Trojansk häst

Nitronom

Trådstartare
Tror att jag har fått en trojansk häst på den andra datorn..
öppnade en länk och och skulle köra ett program som kom upp, då dök det upp en ruta där det stod ngt om trojansk häst. Jag fick panik, kryssade ner allt och stängde av datorn.
hur kan man kolla om datorn har blivit "smittad"? Påverkar det även om datorn är avstängd och vågar jag starta upp den? och framför allt, hur får man bort det? :crazy:

Sv: Trojansk häst

*kl*

Min syrras kompis, som jobbar som datatekniker, sa att trojanska virus brukar finnas med på kontrollpanelen - lägg till/ta bort program.
Han letade runt i hela datorn utan att hitta något virus.

Jag fick installera 2 virusprogram (spyware och någon "dotter" till det programet). Göra en spyware undersökning och sedan starta om datorn på felsäkert läge.
Det var det enda som funkade för oss att ta bort den trojanska hästen.

Sv: Trojansk häst

Min syrras kompis, som jobbar som datatekniker, sa att trojanska virus brukar finnas med på kontrollpanelen - lägg till/ta bort program.
Din "syrras kompis" vet inte vad han pratar om.

@Nitronom: Det är ingen större risk att starta datorn. Skaffa HijackThis (gratis-program) och gör en scan så visar programmet misstänkta saker. Fråga datorkunnig person alt. posta loggen på programmets forum för att veta vilka saker som ska tas bort och vilka som är legitima.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 338
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 450
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan... 23 24 25
Svar
495
· Visningar
44 612
Äldre Haft en känsla ett par veckor att jag MÅSTE spara ner alla bilder jag har på datorn på något sätt,OM datorn skulle gå sönder. Den har... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: Tass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka