt om du inte säger upp dig utan behåller din tjänst och arbetar deltid?

Nattjobb är ganska bra också, typ telefonisttjänst nattetid - inte mycket att göra och massor av tid att läsa. Betald pluggtid typ.
 
Alltså jag har redan en akademisk examen och 13 terminer på universitet. Att sitta i snabbkassan på ICA känns inte så lockande. Ingen som vet om det finns typ stipendier?
Jag bor på hästgård med flera hästar och andra djur så det måste ju gå runt. :)

Det spelar väll ingen roll om det är snabbkassan på ICA sålänge det är mkt pengar relativt till arbetstiden (?). Är du utbildad i skolan (antar att det är högre åldrar eftersom du läst 13 terminer) kanske det kan vara aktuellt med att ex arbeta extra som läxhjälp, kombinerat med deltidsarbete/timjobb som lärare istället men det är troligen ej lika mycket pengar/h.

Sätt upp en rimlig budget. Vad behöver du minst för att gå runt varje månad i de två år du ska studera? Hur mycket är det rimligt att du kommer att kunna arbeta och hur mycket är det rimligt att du kommer att kunna tjäna i form av arbete under dessa två år du studerar? Differensen mellan de två blir då helt enkelt det du måste sparat ihop innan då påbörjar studierna. Du behöver ju inte spara ihop till hela summan om du kan jobba deltid/extra.

Tyvärr är det inte troligt att finna och få stipendier för nya studier som är tillräckligt stora. Var själv i de banorna men fanns inte mycket stipendier att söka och de som fanns var på små summor.

Jag letar själv extrajobb på helger eller nätter för att dryga ut mina ihopsparade pengar, skulle vara jätte glad för ett extrajobb inom handels med endast pass med ob.

/Ainon med akademisk examen, 12 terminer och 400+hp
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
876
Senast: Rosett
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 074
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 990
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp