Bukefalos 28 år!

True living, HUR mycket städar ni???

Texaz

Trådstartare
Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???
 
Nja, jag städar noga en gång i veckan. Är helgen fullbokad kanske det går två veckor. Men jag gillar inte när det är smutsigt eller stökigt. Så när jag städar torkar jag väggar, dammtorkar (vått), dammsugar och torkar golven. Och städar toaletten, byter handdukar och sängkläder. Vi bor litet, så det tar 1,5 timme.

Men jag skulle säga att av mina bekanta så är det de som har djur som är de som har det smutsigast hemma och kanske bryr sig minst.
 
Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak? Vid behov. Taket i köket skulle behöva få en avtorkning då mannen hade ett litet byggprojekt inne. Men jag fixar det inte med mina fogar och han hinner inte eftersom han måste göra allt annat just nu.
Putsar fönster? Målet är 2 gånger per år (vår och höst) men i år har det inte skett. Jag ska putsa de nya invändigt i år och så hoppas jag att min man hinner ta utsidan (måste klättra på stege så det går bort för mig)
Dammar/dammsuger/torkar golv? Dammsuger 1-2 gånger/ vecka då vi har hund, torkar golv och dammar ca 1 gång/ månad :o

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)
 
Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Jag dammar lister ibland och torkar av på ställen där jag kan se synlig smuts (t ex om mat skvätt mot en köksvägg). Men torkar/dammsuger hela väggar eller tak regelbundet - näääää, aldrig. När/om man målar om eller möjligen att jag skulle torka någon vägg när jag flyttar (men jag tror inte ens det hänt).

Putsar fönster?
En gång per år eller kanske vartannat. Det beror lite på vilka fönster det är (väderstreck och vilket rum får avgöra).

Dammar/dammsuger/torkar golv?
Alldeles för sällan..... Kanske i snitt 2 ggr/månad.

Typiskt hästmänniskor, eller???
Jag får nog mer betecknas som en fd hästmänniska. Snarare är det småbarnsföräldralivet som ger effekten.
 
Vårt mål är att dammsuga och våttorka golven en gång i veckan, men det händer aldrig. Kanske dammsugningen, men våttorkningen blir nog närmare en gång i månaden...

Fönstren är faktiskt jättesmutsiga (nu snackar jag nivå att det är svårt att se om det regnar eller är smuts på fönstret). Tror vi tvättat fönstren en gång sedan vi flyttade in för snart fem år sedan.

Taken har jag aldrig ägnat en tanke och inte heller väggarna. Det är klart att jag torkar bort uppenbara fläckar, men inte att man skulle torka dem för torkandets skull? :p
 
Taken tvättas innan de ska målas. Så det är väl rätt enkelt att räkna ut att det inte händer allt för ofta :D

Fönstren tvättar jag ... innan jag flyttar :o

Dammsugning blir det kanske två-tre gånger i veckan. Har håriga katter så borde dammsuga varje dag, men det brukar inte bli så. Det finns så mycket roligare saker att göra :angel:
 
Äsch, man mår bra av lite "skit i hörnen" - säger hon som precis lärt sig att man överlever faktiskt UTAN att ha kliniskt rent jämt... jag har jobbat hårt med mig själv och numer städar jag oftast bara en gång i veckan, men då gör jag allt utom tvättar fönster :p.
Att få barn var en bra väckarklocka och när värsta golv-perioden för barnet var över så insåg jag att det är roligare att göra annat än att städa... umgås t.ex eller rida :idea::angel::up:.
 
Tvättar tak???

Dammsuger minst en gång i veckan (har katter). Tvättar golven 1-2 ggr per år beroende på hur skitigt det är. Kan tvätta enstaka ställen oftare.
Torkar inte lister speciellt ofta, det blir om jag ser att det är smutsigt där.
Tvättar fönster vid behov, typ 1-4 ggr per år (utsida) och torkar av när det blivit kattnosar på insidan.

Är inte speciellt städfreak av mig. Diskar nån gång i veckan på sin höjd.
 
Jag flyttade hit för en och en halv vecka sedan och ar nu insett att det är hemskt skönt att inte äga en dammsugare! Jag har mopp, som jag använder varje dag trots hund och katt. men det känns plötsligt inte som om jag verkligen BEHÖVER dammsuga varje dag som förut. Jag funderar på om jag ens måste köpa mig en dammsugare just nu...varför inte testa utan? :angel:

I övrigt, så nej, jag städar bort spindelnät några gånger om året när någon påpekar att de finns och jag städar aldrig taken.... Annars håller jag ordning på golven så de är rena, tvättar dem ofta eftersom jag har hund och barn. Putsar fönster typ 2 gånger per år....

Dammar.... sånt gör jag på jobbet, menar ni att man ska göra sånt hemma också?? :confused::D
 
Det beror på om jag är gravid eller inte. Ogravid håller vi efter 2 ggr i veckan, med dammsugning, moppning, dammtorkning och annat. Som gravid, så råkar jag putsa hela huset några gånger i veckan, craving på rengöringsmedel är inte nyttigt av flera anledningar ;)

Fönster putsar jag inte, öht. Tråkigaste som finns. Nu behöver de dessutom renoveras, så jag tänker som så att ju jävligare de ser ut, desto fortare blir jag less och tar tag i det.
 
När jag bodde själv hade jag städfirma 1-2 ggr månad. De dammsög och torkade och lite sånt +fönsterputs och annat när jag bad om det. Just nu bor jag med min partner när jag är ledig (jobbar på annan ort) - han gör ALLT. Men jag vet inte hur ofta :o
 
Tvättar tak - aldrig
Torkar väggar - aldrig
Dammsuger iaf en gång i veckan med lilla Ergorapidon. Stora dammugaren och moppen åker bara fram när jag ska ha "viktigare" gäster hem.
Jag är glad att jag orkar hålla lägenheten beboelig och inte en sanitär olägenhet. Men, är man ensamstående med en treåring och har ADHD så blir det svårt ibland. Dock så har jag numera boendestöd en gång i veckan och det motiverar mig ännu mer till att hålla ordning, för då kan vi jobba på att förbättra lägenheten på andra sätt under vår tid :)
 
Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???

Kan man dammsuga tak? Jag är ganska kort. Om man torkar lossnar väl putsen.

Putsar fönster så sällan som möjligt, tyvärr blir det inte så bra heller.

Dörrar har jag tvättat.

Dammar hm hatar att damma, aldrig? Men kanske borde vifta lite med vippan om jag hittar den.

Torkar golv har jag faktiskt haft som rutin varannan vecka, men inte nu. Dammsuga får jag dåligt samvete om jag inte gör en gång i veckan. Men jag kan leva med dåligt samvete.
 
Jag är ingen hejjare på att städa! :o

Dammsuger 1-4 dagar i veckan och torkar golv en gång i veckan/varannan vecka beroende på årstid. Eller dammsög, dammsugaren har blivit så glapp i sladden så det krävs två för att dammsuga nu,en som håller och trycker in sladden och en som dammsuger! :rofl::rofl::rofl: Så nu är det ju ett helt företag att dammsuga,vilket gör att det händer mer sällan. Med sopar av varje dag då vi har hund och en stooor björk utanför som för tillfället sprutar in björkfrön! :rage: Även nu när vi haft stängt några dagar (har ju stått korsdrag senaste 2 månaderna pga värmen) så är det lik förbannat massa frön överallt!

Städa väggar och tak,gör man det? :o Tar bort spindelväv ifall det kommer nått såklart, men inte mer än så.

Vi har bott här i två år och har inte tvättat fönsterna en endaste gång! :o Torkat av balkongdörren från kladdiga barnfingrar och hundnosar,men annars,ingenting. Nu ska vi flytta igen om ca 2,5 månad,så antar att vi får ta tag i det då! ;)

Dålig på att dammtorka också,men när tv:n och tv-bänken börjar skifta i grått så drar jag av dom med fuktig trasa.

Är aldrig så skitigt så man inte vågar släppa in nån,men riktigt välstädat är det sällan här hemma. Men heey,hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete! :angel::up:
 
Torka väggar och tak?! Folk som tycker jag städar mycket, jag gör aldrig det. (Bortsett från att jag försökt torka bort fläckar på väggen som tidigare hyresgäst lämnade efter sig.)
 
När jag har lust (vilket inte är så jädra ofta direkt) eller att dammråttorna förökar sig i oroväckande takt.
Fönster putsar jag i princip aldrig. Toan är jag däremot noga med, helt enkelt för att jag hatar att gå in
på en sunkig toa själv.
 
Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Dammsuga och torka väggar eller tak gör jag aldrig

Putsar fönster?
Har aldrig hänt än..jag är för lat då jag bor i lgh och vid en väg där de kommer att bli lika skitiga igen. Har fått för mig att det är inte mitt ansvar och bryr mig ärligt talat inte heller för ut ser man ju. Hade jag haft hus hade jag gjort det men nu är jag inte lika mån om hur fasaden ser ut utifrån iom att det inte är mitt hus

Dammar/dammsuger/torkar golv?

Dammsuger golv ca 1ggr/vecka plus vid behov. Moppar golvet enb vid behov, dammsugningen brukar göra det mesta. Försöker ha städdag en gång i veckan i alla fall där även toan ska ingå men i övrigt städar jag när det ser skitit ut

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Faktiskt rätt dålig på att dammtorka övriga ytor, tex uppepå hyllor el garderober så när det väl görs ligger det fiin fina dammtussar där.

Sopor kan få stanna inne tills dess att de luktar, ett par dar om det inte är fullt.

Urkass på att ta hand om tvättad tvätt till garderoben..den ligger så fint i sin hög och så plockar jag därifrån eftersom.

Ibland händer det att viss mat i kylen stått för länge och det kan ha möglat i förpackningen

..

Jag är väldigt lat och hatar att städa men anser att jag har det ändå tillräckligt rent för att räknas som hygieniskt. Är inte en hemmamänniska så mycket, utan spenderar mesta delen av min vakna tid utanför hemmet så det faller sig naturligt att något maniskt städande förekommer inte här
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp