Bukefalos 28 år!

M

MoonLady

Snabb fråga :o: Har torkat hösilage i mikron!
Det var 100gr innan jag torkat det.
När det var torkat var det 35 gr.
Hur räknar jag då Ts halten? Är den då 35 :confused:?
Antar att den är på tok för blöt för hästarna??
 
TS= torrsubstans, och det som försvinner när man torkar silaget är ju vattnet, så då borde det ju stämma att det är TS 35..
 
Metoden fungerar alldeles utmärkt men jag rekommenderar att man tar ut en "tuss" försiktigt och tar det man får, väger före och efter. Torka på mellanvärme, ca 100-150g. Luktar illa tyvärr.
 
Men hur länge ska man torka då?
Olika microugnar torkar ju olika fort/mycket ? Och hur vet man att det är klart?

*har aldrig torkat silage i micro*
:p
 
Dumt svar men tills det är torrt! Olika lång tid beroende på vattenhalten. Känn efter litet då och då, det får inte brännas.
 
Dumt?
Ja inte fasen vet jag vad som är skillnad på torrt och torrt?
När är det torrt då?
Jag tycker hö är torrt och det har ts 84.
Ska det vara smuligt? Men inte brännas antar jag :smirk:
 
För att veta om det är torrt: väg provet, torka ett tag till, väg igen, är vikten densamma är provet helt torrt.
Metoden används av foderlab så den fungerar.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 343
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 020
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp