Ts-halten i Hösilage?

Camigween

Trådstartare
Måste brar fråga om jag har fått till det rätt ang. ts-halten i hösilage.
Vi säger att ts-halten är 50%, menas det då att t.ex. en häst som ska ha 6kg grovfoder då ska få 12kg av detta hösilage för att det ska bli rätt?
Rätta mig gärna och förklara om jag är helt ute och svävar...Tack på förhand

Sv: Ts-halten i Hösilage?

Ja, om hästen ska ha 6kg hö räknat i torrsubstans. Höet innehåller då 50% vatten.

.................

Nej, drygt 10 kg ensilage motsvarar 6 kg hö om ensilaget har 50% ts halt. Hö är ju inte 100% torrt, utan har en ts på 84%.

12 kg ensilage blir 7,1 kg hö om ts halten är 50%. Men det är ju om man vill vara petig ;)

Nej, drygt 10 kg ensilage motsvarar 6 kg hö om ensilaget har 50% ts halt. Hö är ju inte 100% torrt, utan har en ts på 84%.

12 kg ensilage blir 7,1 kg hö om ts halten är 50%. Men det är ju om man vill vara petig ;)

Men TS-halten talar ju om hut mkt torrsubstans grovfodret (elller vilken matvara som helst) innehåller. Samma grovfoder/analysmaterial kan inte ha 2 olika TS-halter. Hö har ofta en TS-halt runt 85% men trådskaparen frågade ju inte om hö i största allmänhet. utan om ett grovfoder med en TS-halt på 50%.

En häst böhöver ca 1-1,2kg TS per 100kg kroppsvikt för att magen ska få tillräckligt mkt att jobba med.

Senast ändrad:

Men trådskaparen frågade ju enbart HUR mycket ensilage med 50% ts skulle motsvara 6 kg hö. Ger man 6 kg hö och går över till ensilage med ts på 50% måpste man ju ge drygt 10 kg ensilage för att det ska bli lika mycket.

Ärligt talat fattade jag noll av ditt inlägg. Helst inte då du skrev så här

Samma grovfoder/analysmaterial kan inte ha 2 olika TS-halter.

Har jag påstått det eller ? Skulle ts halten vara 42% så stämmer det att hästen ska ha 12 kg ensilage för att detta ska motsvara 6 kg hö.

Senast ändrad:

Till Mynta2 och HannaZ, Läs första inlägget en gång till:

Måste brar fråga om jag har fått till det rätt ang. ts-halten i hösilage.
Vi säger att ts-halten är 50%, menas det då att t.ex. en häst som ska ha 6kg grovfoder då ska få 12kg av detta hösilage för att det ska bli rätt?
Rätta mig gärna och förklara om jag är helt ute och svävar...Tack på förhand

Ska man vara noga nu så ska hästen alltså ha 6 kg om hästen ska ha 6 kg grovfoder! Eftersom kokkorn frågar om ts-halter är det naturligt att anta att 6 kg syftar på 6 kg ts. Om man dock anser att "grovfoder" i frågan syftar på hö måste man räkna om hur mycket 6 kg hö blir i kg ts och sedan räkna ut hur mycket hösilage det blir.

David

Trådskaparen undrade hur mkt man ska ge av ett grovfoder med TS 50%.

Ska hästen ha 6 kg torrsubstans blir det 12 kg av grovfodret i exemplet.

Men som David påpekade, trådskaperen pratade bara om kg grovfoder (ordet hö finns inte med i inlägget) vilket jag tolkade som kg TS eftersom det är det enda som gör att man kan räkna på exemplet utifrån de parametrar trådskaparen angett.

Till Mynta2 och HannaZ, Läs första inlägget en gång till:

Ska man vara noga nu så ska hästen alltså ha 6 kg om hästen ska ha 6 kg grovfoder! Eftersom kokkorn frågar om ts-halter är det naturligt att anta att 6 kg syftar på 6 kg ts. Om man dock anser att "grovfoder" i frågan syftar på hö måste man räkna om hur mycket 6 kg hö blir i kg ts och sedan räkna ut hur mycket hösilage det blir.

David

Och ska man räkna på 6kg hö så måste man veta TS på det aktuella höet, det är ju inte heller ett konstant värde.

Jo, hö har ett konstant värde..alltså TS. sen att det ibland är 84 eller 85% har ingen betydelse. Men det skilljer INTE lika grovt som med ensilage.

Jag uppfattade att TS enbart var ute efter att få rätt mängd kg..inte att hon var ute efter hur mycket TS hästen skulle ha.

*kl*
Jag har ingen häst i nuläget utan va bara ute efter hur man räknar ut rätt mängd kg beroende på ts halten...Tack alla ändå för jag har fattat galoppen nu... :)

Nattmänniska...sommaruppehåll från utbildningen så...Gick och la mig vid nio och upp igen vid två... Kunde inte sova mer då det är äckligt varmt ute...phu...

Om man räknar på att hästen ska äta 10 kg torrsubstans/dag så ska den äta 11,5 kg hö. Så för att få rätt mängd ensilage så ska hästen ha 20 kg ensilage på 50% ts för att äta 10 kg/ts eller 11,5 kg hö.

Kicki :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
724
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka