Troll på arbetsplatser- om skrönor.

FannyN

Trådstartare
Jag är nu installerad och väl mottagen på mitt nya jobb. Det är det roligaste jag gjort. Samtidigt så är det så stort och tusentals trådar att dra i och jag får kämpa och slita för att inte agera när sjuksköterskan i mig tycker jag ska agera. Jag har ju med frivilliga att göra som bestämmer själva och jag saknar läkemedel och enorma delegeringslista som staten tillhandahåller.

Jag planerar semestrar, har rehabsamtal och diskuterar arbetsrätt. Jag lyssnar på människor och är på socialkontoren nästan varje dag. Jag köper in massor med saker och slänger ut öika mycket. Jag går på kurs och ordnar utflykter och jagar sponsorer. Det går bra och är väldigt mycket jag. Det har varit ett flyt för mig en månad eftersom jag haft det enkelt och bestämt bra saker för personalen. Varit tillgängligare snällare argare och klokare än företrädaren.

Nu är likaom det rosa fluffet på hela arbetsplatsen borta och jag SER saker som är mindre bra. Det gör man inte först som helt ny chef på en arbetsplats på tusen kvadrat med tjugo personer och otaliga gäster.

När jag nu ska ändra på saker så är det ju ett naturligt motstånd. Det vet jag. Argumenten är alltid att det finns en bestämmelse från en stoooor myndighet och det går inte att ändra men visst har du rätt i sak men tyvärr.
Det är som troll känner jag. Skrönor om att brandmyndigjeten beslutat saker, att facket sagt nej, att huvudmannens policy säger nåt annat, att det finns avtal hit och dit.

När jag sedan verkligen rotar runt i pärmar och ringer de som har sagt nej så fattar de inget. De har inte ens hört talas om frågan. Det kommer alltså upp regler som inte finns ur blotta luften. Är det så här alltid? Hur många troll har jag själv försvarat genom åren? Blir en sak sann för den sägs ofta?
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Just det där var en av orsakerna till att jag sa upp mig på mitt förra jobb. Ingen visste egentligen något (allra minst chefen), utan det var de mest konstiga rykten om regler som gällde.

"Nej, alltså nattskötare får inte extra lediga dagar"
"Nej, vikarier får inte..."

En chef som tar reda på är ju alltid ett stort plus. :up:

Jag tror att det är såhär mest överallt. På mitt nya jobb har jag bestämt mig för att själv gå kurser och ta reda på hur sakerna egentligen är.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jag fattar inte hur man kan låta bli att ta reda på det?! Ofta är ju trollen ologiska och då vill jag ha en förklaring som JAG kan stå för inför gäster medarbetare och arbetsgivaren.
Arbetstiden är ett troll här. Vad som är övertid och inte. Vem som har första tjing på lediga turer och massor med annat. Men det är ju plättlätt att ta reda på!
Likaså brandskydd och internetregler. Bara ringa och fråga folk är galet hjälpsamma. Från brandskyddet kom de samma dag TVÅ ingenjörer och kom med kanonbra tips. Gratis. De sa exakt tvärtom vad trollet sa och dokumenterade det.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jobbar du på samma ställe som jag? :D

Jag tror det är så här på många ställen, tyvärr. Jag tycker att det tyder på långvarigt, otydligt ledarskap - det utvecklas liksom subkulturer och inom subkulturerna tror man sig veta hur saker ska vara. På mitt jobb är det så. Om man frågar någonting, kan man få tio helt olika svar.... "ja men så har vi alltid gjort" är det vanligaste - att man sen faktiskt inte får/bör göra så, det tänker man inte på.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Och min nye chef försöker nu bringa ordning i oredan... jag kan säga att han har ett digert arbete framför sig. Särskilt med sådana medarbetare som tycker sig ha rättigheter som de själva gett sig.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Och min nye chef försöker nu bringa ordning i oredan... jag kan säga att han har ett digert arbete framför sig. Särskilt med sådana medarbetare som tycker sig ha rättigheter som de själva gett sig.

Jotack ibland tappar jag hakan av självutnämnda ledares diktatur. Då får jag nästan liksom ta upp den med handen och säga att så är det inte. Det känns nästan i luften då hur andra andas ut eftersom de varit offer för andras egenskaffade rätt att hitta på tokregler.

Ja du kanske jobbar ihop med mig. Jag har massor att dyka i. Bara välja liksom i vilken ände jag vill börja.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jag känner verkligen igen mig. Det brukar finnas någon som med hög röst säger "så får de inte göra" om minsta lilla ändring. Helt utan fakta.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Det där är helt otroligt. Jag blir galen på alla små hemsnickrade saker.

En gång höll jag på bli utkastad från en styrelse redan innan jag blivit vald för de genomförde inte årsmötet enligt stadgarna. Hur svårt kan det vara?

Samma på olika arbetsplatser. Saker som är helt komplicerade och konstiga som har en reglerad lösning.

Tokigt är vad det är och jag avskyr när folk dessutom blir förbannade på mig för att jag vill ha det enligt regelboken. Ja jag är lite dum i huvudet som orkar läsa en text och dessutom tolka den.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

När jag nu ska ändra på saker så är det ju ett naturligt motstånd. Det vet jag. Argumenten är alltid att det finns en bestämmelse från en stoooor myndighet och det går inte att ändra men visst har du rätt i sak men tyvärr.
Det är som troll känner jag. Skrönor om att brandmyndigjeten beslutat saker, att facket sagt nej, att huvudmannens policy säger nåt annat, att det finns avtal hit och dit.

När jag sedan verkligen rotar runt i pärmar och ringer de som har sagt nej så fattar de inget. De har inte ens hört talas om frågan. Det kommer alltså upp regler som inte finns ur blotta luften. Är det så här alltid? Hur många troll har jag själv försvarat genom åren? Blir en sak sann för den sägs ofta?
De där trollen finns ju egentligen överallt. Det jag spontant kommer på först är den påstådda EU-regeln om att det är förbjudet att köra hästtransporten med övre luckan öppen. Det är ju ett troll, en skröna, som är vitt utbredd och som inte har någon som helst grund.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jag har massor att dyka i. Bara välja liksom i vilken ände jag vill börja.

Ett råd: Ta det lite försiktigt och var noga med både din återhämtning och att följa upp förändringarna. Det är lätt att bränna ut sig och det är lätt att det ser ut som saker och ting har förändrats, fast folk fortsätter jobba likadant som förut. Du behöver lägga ned mycket fotarbete på att motivera, förklara och trösta folk igenom de nya arbetssätten men det är väl använd tid eftersom du får en organisation som gör rätt för att de tänker rätt, inte för att någon har sagt åt dem.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Det är alltid så. jobbade som chef på ett tyskt kontor på Gran Canaria. Upplevde precis samma sak. Det var några personer i mittelpositioner som bestämt att så här ÄR det för så har det alltid varit. När jag kollade med toppen och botten så att säga så ställde de sig helt frågande till detta. Jag drev i genom med järnhand, toppen var superglad men botten surade och till slut orkade jag inte längre..Jag slutade. För även om man får toppen med sig och det är de som bestämmer så blir livet lite surt om man inte har botten med sig.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Sådär är det alltid.
Och en del av jobbet med att vara chef är att hantera det.

Med en bra chef så blir det färre troll och med en dålig så förökar sig trollen okontrollerat.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Eller att arbetstagare har rätt till 5 minuters rast varje timme.

Ohhh, min favorit:devil: Hade en diskussion om det för bara någon vecka sen, personen stack hem och skrev ut hela kollektivavtalet, insåg att det inte stod något utan började då läsa Arbetsmiljölagen... Well, det stod ju inte där heller:banghead:

Så den diskussionen är över!
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jotack ibland tappar jag hakan av självutnämnda ledares diktatur. Då får jag nästan liksom ta upp den med handen och säga att så är det inte. Det känns nästan i luften då hur andra andas ut eftersom de varit offer för andras egenskaffade rätt att hitta på tokregler.

Min erfarenhet är att det är precis som du säger här. Dom där "det går inte..." och "man måste..." är faktiskt saker som döljer osynliga maktstrukturer. Så bered dig på bråk när du bringar ordning och reda för att då utmanar du dom där strukturerna.

Till slut har du nog dom flesta med dig, och ett antal nya fiender :p

Lycka till! :)
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jag och min förra chef hade ett par sådana duster på förra jobbet. Han kom "utifrån" och hade väldigt konstiga idéer ibland. Jobbade med post och han kom med idéer som skulle röra till och förstöra ett redan flytande system. Jag har inget emot att göra förändringar men då först genomföra det inom ett litet utdelningsområde och utvärdera.

Ett av hans förslag var väldigt kostsamt och jag sa redan från början att det skulle vara både svårt, tidskrävande och dyrt att genomföra det. Dels skulle tillstånd från kommunen till, någon som monterade upp grejerna och vi skulle ändra vårt sätt att arbeta som redan fungerade bra i grund och botten.
Det slutade iaf med att det inte blev av just pga anledningarna jag skrev :D

På nuvarande jobbet fick vi höra att vi inte får vinka fram bilister över en järnvägsövergång om den var ur funktion. Vi får bara gå fram och tala om (ifall vi har pratat med fjärrtågklareraren) när tåget kommer ungefär. Men bilisterna får köra över på eget ansvar. Om det nu är så att vi har lyft bommarna... Vet inte om det är sant men det skulle kunna vara det :confused:

Men chefen på nuvarande jobbet är bra. Han kollar upp saker, regler, kommer med nya idéer om hur vi ska kunna arbeta och det går att ha en dialog med honom om nya saker eller saker som kan förändras.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jag känner verkligen igen mig. Det brukar finnas någon som med hög röst säger "så får de inte göra" om minsta lilla ändring. Helt utan fakta.

Hörde ett riktigt bra uttryck häromveckan:

"Det som är som det alltid har varit har inte heller alltid varit det" :D
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Jag och min förra chef hade ett par sådana duster på förra jobbet. Han kom "utifrån" och hade väldigt konstiga idéer ibland. Jobbade med post och han kom med idéer som skulle röra till och förstöra ett redan flytande system. Jag har inget emot att göra förändringar men då först genomföra det inom ett litet utdelningsområde och utvärdera.

Låter som ett fall på mitt jobb, det slutade med att vi fick gå tillbaka till ett äldre system. Kostade massor med pengar och slit och möda och utbrända människor.:banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp