• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 381

Enya

Trådstartare
Är ni nattugglor eller morgonpigga? Hur många timmar sover ni? Vilken tid lägger ni er?

Jag är en obotlig nattuggla. Ibland är jag trött långt innan vanlig tid för mig. Jag är som ett barn- extra händelserika dagar får mig i säng tidigare för jag är så mentalt slut. Men kvällarna är jag piggast och aktivast mentalt på! :D Oftast hamnar jag i bingen vid 01 eller 01.30 och kliver upp vid 06.30. Jag hatar morgnar, de är inte gjorda för mig. Eller är jag inte gjord för dem kanske det är istället. Men hurdana är ni då? Obotliga? Eller gillar ni det ni är?

Sv: Trött?

Jag är en väldig b-människa, som det så fint kallas... Nattuggla och dessutom med ett rejält sömnbehov. Får jag välja så sover jag mellan 02 och 12 :o Har dock hyffsat lätt för att somna oavsett tid på dygnet så jag brukar kunna ta mig i säng före tolv på vardagar. Värre är det på morgnarna....

Jag har alltid varit och kommer att förbli en nattmänniska, och mår som bäst om jag får lägga mig runt 5-6 på morgonen och sedan sova till 14-15-tiden på eftermiddagen. Jag mår dåligt av solen, särskilt morgon/förmiddagssolen, och har alltid känt att det varit fel i både kropp och huvud med en "vanlig" dygnsrytm, jag blir nervös, trött och känner mig helt enkelt obekväm. Och morgontrött är jag även om jag så sover 12 timmar - jag är inte skapt för att vara vaken innan lunch, simple as that. Hade enorma problem när jag pluggade och bara fick sova 2-3 timmar per natt mellan skoldagar.

I dagsläget varken jobbar eller pluggar jag och kan således välja min dygnsrytm rätt fritt - dock med undantag för något utsläpp i stallet då och då - men jag har verkligen genuin ångest för hur jag ska klara mig om jag någon gång börjar jobba igen.

Nattuggla men det vet du ju för den enda gången jag är tillgänglig på morgonen är när jag inte har sovit :D
Vi borde starta ett förbund eller så som tar tillvara på nattugglors rättigheter att få vara vaken länge och slippa gå upp tidigt.
Man borde få hjälp med att få iväg skolbarn medan man själv sussar gott :)
Borde vi ha demonstrationståg för vår sak?
Vi kan väl få slippa karln som spikar fast pungen mellan kullerstenarna i alla fall :nailbiting:
Vad säger du?
Vad skall den heta?
Nightowls?
Sömntutorna?
Den rätta människan?
Jag har slut på ideer nu så nu får du komma med fler!

Jag är också nattuggla, tyvärr! Hade mer än gärna bytt för jag mår så himla dåligt de dagar jag lyckas sova bort förmiddagarna. Just nu är det som värst för mina rutiner är helt rubbade, somnar någonstans mellan 01-02 och vaknar vid 10-11 om jag inte verkligen måste upp tidigare.

Är inne i en period nu där jag är helt hopplöst trött dygnet runt, så fort jag sätter mig i soffan så skulle jag lätt kunna somna vilket jag också gör i många fall. Jag måste verkligen försöka få in en bra rutin igen!

Senast ändrad:

Utan tvekan morgonmänniska. Inte så att jag hoppar upp ur sängen, men jag har inga större svårigheter att komma upp. Och när jag väl rest mig upp från sängen så är jag jättepigg på sekunden. Börjar gärna studera direkt runt 6-7 på morgonen, jag är som effektivast fram till 10-12-tiden.

Runt 17-18 fallerar det och sedan går det bara utför. Kan inte producera något vettigt kvällstid, alls. Oavsett när jag går upp.

Har ett relativt stort sömnbehov, somnar runt 23 och går upp 7 varje morgon. Vaknar tidigt oavsett när jag lägger mig, har nog aldrig sovit längre än till 11 ungefär. Då har jag sovit bort halva dagen tycker jag :)

eftersom frågan ställs klockan 23.15 så lär det vara nattugglornas svar du får först. Sen ramlar morgonpiggelinerna in om några timmar :P

Jag är en tvättäkta nattuggla. Har inga som helst problem med att vända dygnet fullständigt och jobba nätter - förutom att man inte får något gjort på dagarna. Sitter helst uppe till efter midnatt och masar mig upp strax före 7 för att hinna få iväg barnen till skolan. Jag klarar mig bra på 5-6 timmars sömn, om jag kan få ta en sovmorgon någon gång då och då. Att gå och lägga sig tidigare för att man ligger back på sömn, händer oerhört sällan - jag vaknar ju liksom till liv när klockan passerar 21...

Utpräglad nattuggla.
Hatar tidiga morgnar speciellt som jag sällan somnar före 2-3. Det ska vara något väldigt speciellt om jag sover före 1.

Jag har lite gå och lägga mig issues också, det går liksom inte även om jag är super trött. Sen kan jag sitta och halv sova men så fort jag släcker lampan så sätter hjärnan igång, fast det är ju en helt annan fråga egentligen.
Men bara jag väl har somnat så sover jag gärna länge om jag har möjlighet. Vilket är skittrist på vintern då jag i princip alltid missar dagsljuset :meh:

Förutom just det att jag missar att rida i dagsljus ganska ofta även då jag egentligen har möjlighet eftersom jag jobbar skift så har jag inga problem med att vara en nattuggla med stort sömnbehov.

Det som kan vara störande är dock folk som tycker att man är slö som sover länge på dan. Jag tycker inte att man är slö bara för att man sover 4-12 istället för 22-6 tex.
Väldigt less på såna pikar.

Jag är egentligen en morgonmänniska, som för det mesta inte har svårt att komma upp på morgonen. Men min jobbsituation ser annorlunda nu med roterande schema med dag-kväll-natt och helg jobb. Så kan sova på alla tider på dygnet. Men på lediga dagar och när jag jobbar dag-kväll så lägger jag mig oftast runt 22 och går upp 6-8 på morgonen. Jag mår bäst när jag får sova på natten.

Jag är både och. Gillar att gå upp tidigt men har STORT sömnbehov. Just nu arbetar jag mycket nätter och får väll kategorisera mig som nattuggla, sover mellan 03:00 och tills jag vaknar (oftast 10-11:00). På mitt förra jobb var jag morgonuggla under förutsättningen att jag gick o la mig 20:00 då jag klev upp 03:15.

Piggast är jag egentligen mellan 02:00 och 06:00 och tröttast mellan 20:00 och 00:00

Nattuggla (bara att kolla när jag svarat) sover ca 5-6 tim och någon gång då och då faller jag i koma och sover typ 8-9 tim med migrän som tack för det.

Helt klart morgonmänniska! Går gärna upp tidigt (fast jag skuttar ju inte ur sängen vid den här tiden direkt) och det var länge sen jag sov längre än till 9 :)

Definitivt morgonmänniska!
Jag har stort sömnbehov, sover alltid middag om jag har möjligheten för annars slocknar jag framåt åtta på kvällen. Har jag sovit middag kan jag hålla mig uppe till nio-tio i alla fall...

Upp är aldrig några problem, jag vaknar alltid före klockan, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att jag alltid får de timmar jag behöver sova under natten. :)
Mamma brukade säga att jag var den enda unge hon visste som alltid redan var i säng när de kom för att säga till mig att det var sovadags. Sonen verkar ha tagit efter sin mor, här har vi fått jobba aktivt på att hålla honom vaken till efter middagstid så att han får mat i magen och inte vaknar vid fyra på morgnarna. Dagarna i skolan blir så långa om man har den dygnsrytmen.

I går somnade jag strax efter sju (jobbig dag) och nu sitter jag här, tjugo i fem och har redan varit vaken ett par timmar. Inte så där jättenyttigt kanske... ;)

Hopplös nattuggla + stort sömnbehov här. Som fler har upplevt så ställde det till det rejält för även mig när jag pluggade. Var som mest kreativ och mentalt alert på natten, så då passade jag på att plugga. Men då fick man vackert dygna om man skulle ha föreläsning dagen därpå. Samma om jag skulle rida, annars hade jag kommit ut för sent.

Har även jobbat i skift vilket innebar mååånga sömnlösa nätter varje gång jag skulle ställa om dygnet till nya arbetstider. I mitt fall ville det sig inte bättre än att sömnbristen triggade igång en episod (är bipolär) som jag fortfarande återhämtar mig från.
Räddningen blev melatonin för mig. Är benhård med att ta det kl 19, då somnar jag vid 22-tiden och sover gott hela natten. Så med den medicineringen har jag gått från nattuggla till kvällstrött :p Blir mest kreativ på morgnarna numera. Men om jag har glömt att förnya receptet och står utan ett par dagar så kommer nattugglandet omedelbums. Kan gå och lägga mig och bara ligga och grubbla och sprattla med benen.

Senast ändrad:

Morgonmänniska tveklöst. Vaknade vid halv sex i morse vilket är helt normalt för mig. Min aktivitetstopp ligger runt 8 . Är pigg och glad fram till 15 ungefär då vill jag gärna sova en halvtimme sen är jag på språng igen. Går och lägger mig runt 22 och somnar som en stock.

Morgonmänniska! När jag jobbar går jag upp 04.30 och då har jag i regel gått och lagt mig runt 21 kvällen innan, då avgår mitt sömntåg.
På helgerna kan jag ibland hålla mig vaken ända till kl 22, men det är sällsynt :)

Morgonmänniska. Att exempelvis plugga på kvällarna finns inte på kartan, jag blir bara dum i huvudet av det! Funkar bäst om jag får gå och lägga mig före 22. Då vaknar jag vid 06 och har sovit klart.

Godmorgon och kviddevitt!
Här har ni morgonlärkan som har varit igång sen 06.30 och då sovit 8-9 timmar:D
Jag gillar förmiddagarna bäst men har en låååång startsträcka från att jag vaknar tills jag är igång. Frukost minst en timme och tyst och lugnt ska det vara. Sen en långpromenad med vovve och fodring av hästar och övriga kreatur.
Efter detta kan jag börja jobba vid 10 och är i stort sett aldrig trött på dagen. Tröttheten börjar oftast infalla vid 21-22 på kvällen.

Får ångest av att sova på förmiddagen och är jätteberoende av att vara igång i dagsljus.

Jag var tidigare en riktig nattuggla som gärna gick och la mig vid fyratiden på morgonen och sov till mitt på dagen. Det förändrades för kanske fem-sex år sedan (är 30 år nu) och nu går jag helst och lägger mig vid elva och sover till sju eller åtta. Tidigare sov jag ofta på dagen, gärna vid fem-snåret, men det är väldigt sällan numer.

Vet knappt vad jag är.
Stort sömnbehov så ofta somnar jag en bra stund innan 22 och är det ledig dag går jag upp runt 7 annars när klockan ringer vid 4.45.

Trött om kvällarna är jag, men det visste du redan. Är kanske morgonmänniska när jag tänker efter, går gärna upp ganska tidigt även om jag är ledig. Men å andra sidan har jag kanske sovit sen kl 20 på kvällen så det blir ju några timmar av det. Men för den skull är jag inte direkt PIGG på morgonen så jag studsar runt här.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 174
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 140
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 150
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 992
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka