Tumör på halsen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mimizicoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 727
M

Mimizicoo

Hej!

Fick idag reda på att en av mina medryttarhästar ev. har en tumör i halsen! :( Hon har en hård knöl stor som en mandarin ungefär och har på senare tid haft problem med svullna lymfkörtlar runt halsen, jätte svullna bakben och så har hon varit lös i magen en del. Vet inte om detta har med saken att göra men det kan vara värt att nämna i alla fall. :confused:

P.g.a. detta har veterinären varit ute och kollat till henne och det enda hon kunde säga var att hon trodde att det var en tumör i halsen vilket har lett till en rektion i lymfkörtlarna som har orsakat de övriga problemen, mm. Vid efterfrågan om det kunde vara något annat än en tumör tvekade hon med tanke på läget och hur den känns. :(

Av veterinären fick vi därför en remiss och imorgon ska hon till Strömsholm för vidare utredning. Vi är förstås oroliga och jag undrar därför om det kan vara något annat än en tumör? :confused: Någon som haft liknande upplevelser? Vad gör man i sådant fall? Går det att operera? Hur riskfyllt är det i sådant fall? :confused:

Har letat runt här om trådar angående detta men jag har inte funnit något relevant direkt. Tänkte bara om ni kunde berätta allt ni vet om detta så att man får lite mer kött på benen så att man vet lite mer vad det handlar om. Nu går man ju mest bara runt och funderar...

Tacksam för svar!

Ha det bäst! // Johanna :crazy:

Sv: Tumör på halsen?

Har ingen aning men tänkte iafl säga LYCKA TILL imorgon och berätta väldigt gärna vad de säger på strömsholm!

Hoppas allt går bra! :)

Tack så jätte mycket! Ska berätta så fort jag får veta! Ska tyvärr inte med då men jag lär nog få veta någon gång under kvällen imorgon ändå! Tack!

Ingen annan som har några "svar" eller funderingar angående ämnet? Vill verkligen veta mer!

Ha det bäst! // Johanna :smirk:

Hej
Min ponny Loppan är opererad för en tumör i ögat, det var en aggressiv tumör av typen skivepitelcancer, alltså en sorts hudcancer. Hon var opererad redan för 13 år sedan i det ögat för en godartad tumör. Sedan började den växa för ungefär två år sedan och i november-05 så började den växa rekordsnabbt i slutet av november täckte den nästan hela ögat. Då opererade de bort så mkt som möjligt av tumören men de valde att spara ögat o låta en bit av tumören vara kvar, då den satt även bakom ögat. Resultatet efter op blev dock inte så bra så den 22 februari i år tog de bort hela ögat.

Inför sista op gjorde de en endoskopi för att se att cancern inte verkade ha spridit sig till lymfan och det hade den inte. Nu en månad senare så mår hon jättebra, 23 år gammal, enögd men vid gott mod...

Hoppas att allt går bra med din häst!

Lyckönskningar och kramar Camilla
p.s bilder finns om du söker på enögd Loppa d.s

Ok! Tack för ditt svar! Skönt att allt gick bra för er! ;)

Har en kompis vars häst också fick operera bort ögat. Han fick en sjukdom i båda ögonen men dem lyckades rädda ena i alla fall och allt slutade väl. Han körs och rids utan problem idag. Men det är läskigt när det blir sådär. :eek:

Men vet du om man kan operera en tumör som sitter på halsen, strax under mankammen? :confused: Den syns bara om man har henne ställd så mankammen liksom lägger sig ner, viker sig, och knölen liksom pluppar upp. Annars syns den inte eller känns inte. Jätte konstigt! :confused:

Kan det vara något annat? :confused: Jag har liksom ingen erfarenheter av sådant här! :crazy:

Ha det bäst!

// Johanna ;)

Sitter den ytligt så är den antagligen operabel, det beror ju lite på hur allmäntillståndet är, Vår Loppa visade tydligt att hennes levnadsdagar inte var över. När de har tagit prov på tumören så visar det hur aggressiv den är och risken för spridning. I Loppans fall var det en liten risk för spridning,men stor risk för återväxt i området.. Men veterinärerna resonerade som så att den får fritt växrum när det inte finns något öga längre.

Kramar från Camilla

min älskade häst dog förra året i lymfcancer det spred sig väldigt snabbt ner till magsäcken och gallgångarna :cry:

han fick diagnosen Malingt Lymfoam vilken är ytterst ovanlig,dessutom var han inte ens skimmel utan fux så då är det mer ovanligt.

millus skrev:
Sitter den ytligt så är den antagligen operabel, det beror ju lite på hur allmäntillståndet är, Vår Loppa visade tydligt att hennes levnadsdagar inte var över. När de har tagit prov på tumören så visar det hur aggressiv den är och risken för spridning. I Loppans fall var det en liten risk för spridning,men stor risk för återväxt i området.. Men veterinärerna resonerade som så att den får fritt växrum när det inte finns något öga längre.

Kramar från Camilla

Ok! Hennes allmäntillstånd är super! Jätte pigg och glad! Får se hur agressiv den är sen när vi får tillbaka proverna... Är lite osäker över läget dock men jag tror att det ska gå och operera bort i sådant fall. Eftersom den syns då väl i vissa lägen så kan den nog inte ligga allt för olägligt till.... men vi får se... Tack för ditt svar!

Kram :D

pallas_athena skrev:
min älskade häst dog förra året i lymfcancer det spred sig väldigt snabbt ner till magsäcken och gallgångarna :cry:

han fick diagnosen Malingt Lymfoam vilken är ytterst ovanlig,dessutom var han inte ens skimmel utan fux så då är det mer ovanligt.

Gud vad tråkigt :cry:

Lady är ganska ljust bork färgad. Tror du att det spelar någon roll? :confused: Är det alltså vanligare att ljusa hästar drabbas av detta? :confused:

Vad var symptomen på Malingt Lymfoam? Ladys lymfkörtlar har dem senaste dagarna svullnat upp längst halsen och hennes bakben har varit tjocka som stockar! Är det något du känner igen? :confused: I övrigt är hon jätte pigg och glad!

Vad tror du?

Ha det bäst! // Johanna :)

min häst hade feber toppar,svullen ganascher och fram på huvudet,väldigt mycket under, sen inga vita blodkroppar nästan och vääldigt mycket röda. han var ibland pigg och glad det gick i intervaller. :(

Vi fick akut ta bort vårt sto 19 mars 06. Hastigt sjuk. Tumör i huvudet bakom örat.
Mycke ovanligt. Hon blev förlamad i halva ansiktet.
Vinglig. Kunde inte äta och dricka.
Hon var pigg med den friska sidan. tittade på oss och gnäggade.
Mycket hemskt.
Hoppas du har bättre prognos. Det låter så. Det går säkert att operrera hästen .
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 096
Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
3 423
Senast: Takire
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 474
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka