Bukefalos 28 år!

True living, HUR mycket städar ni???

Dammsuger varje dag eftersom jag är lite pedant på det området, men också hårar ner som en katt på klädesplagg. Mörkt, långt och tjockt hår är inte ultimat på ljusa golv, jag har helt normala mängder håravfall men det ser ändå ut som The Ring på golvet varje jävla dag.

Tvättar inte fönster och har ingen aning om hur man gör, men ska väl muta en vän eller förälder att komma hit och göra det åt mig snart. Börjar förmodligen bli dags efter tre år.
Rengör man väggar och tak?!

Det äckligaste jag gör är väl att jag inte dammar. Alldeles för tråkigt. Jag använder handen för att sopa damm från hyllorna och ner på golvet och dammsuger sedan upp det.
 
Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak?
Putsar fönster?
Dammar/dammsuger/torkar golv?

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??)

Insåg nu i min städiver att jag nog aldrig :o tidigare ägnat taken en sån omtanke.... Visst har jag dammsugit bort spindelväv och så, men inte tusan har jag TVÄTTAT dem!

Och ja, jag har bott här snart 24 år:p

Blev oerhört glad förra sommaren när min veterinär talade om att hon inte putsat fönstren på 5 år:D

Typiskt hästmänniskor, eller???

Vi städar (plockar undan, dammar, dammsuger och våttorkar golv, städar toa och byter handdukar) 1 gång i veckan.
Dammsuger väggar och tak görs när och där vi ser att det hänger spindelväv, typ. Aldrig annars. Man går ju inte omkring i taket och på väggarna.

Fönsterputsning: 1 gång varannan månad, men det är bara för att det är en firma som gör det. Innan vi blev färdiga till att anlita dom hade vi bott i huset i 5 år utan att putsa fönstren en enda gång.
 
Vi dammsuger varje eller varannan dag och tar hand om disken.
Thats it i princip.

Tvätt av fönster en gång per år.
Dammar avställningsytor när det ser alldeles för dammigt ut. Skulle aldrig få för mig att torka väggar och tak mer än till husförsäljning.
Torka golv en gång per år eller om någon tappat ut ett glas saft.

Byte av sängkläder var tredje - fjärde vecka. Skulle nog vilja byta oftare men det är verkligen en sak jag avskyr att göra.
Rengör toaletten lika sällan /ofta beroende på hur man ser det :p

Vårt hem är inte pedantrent, men heller inte äckligt på något vis.
 
Bor ensam, har sällan nån av hundarna här, inget hemmaboende barn eller sånt

Dammsuger golv, torkar av bänkskivor, diskbänk, bord, spis och sånt i princip dagligen.
Badrummet städas ordentligt minst 2 ggr/vecka och däremellan vid behov.
Torkar golvlister, runt fönster, fönsterbrädor, dörrlister, dörrar, skåpluckor, speglar, spisfläkt, kryddhylla osv en gång i veckan.
Putsar fönster vid gardinbyte, så var 3'e månad ungefär.
Torkar av väggar och tak nån gång/år.
Släpar fram spisen och torkar under/bakom och den själv ca 4 ggr/år.
Tömmer skåp och garderober för att torka ur och organisera dessa några gånger/år.

Jag är faktiskt ingen pedant som många säkert tror, men jag gillar att ha det rent och fräscht omkring mig och det tar inte speciellt lång stund/städgång så jag ödslar inte heller timmar på att städa, men visst fönsterputsning tar ju längre stund eftersom jag tar alla fönster samma dag när jag putsar dem.

Hur andra har det hemma hos sig är inget jag direkt fäster nån stor vikt vid, deras hem, de som bor där och de som ska trivas - alltså får de ha det precis som de vill.
 
Jag har nu tagit tag i vår städning genom att boka hembesök av städfirma nästa vecka :)

Har varken ork eller tid att prioritera sådant som vi tycker är tråkigt, och dit hör definitivt städning. Men eftersom vi tycker om när det är fint och rent så hoppas vi på denna lösning.

Och hoppas att få en bieffekt av städhjälp, att det kommer finnas någon uns av energi över till att rensa bland framför allt papper, tidskrifter och böcker som det finns för mycket av. Överallt!
 
Om/när jag får jobba kommer jag också se över det här med städfirma, iaf varannan vecka eller så. Har själv jobbat med hemstäd så och jag förstår att det var skönt för kunderna att få grovjobbet gjort!
 
Skiten håller ihop kåken, skulle jag städa och framförallt ta bort spindelväven faller kåken ihop. :o
Golven brukar få sig en omgång när det behövs (och jag ser nu att dom snart ska få sig en avsugning) :p men fönstren rör jag inte för då faller rutorna ur bågarna, dessutom blir dom inte skitigare än så här. :meh:

Kök och toa är väl det som frekvent får sig en omgång och diskar gör jag efter varje måltid direkt kastrullerna lämnat sitt innehåll på tallriken och direkt maten är uppäten, jag hatar nämligen att diska. :mad:
 
Torka väggar och tak?! Folk som tycker jag städar mycket, jag gör aldrig det. (Bortsett från att jag försökt torka bort fläckar på väggen som tidigare hyresgäst lämnade efter sig.)
Städa väggar och tak,gör man det? :o Tar bort spindelväv ifall det kommer nått såklart, men inte mer än så.
Jo, om man har hundar som rister sig och typ dreglar ner väggarna så det blir fläckar på de vita väggarna... Eller jag gör det iaf. Brukar få blodfläckar på väggarna också när den ena löper, trots att vi använder tikskydd. (Har försökt övertala sambon att vi ska tapetsera iaf i hallen för att slippa få mönstade väggar, men han segar lite på den punkten)

Men torkar inte ni av köksskåp heller när ni städar?
 
Generellt städas det inte så mycket i det här huset, dammsugs väl kanske en gång i veckan, för det mesta står det lite disk på diskbänken. Tak, lister osv nej, nej, tid, lust och ork lyser med sin frånvaro. Fönster har jag en snäll svärmor som tar nån gång per år, det är lyx!
 
Jo, om man har hundar som rister sig och typ dreglar ner väggarna så det blir fläckar på de vita väggarna... Eller jag gör det iaf. Brukar få blodfläckar på väggarna också när den ena löper, trots att vi använder tikskydd. (Har försökt övertala sambon att vi ska tapetsera iaf i hallen för att slippa få mönstade väggar, men han segar lite på den punkten)

Men torkar inte ni av köksskåp heller när ni städar?

Köksskåpen/kyl/frys torkar jag av,väggarna torkar jag inte av mer än om det blir nån fläck på dom,men det är då inte inte ofta det blir det.... Trots att vi har ljusa väggar. Dörrkarmar blir skitiga här,men det är sonen som håller i dom när han ska gå över trösklar. Men torka väggar och tak är inget jag gör som standard,utan det blir som sagt när jag ser nån fläck,och då torkar jag bara av fläcken.

En följdfråga,hur ofta torkar ni ur kylen? Dvs tömmer ur allt och torkar hyllorna/väggarna? Jag gör det var tredje vecka ungefär,kanske är för lite?
 
Jag tycker inte dammsuga och torka är det jobbiga. Det är att hitta golvet osv.

Håller med, dammsuga och svabba är jättelätt, det är till och med lättare än att mocka. Det är det förbannade plockandet. Jag skulle behöva omorganisera hela lägenheten och göra mig av med en massa kollijox och ordna med fiffigare förvaring. Men det är ju ett sånt jäkla projekt. Och jag känner mig inte motiverad att lägga mer än nödvändigt av min dyrbara och värdefulla livstid på detta.
 
Japp, hur ofta dammsuger/torkar ni era väggar/tak? Praktiskt taget aldrig. Finns fortfarande slipdamm efter renovering kvar lite här och där.

Putsar fönster? När jag flyttar, ingår ju tyvärr i flyttstädandet.

Dammar/dammsuger/torkar golv? Oftare än jag har lust med, mer sällan än vad som skulle behövas.

Någon som törs erkänna sina "snuskiga" vanor (eller brist på desamma??) Jupps, kan jag utan några som helst problem göra. De som hälsar på mig kan för det mesta (min mor undantaget) leva med lite damm i hörnen och smulor på mattor och disk på diskbänken. De som vill hälsa på mitt hus, samt de som är allergiska mot katt och hund får ringa dagen innan, så jag hinner städa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp