Trycker på bogen - vad göra?

Lill

Trådstartare
Jag hade ut en kvinna för en liten tid sedan som provade ut min sadel och konstaterade att den passade på min häst. Idag hade jag en tränare hit som red igenom min häst varpå hon påpekade att sadeln trycker på hästens bogblad och att den inte kan länga sina steg ordentligt. Tyvärr så kom jag inte på tanken att fråga henne vad jag ska göra åt saken, utan det kom jag ju på nu sen på kvällen. Så nu måste jag fråga er här inne: Vad gör man åt saken? Tilläggas ska också att hästen är omusklad och kommer att muskla sig mer och mer nu då vi börjar rida och träna. Ska jag köpa en ny sadel redan nu eller ska jag vänta? Och dessutom, VAD är det på sadeln som ska ändras, alltså vad är det som orsakar att den trycker? Jag måste ju veta vad det är som orsakar det för att veta vilken sadel jag ska söka efter. Till exempel om sadeln trycker på manken så söker man ju efter en sadel med mera mankfrihet. Men vad är det man ska söka efter då den trycker på bogbladet? Tacksam för svar!

Sv: Trycker på bogen - vad göra?

utan att se hästen och sadeln går det inte att ge ett korrekt svar på din fråga
men om man generaliserar så är det oftast vidare bom som behövs.
Det kan också vara så att sadeln åker fram mot bogen om sadelläget ligger längre bak än det naturliga gjord-läget - då drar gjorden sadeln framåt även om sadeln passar ryggen bra.

utan att se hästen och sadeln går det inte att ge ett korrekt svar på din fråga
men om man generaliserar så är det oftast vidare bom som behövs.
Det kan också vara så att sadeln åker fram mot bogen om sadelläget ligger längre bak än det naturliga gjord-läget - då drar gjorden sadeln framåt även om sadeln passar ryggen bra.

Det problemet har jag med min dam. Fortfarande inte hittat nån lösning :(

Är sadeln rätt inpassad. Låg den bakom bogbladet när du provred sadeln, låg den kvar när du ridit klart. Du kanske bara hade sadlat för för långt fram. Är du osäker så kolla med sadelutprovaren,du har ju betalat för att få en passande sadel.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
116
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka