jag ser de lite på ett annat sätt o säger nog nej tror jag.. lr ja.. egentligen säger jag nog både och.. NH för mej är = repgrimma, ouppbundenhäst, seven games o join up.
visst kan det förbättra förhållandet mellan häst o människa men jag tror även att det kan ha motsatt effekt om man inte gör allt på rätt sätt.. ta 7 games då tex, första leken (tror de är 1:a iaf) som består av att man ska smeka hästen överallt på kroppen o till slut få den o acceptera de, o även samma sak med en plastpåse.
jag känner en liten häst som är obotligt livrädd för höpåsar, mycket träning (bla har påsen fått ligga i boxen över en natt med höet i o hästen har inte gått i närheten av påsen, o detta är en väldigt matglad häst) men inget positivt resultat..
jag tror att hästar, precis som människor måste få ha sina rädslor för saker o ting, skulle nån försöka bota min ormskräck, skulle jag troligtvis försöka spöa skiten ur den människan, tänk o inte ha nånting o vara rädd för? min ormskräck skulle för övrigt inte kunna botas, det är en skräck som jag får leva med, o jag mår bra ändå
när det gäller join up så tror jag att ett fåtal hästar kan få en bättre relation till människan av att join up utförs korrekt, men där gäller det att ha en häst med ett stålhuvud. o jag tror att de är svårt o avgöra om hästen har ett sådant psyke att den klarar av join up. när man känner hästen så pass väl att man kan avgöra om den har ett psyke för join up (dvs väldigt ranghög och med en massa självförtroende) så känner man hästen såpass bra att man väldigt sällan behöver andvända join up. både tintin o grisan har ett stenhårt psyke.. skillnaden är att grisan blir förbannad om man försöker bli ledare över henne. med tintin gällde det att vara väldigt bestämd o sätta tydliga gränser.
tintin o jag andvände oss av join up några gånger då han var inne i väldigt dominanta perioder (väldigt hingstig grabb) o i slutet hade jag inga problem med att rida honom utan nånting (nåja problem o problem, allt är relativt

)
när det gäller repgrimma så njae...
jag jämnför den lite med tränsets kandar..
ett bra redskap, men njae..
nu har jag iofs en väldigt fin häst i hanteringen från marken, hon lyssnar väldigt bra, o jag anser inte att jag behöver en repgrimma ist för en vanlig
ska jag ut o gå långpromenader så har jag antingen träns lr grimma + kedja.. inte för att hon gör nått, MEN en ren säkerhetsrisk.. vi har roslagsbanan som kör 4 gånger i timmen (mer i rusningstrafik) o även en del bilar.. blir hästen skräckslagen så är det lättare att hålla fast henne med en kedja ist för en repgrimma..
resonerar lite likadant när det gäller o kunna ha en häst lös i gången.. de kan jag ha utan problem, kan gå iväg o så, MEN också en säkerhetsrisk enligt mej... säg att de faller ner snö från taket lr nått, blir hästar rädda så blir dom rädda, o min står då inte still då..
lite åsikter från mej, ber om ursäkt för att jag flummade iväg lite från ämnet