Trotjänaravlivning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Snudd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 494
S

Snudd

Hur gör man när man ska ta bort sin häst? Måste den bli utdömd av vet. eller är det bara att säga upp försäkringen (har fått det förslaget,tycker det verkar lite konstigt).

Jag har ett 24årigt sto som jag har i åtanke. Det är ju ett stort beslut att ta, men jag vill inte att hon ska falla ur sakta men säkert utan att hon ska få somna in utan "större" krämpor.

Sv: Trotjänaravlivning

Har du tur får du ersättning för avlivning på försäkringen något mer brukar det inte bli när de är så pass gamla.

Man behöver inga papper eller någonting för att avliva konstigt nog
Var bara på slakteriet jag fick skriva på papper .

Första gången jag var tvungen att ta det svåra beslutet :cry:
ville jag ha trotjänaravlivning
en man kom hem med en containerbil ,sköt hästen och skar upp halsen ,sedan hivade han in min älskade häst i containern med kedjor runt bakbenen.
:crazy:
Nästa gång körde vi till slakteriet - De var stressade och ville inte låta min gamla ponny (som såg väldigt dåligt )ta den tid på sej det tog att gå ifrån transporten till boxen där hon avlivades ,hon ramlade och slog upp ett stort sår i huvudet på vägen :cry: -det var med fruktansvärt ,hennes vän var död i boxen i jämte :crazy:

På midsommarafton 2008 skadade sej en av hästarna så svårt att det blev avlivning det fanns inget annat alternativ ,var ändå det bästa sättet
att låta henne somna in med en spruta i hagen hon alltid älskat . det svåra var att få tag i kadaverbil

Alla dessa ponnyer var gamla 24-29-27-24 år

Och försäkringen har inte varit till nytta någon gång :o

Det kostade 3500 för en ponny med trotjänaravlivning (2004) (beror på vikt :confused:
på slakteriet fick jag ca 3000 kr för två c ponnyer (2006)
Den sista gången kostade det mej 7000 ungefär med veterinär helgdag + kadaver bil :( (2008)

Hoppas det var till någon hjälp
det är ett svårt beslut att fatta men man brukar känna på sej om det är rätt

Låter som om du tänker väldigt förståndigt när det gäller hästen och jag hoppas att det är dessa svaren du söker.
Om det inte är så att du tänker utnyttja försäkringen vid avlivningen så är det bara att avliva hästen och säga upp försäkringen. Men om du vill använda dig av försäkringen så ska en veterinär döma ut hästen och om det inte är akut så ska även försäkringbolaget godkänna avlivningen.
Det finns lite olika sätt på hur man gör när man tar bort hästen. Det finns de som har vad som kallas för trotjänar avlivning. Det brukar vara ganska dyraste alternativet Det finns också något som kallas för kadaverhämtning där man även kan få hästen avlivad. Där brukar det finnas fasta priser beroende på hur stor hästen är. Man också ta hem en slaktare, jägare eller veterinär som avlivar hästen hemma, alla tre är så att säga tillåtna och man välja det som man själv känner sig bekvämast med. Efter avlivningen kan man då välja på att skicka kroppen till kremering, destruktion eller söka tillstån d för att gräva ner den hemma.

Det går bra att "bara avsluta försäkringen" gjorde så när vi tog bort min häst, kändes inte som någon ide att försöka få honom utdömd... Han hade bara begränsad liv oxå, så täckte inte för så mkt...

*kl

Om man ber en jägare avliva hästen, genom skott antar jag, måste inte en veterinär vara med då? Dessutom trodde jag att någon veterinär, slaktare etc var tvungen att intyga att hästen är död? Annars kan ju egentligen vem som helst påstå att kusen är död, få ut försäkringen (om den är dyr) och sedan ha kvar kusen ändå... Kanske verkar långsökt, men folk brukar ju i regel vara ganska kreativa när det gäller att bluffa...

Ska inte gå i ed på det, men jag tror inte att en jägare får utföra en planerad avlivning utav häst, utan endast "kris och panik-avlivning" för att hästen lider på grund av exempelvis trauma, och så måste vet. eller polis intyga att hästen verkligen är död sen.....

Inga jägare på buke som kan uttala sej?

Sista hästen vi fick avliva var jag fodervärd på sedan många år.
Jag hade inga papper på henne och fick inte tag i ägaren :(

Så fick panik för trodde jag behövde något bevis på att det verkligen var den hästen de avlivade . (stamboksfört sto )
(ponnyn var så svårt skadad att det inte fanns en möjlighet hon skulle klara sej )
De skrev inte ens hela hennes namn på räkningen
ägaren har jag inte fått tag i ännu :confused:

Så man skulle ju kunna ta vilken häst som helst och avliva typ eller :eek:

De skrev inte ens hela hennes namn på räkningen
ägaren har jag inte fått tag i ännu :confused:

Så man skulle ju kunna ta vilken häst som helst och avliva typ eller :eek:

Det kanske man kan, det är nog miljö och hälsa som har åsikter om det, men det är nog mot försäkringsbolagen man måste ha lite mer bevis, och då är det ju kul att få tag på ägaren...... (hyperintresserad människa, verkar det som)

Jo att det kan vara dyrt vet jag, min shettis 95cm hög,kan inte svara på vikt men han var väldigt rund och fin. Det kostade mig 7000kr, men det var en akutavlivning.

http://www.hastkrematoriet.se/

Jag har kollat in denna sidan och jag får uppfattning av att det är väldigt seriöst. Sen spelar det ingen roll om jag kremerar eller om hon går till "fjärrvärme"
låter hemskt.. Försäkringspengarna kvittar helt.

Jag vill bara se henne frisk och lycklig in i det sista, jag har haft henne sen -95 och bara kunnat rida henne i max 6 månader (vi var med i en bilolycka). Men det är min första trotjänaravlivning så jag ville bara ha mer info, det är ju så stort att bestämma, att nu så, nu får du dö..

Jag tog bort min älskade häst i augusti i fjol.Då jag själv inte klarade av att vara med fixade mina döttrar det.De ringde en trotjänartjänst här nere i skåne, de kom samma kväll som de ringt då de ej ville att jag skulle få gå och vänta och min dotter sagt att jag ej skulle vara hemma.Min dotter hade gått ner och mött dem när de kom,hämtat min älskling i hagen och stått och kelat med min häst medan de skrev pappren och betalade. Sedan hade tjejen(det var en tjej och en kille) tagit grimskaftet och gett min häst en spann med havre och min dotter åkte iväg då ej hon heller klarade av att vara med vid själva avlivningen.Därefter gjorde killen vad han skulle och de tog min äskling med direkt för destruktion.De lade stenar och jord över blodet så det ej syntes så mycket.Mina döttrar sa att de var underbara dessa människor.De tyckte min häst såg fin ut fast han var 27 år och tyckte jag gjorde rätt i att ta bort honom när han mådde så bra och inte hade fallit ur så mycket..Varför jag bestämde mig för att ta bort honom det var för jag såg att han hade ej någon livsglädje längre,han stod bara där i hagen och tittade med tom blick. Och han tappade i hullet även om han gick på massor av gräs och bytte man hage så brydde han sig knappt,förr var det full race den första kvarten. Angående försäkringen var han utförsäkrad pga ålder,men jag hade veterinärvård kvar som jag sade upp.Sedan fick jag skicka in hans pass.Detta blev ett långt inlägg,men jag hoppas du har fått lite hjälp i ditt svåra beslut.Hur hemsk det än är att ta beslutet måste vi ju tänka på att våra älsklingar kanke lider utan att vi ser det.Sänder styrkekramar till dig.

Ja man slutar aldrig förvånas :crazy:
Jag hämtade hästen för 5 år sedan och de har inte varit här en enda gång eller ringt och frågat hur hon mådde eller så:eek:

naturligtvis avlivades hon av veterinär och hämtades av kadaver bil
*trevliga* grannar ringde polis och miljö -hälsa :crazy:
så det där pappret fick minsann visas upp .

Jag ser precis som du gjorde att livsglädjen är på väg ur hästen, hon är jättefin i hull och leder(och tänder) men den där gnistan är borta.. man känner nästan att hon ger upp. Jag vet att jag gör rätt men, man har så mycket minnen tillsammans.. Det är ju skönt när allt är över men det är svårt att ta steget dit.

Tack alla för era svar.

Ja man slutar aldrig förvånas :crazy:
Jag hämtade hästen för 5 år sedan och de har inte varit här en enda gång eller ringt och frågat hur hon mådde eller så:eek:

naturligtvis avlivades hon av veterinär och hämtades av kadaver bil
*trevliga* grannar ringde polis och miljö -hälsa :crazy:
så det där pappret fick minsann visas upp .

Vad krångliga folk är..........
Trodde de att ni hade startat hästslakteri för att det var så himla roligt?!
Som om det inte vore svårt nog. Misstänker dock att varesej polis eller miljö och hälsa hade något att invända, men man har ju LITE annat att tänka på när en sådan sak väl har hänt.

:mad:

*kl

Om man ber en jägare avliva hästen, genom skott antar jag, måste inte en veterinär vara med då? Dessutom trodde jag att någon veterinär, slaktare etc var tvungen att intyga att hästen är död? Annars kan ju egentligen vem som helst påstå att kusen är död, få ut försäkringen (om den är dyr) och sedan ha kvar kusen ändå... Kanske verkar långsökt, men folk brukar ju i regel vara ganska kreativa när det gäller att bluffa...

Som Peter redan skrivit får en jägare avliva en häst utan veterinär.
MEN om man vill ha ut ersättning från försäkringen måste en veterinär intyga att hästen är utdömd. Om det sker och försäkringsbolaget godtar utdömningen så betalas också försäkringen ut. Jag har aldrig varit med om att det har behövts något intyg på att hästen har avlivats.
Så även om man i teorin skulle kunna få ersättning och ändå behålla hästen blir ju frågan vad man har för glädje av en sjuk/skadad häst utan möjlighet att försäkra? Det ju sjukdom eller skada som krävs för utdömningen. Då finns ju möjligheten till T-märkning istället om hästen är så pass bra att den kan leva vidare. Det ger ju både ersättning till ägaren och möjlighetatt ha viss försäkring kvar.

tog bort min bästa vän för ett och halvt år sedan.
jag ansökte om tillstånd (300 kr)att få begrava honom hem i sin sommarhage sen kom vetrinären hem till oss vi prata lite vad som skulle hända.
jag valde bultpistolen ( hemskt) vet. påstod att det gick fortare med det än spruta efter som att han var gammal.vet tog (1100kr ) när han kom ut .jag tycker att det känns skönt att ha en plats att gå till nu 1 1/2 senare växer en stor röd rosbuske. det är det värsta man kan göra att ta det stora beslutet men man får tänka att dom inte lider mer .

Låt säga att hästen akut måste avlivas och man anlitar en jägare. Ska en vet. komma ut senare och intyga skadan eller vad?

Det beror nog helt på vilket försäkringsbolag och vilket värde hästen är försäkrad för.
Så det kan blir så att ibland kan det krävas obduktion för att man ska få ut ersättningen till att det kan räcka med att två personer skriver på ett intyg om att hästen är död.

Mitt 24-åriga sto fick fång i somras. Eftersom hennes enda hobby var att äta så bestämde jag direkt att låta henne somna in. Ett liv utan gräs var inget för henne.

Dessutom var hon i fin form, men började bli lite stel. Hur stel och omusklad skulle hon inte vara efter en lång konvalesens?

Hon fick smärtstillande eftersom veterinären inte kunde avliva henne samma dag. Hon fick glufsa i sig gräs sista timmarna. Sen kom veterinären och gav henne en lugnande spruta. Hon stod med huvudet i min famn och tuggade morötter. Så fick hon en spruta till, la sig bara ner och var död.

Det var lugnt och tryggt och fint. Hon blev aldrig det minsta rädd eller stressad. Inget blod. Fick bara somna in i hagen här hemma.

Jag saknar henne varje dag, men jag har inte ångrat mig en sekund.

Sedan kom de och hämtade henne och lastade henne i en container (:crazy:) och körde i väg. Men det valde jag att inte se.

Det jag minns är hennes huvud i min famn och hennes vita kropp lugnt liggande i gröngräset.

Hon var så gammal att jag inte hade livförsäkring på henne. Därför tog jag beslutet själv, betalade allt och sa upp försäkringen.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
540
Senast: Krålus
·
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 613
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 768
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka