Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Ja just så! Lite som smil-tråden här på buke :D

Ts: Jag hade nog uppskattat dig som chef. Som nån redan sa, så får du bereda dig på arga medarbetare, men i slutändan blir det nog tvärtom. Jag brukar tänka så, att om jag vet att jag gör rätt så bryr jag mig faktiskt inte alls ifall folk är missnöjda med vad jag gör/säger/tycker. Då är ju jag den enda som kan peka på någon lag eller regel och säga att "så här är det". Inga fler diskussioner behövs :up:
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Låter som ett fall på mitt jobb, det slutade med att vi fick gå tillbaka till ett äldre system. Kostade massor med pengar och slit och möda och utbrända människor.:banghead:

Det är inte det enda stället som det gjordes stora förändringar på. Kontoret jag var på innan fick en ny chef och i samband med det så fick en arbetsledare sparken (arbetsledaren begick en brottslig handling). Jag fick möjlighet att byta kontor (vilket jag var glad över) för efter det så jobbade personalen från 7-19/20 på kvällen :crazy:


Det nya är inte alltid bättre. Ibland när man kommer in och rör så kan det bli pannkaka av alltihop. Särskillt när man försöker dra ner på personal.

Jag tror det är viktigt att ha en dialog med folket som jobbar där. Om de har några förslag på vad som kan bli bättre eller som de har tänkt på. Det sämsta är när en ny chef kommer in och ändrar allt. Nu menar jag inte att TS gör det eftersom jag inte är på den arbetsplatsen. Utan det är min erfarenhet av nya chefer.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Det var snällt sagt! Tack!

Jag försöker vara bra!
Lugn trevlig och snäll. Jag kan stå fast liksom. Jag är rätt lost på budget excel och leda andakter. Upphandlingar. Men jag har en nära vän som är systematisk inköpare som är nybliven änka och ska bli voläntar ett tag. Reda i försvunna pengar och lite annat. Gå kurser i excel etc på medborgarskolan är inbokat och det finns en vakant tjänst som biträdande men ag vill att jag aka känna in vad jag behöver för proffesion på den. Ekonom sjuksköterska socionom eller pastor etc alltså. Jag vill göra det som det ska vara och ge det tid att få förändras så ingen tappar ansiktet.

Men trollen.... Ett exempel, kommunen vill att jag skaffar fler sängar. Uteliggarna bönar och ber och argumenterar bra.

Personalen säger att det finns inte plats. Det finns ett rum på 50 kvadrat men det ska det sorteras gåvor i!! Haha då blir det att det går inte för brandskyddet. Löste det och det var helt okej. Då finns det inte mat och sängar. Enligt mig är det saker som går att köpa. Då säger facket nej, men det gör de inte, de tycker det är bra eftersom jag ökar platserna med 10 procent och bemanningen med 100. Sista trollet är att kommunen skrivit avtal om 20 platser. Javisst men om jag ökar blir de glada och betalar bra! Det var den förförra chefen som valde antalet bara rakt ut.... Huvudmannen anser att jag får ha hundra platser om jag vill de tackar och bockar. En öiten trollhistoria!
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Är det så här alltid? Hur många troll har jag själv försvarat genom åren? Blir en sak sann för den sägs ofta?

En sak blir naturligtvis inte sann för att den sägs ofta, det tror jag att alla vet, men det är nog inte det som är poängen, utan poängen är att om den "sägs ofta" så uppfattas den som sann, och det spelar ingen roll om den är sann eller ej, sanningen har så att säga inte någon relevans.

Som ny chef på en arbetsplats så kanske man inte ska ändra "på allting" på en gång. Det kan ju lätt bli så att man vill göra det. Det blir som en tävling.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Hmm... Jag tycker mig se mellan raderna vilken arbetsgivare du har, samma som mig fast på helt annan ort. Det går trögt inom den organisationen:D
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Eller att arbetstagare har rätt till 5 minuters rast varje timme.

Fast det beror väl på vilket avtal man har? För jag har som anställd blivit upplyst av min AG att det är så det är, och alltså inget som vi som anställda propsat eller frågat om.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Fast det beror väl på vilket avtal man har? För jag har som anställd blivit upplyst av min AG att det är så det är, och alltså inget som vi som anställda propsat eller frågat om.

Har ni avtal om det så är ni unika!
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

kl

Jag minns hur det var i högstadiet. Där gick ryktet att ifall läraren inte dykt upp inom tio minuter efter att lektionstiden börjat, så fick eleverna gå. Det gjorde vi. :banghead:
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Har ni avtal om det så är ni unika!

Hmmm....det låter inte så troligt att vi skulle vara det, så det är lite lustigt att cheferna säger det. Jag har inte lusläst mitt avtal så det kanske inte står med, jag antog bara att det stämde då det togs upp av AG under samtal om avtal, lön mm.

Är det någon som vet om det tidigare funnits med i olika avtal, men att det numera inte längre är så? Chefen som upplyste oss om detta har tidigare varit facklig representant, så att det är helt taget ur luften känns konstigt.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

kl

Jag minns hur det var i högstadiet. Där gick ryktet att ifall läraren inte dykt upp inom tio minuter efter att lektionstiden börjat, så fick eleverna gå. Det gjorde vi. :banghead:

Hahaha....ja den florerade på min skola också. Kan bero på att den regeln gällde fast först efter 25 minuter (om ingen ytterligare information meddelats) och den omarbetades i några elevers huvuden till endast 10 minuter.
 
Sv: Troll på arbetsplatser- om skrönor.

Så lät det hos oss också. Faktum var att ingen av reglerna existerade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp