Tror ni att det skulle fungera

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Boll_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 837
B

Boll_93

Jag är medryttare på en väldigt pigg och passig islandshäst som jag rider 2-3 gånger i veckan, han mår väldigt bra av att få ha lite längre tyglar då han blir mindre "stressad" jag har läst lite om akademisk ridkonst och läst väldigt mycket i dethär forumet, men jag undrar väldigt mycket om ni tror att jag skule kunna börja lite smått att försöka rida lite akademiskt på han ?
För tror ni att han skulle förstå någonting av det, eftersom hans ägare inte rider akademsikt, blir han förvirrad då tror ni ?

det här blir ett ganska stort problem för mig efetrsom jag tycker att det vore kul och bra för han och mig att få rida på ett annat sätt så att vi kan utvecklas, och jag vill inte göra som jag gjorde förrut, sitta å driva å hålla in hela tiden :confused:
Så tror ni att han och jag skulle fixa det och vad ska jag isåfall göra med han ? för det vore kul om vi fick utvecklas lite och inte bara rida omkring som några fån å grisepassa :angel:

Sv: Tror ni att det skulle fungera

Hur mkt kan du själv om akademisk ridkonst? Det är inte så lätt att utbilda sig själv och en häst, enbart på något som man har läst på ett internetforum.
Som du säkert har sett i diverse trådar här, så missförstår till och med vi som hållit på med AR i ett eller flera år, varandra och gör på olika sätt.

Men för hästens skull, tror jag inte att det skulle vara några problem att anpassa sig, om du varit på ett par kurser, som fotfolk och eller ryttare. Utan som du säger, det akademiska tankesättet är ofta bra, för de flesta hästar som kan behöva tänka och kuckilura lite extra.

Så, ta du upp det med hästens ägare och fråga om du kan få åka på en eller annan kurs med hästen och prova er fram :bump: . För, om JAG vore hästägare och min medryttare skulle vilja prova något annorlunda på min häst, så skulle i alla fall JAG vilja få VETA det innan medryttaren byter tankesätt hos hästen :bow:.

Senast ändrad:

Jo det är klart att jag måste prata med hans ägare också.

Problemet med kurser är att det finns nästan inga i Ångermanland, eller iallafall inet i närheten av där jag bor och jag har ju inte möjlighet att åka hur kångt som helst :confused:

Men jag ska fortsätta leta efter kurser så kanske jag hittar någon nån gång =) man kan ju iallafall hoppas.

Kanske ett sidospår, men jag skulle nog om jag var du, leta efter en instruktör i centrerad ridning. Har själv fått bra hjälp med min grisepassiga dam av två sådana instruktörer.

Jag rider ganska annorlunda än min hästs ägare och det går jättebra! Är det något som blir svårt för hästen att förstå så kommer du ju märka det.

Att de går bättre med lite längre tyglar e kanske inte så konstigt, många isisar blir ju lite stela av töltträning och sånt, passar och får underhals så försök få han att sträcka ut överlinjen ofta tex med serpentiner i skritt o sen övergångar trav skritt rakt fram.

Ioförsig så rider ju alla olika så det är väl redan gansla stor skilnad på hur vi rider.

Jag kan nog inte testa så jättemycket serpentiner för han blir bara otroligt stressad och börjar rusa :angel:

Tack cristobal för ditt förslag också, man ska bara hitta någon instruktör här uppe :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 829
Senast: Ramona
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 269
Senast: LiviaFilippa
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back... 2
Svar
22
· Visningar
6 240
Senast: Boj
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka