Bukefalos 28 år!

Tuggar allt!!

G

girlie

Har en labrador på 8 månader som tuggar sönder precis allt.Han gör det endast då han är själv.Det är inte alltid han gör det,men för det mesta.Är det så att det kliar i tänderna?Under dagarna kan han ha tuggat sönder massor,nätterna inte lika mycket.Men det är så jobbigt,skor,leksaker för min dotter t.o.m väggarna :cry:.Vad gör jag??
 
Låter som ett typiskt symptom på separationsångest. Antagligen lämnar ni hunden för länge och utan tillräcklig förberedande träning.
 
Grattis... Faktiskt inte helt oavnligt vad gäller Labradorer. Jag tror att man får vara glad om man inte får halva lägenheten upptuggad under deras unghundstid...

Jag har kört med hage och bur och sen sakta ökat på tiden att vara ensam. Aktivera innan man lämnar de, men se till att de är lugna ändå innan man går hemmifrån.
 
hi hi...jag håller med tippan..det är nog labrador syndrom..ha ha ha..jag har själv en labbe som har hållt på så, hon gör det inte lika mkt nu.

Hon var inte ensam hemma några längre stunder och hon hade sällskap av gammel hunden som inte rör ngt.

Hon satte tex på spisen så plattan var jätte röd när jag kom hem,totalförstörde min systers rum...där hon slet ner gardinkappan och bet sönder den i molekyler,rev ner tv:n,krukor..ja allt typ utom skor faktsikt!

Jag höll på att knäckas av detta "odjur"..hi hi..

Det hjälpte inte hur korta stunder jag lämnade henne, det var alltid ngt hon var på, när hon var liten så gick vi relativt låga promenader innan jag skulle i väg en det hjälpte inte heller.
När hon blev äldre fick ho använda hjärnan lite mer- vi började lägga spår.
Hjälpte faktiskt inte heller så där jätte bra.

Men nu när hon passerat två års ålden så rör hon nästan ingenting!!
Förutom soppåsen om den står framme när vi inte e hemma.

Att stänga in henne i bur ville jag aldrig även om det fanns folk som rekomenderade det, däremot så stängde jag in henne i en liten ihängnad i stället eftersom små utrymmen ger mer trygghet.

Hoppas det är bättre med din hund nu, annars är det bara att vänta, det går över! ;)
 
min labbe hade också en enorm förstörelselusta som unghund. inget av de tips med aktivering, träning osv osv fungerade. jag fick helt enkelt ta undan allt som gick att förstöra. men får hunden den aktivering som krävs kommer problemet förmodligen att växa bort. lycka till!
 
De e typiskt labbar måste jag säga :) Dessa små söta odjur....vi har faktist också en liten bur eller snarare en hage som han är i när vi inte är hemma. Han älskar sin hage, detta pga att när han var liten så sov han i den och sen när han var stor nog att lämnas så fick han vara i den då också. Han vet nu att när man går in i hagen då ska man ta det lugnt och sova, så han faller pladask ner på golvet och sover som en gris=9Det är hans ställe där han får vara ifred och där han kan känna sig trygg=)
 
Separationsångest?Menar du när vi går hemifrån?Eller från sin uppfödare?

Jag tror inte att det är för att vi lämnar honom längre stunder,det händer aldrig.Det räcker med att man går ut från dörren,så har han tuggat eller börjat tuggat sönder något.Brukar stänga in honom i köket,och om jag har så får han ett tuggben.Men inte alltid det finns,och då går han över till köksstolarna,som nu är helt förstörda,och till och med väggen har han tuggat sönder.Jag hoppas verkligen att det går över ju äldre han blir.
Jag har tänkt på att skaffa bur,men är det shysst om jag inte börjat med det från valptiden?Jag är inne på hans tredje koppel,han har tuggat sönder alla.Bilinredningen,ja allt!!
 
koppeltips: skaffa ett med kedja, det går inte att tugga sönder. det låter också som om han är lite stressad (kan vara svårt att skilja på glad och stressad när det gäller labbar). finns det något i omgivningen som stör honom? några oklara regler? inkonsekvens?
 
jag har funderat på kedjekoppel.hur märker man om han är stressad.jag tror inte han är det.det är väl då i så fall om han blir stressad över att vara själv och protesterar då med att tugga sönder allt.men idag tex så lämnade jag honom en längre stund,och han hade inte gjort några behov.bara tuggat sönder soppåsen(vilket var mitt fel som inte slängt den).det är inget i omgivningen som stör honom,vad jag vet.jag vet ju inte heller om han förstår Mina regler :confused:
 
Jag sjunger burens lov. Bur är bra. Bur är mysigt. Bur är tryggt. Buren är hundens hem i hemmet. Bur är den bästa plats man kan vara på. Så skall du och din hund tänka.

Köp en bur inred den mysigt och ställ den på en bra plats (ur vägen men ändå centralt brukar hundar gilla). Börja träna hunden där medan ni fortfarande är hemma. Ge den något gott att tugga på i buren. Bygg från korta stundet till längre stunder. Gör det gärna när hunden redan är lite trött och vill gå att lägga sig. När hunden ligger tyggt i buren med du fortfarande är hemma så bygger du på med att gå ut korta stunder.

De flesta hundar kan lära sig att vara i bur och många lär sig att älska sin bur.
 
Det du skriver låter rimligt.Jag brukar ju stänga in honom i köket.Och det går jättebra.Visserligen är ju köket ganska stort och det är då han börjar tugga saker och ting.Men jag vågar inte låta honom vara hemma själv i hela huset för då kanske han tuggar på saker han verkligen inte får.Typ tv kontroll,skor,leksaker m.m.
Men jag ska skaffa mig en bur och se om det hjälper.Är det någon som vet vad en sådan kostar? Ska vara till en labrador.
 
Hej! Vi har en bur till dotterns hund som likt din tuggade sönder så mycket som fanns när hon lämnades ensam, vilket inte var särskilt ofta och mycket då jag jobbar hemma. Men vi skaffade en bur åt henne som är ganska stor jag tror priset låg på ca 1 400 kr. Den hade vi uppställd där hon brukade sova och hon fick ta allt i sin egen takt, det dröjde inte länge innan hon gärna kröp in där och sov. Nu är hon alltid i buren om vi lämnar henne ensam och hon är jättenöjd med det. Vi också kanske ska tilläggas. Det är ingen höjdare att komma hem och inte veta vad man möts av. Mia. Burar finns nog att beställa på Börjes kom jag just på.
 
Jag kan tänka mig att börja med bur med min hund inte kommer bli något problem.När jag lämnar honom instängd i köket,så är han ju lugn.Men det är ju lite större yta.Men jag tror att det inte kommer bli problem.Får ta det bara lugnt och sucessivt i början.Jag kollade lite på djurhusets sida.Där fanns det olika burar.En utställningsbur och en mera som såg ut som en transportbur.Vilket rekommenderar ni?Utställningsburen,de två större burarna hade måtten 92x57x65 och 107x70x79.Vad behöver en labbe tro?

Och du har rätt,varje gång man lämnat honom ensam är det inte roligt att vara orolig över vad man kommer möta hemma.
 
Nu har jag varit och tittat på bur!Det fanns två olika storlekar som min hund kunde ha.Men jag har en liten undran.Den mindre buren(som egentligen inte var så liten),kanske jag kan få plats med i bilen,men den större är ju alltid större,och kommer inte få plats i bilen.Så frågan är vilken storlek jag ska köpa.Nu vet inte jag måtten på dem jag tittade på.Men vilket skulle ni tänka på.Liten bur och få plats i bilen,eller större bur och inte få plats i bilen.Då måste jag i så fall lägga ut ytterligre 1200:- för att få galler i bilen.
 
Ingen flygbur!! Det blir för trångt!

Den mindre buren kommer att bli för liten. Jag har en sådan och de kan vara i den tills de är över året och sen blir det trångt... Såvida du inte har en väldigt liten hund. Det blir trångt på längden. Så skall du ha hunden där mer än på utställning så bör du köpa den stora.

Kolla om du kan köpa något begagnat galler till bilen för att komma undan billigare. Du kanske till och med hittar en begagnad bur?

Själv var jag så flådig att jag lade extra pengar för att få en svart bur :angel: Men eftersom att det var enda buren jag hade så har den åkt med på alla resor och blivit helt skavd och ful :(
 
Det är ingen flygbur som jag tittade på,antar att du menar sådan med täckta sidoväggar.Det är en utställningsbur som jag tittat på,sån man kan fälla ihop.Och om jag har rätt så är den mindre buren jag tittat på 92x57x65 och den större 107x70x79.När jag var i affären så kom det fram en dam som rekommenderade starkt buren.Men hon sa då att den mindre skulle räcka gott och väl.Men själv är jag faktiskt lite osäker,för jag tror han kommer bli ganska stor.Fast jag tycker nu att han är liten :confused:
Men om jag tänker en vuxen labrador,så kan den mindre nog vara lite liten.Jag kanske ska satsa på den större.Och den VAR stor måste jag säga.
 
Det är den vanliga på 92 cm som jag pratar om. Den blir för liten. Jag har en sådan själv... Den kommer inte att räcka till på längden. Jag använder den på utställning. Men jag har aldrig haft hjärta att låta min yngre tjej vara i den när jag är borta (hon är 1 år nu) det är för trångt, å hon är ännu inte färdigväxt på längden så att säga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 289
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 857
Senast: anna_panna
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 571
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 837
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp