tumstorlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare peroseng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 198
P

peroseng

Jag undrar vilken tumstorlek jag ska ha på sadeln? Jag är 165 cm lång och väger 72 kilo. Är en 17 sadel för liten för mig? Nån som vet:cool:

Sv: tumstorlek

Det är en prestige dressyrsadel som det handlar om.

Det beror ju på hur du är formad i kroppen (rumpan)
Jag är 161 cm lång och väger runt 65 kg. Och min sadel är 16". Jag tycker att 17" är lite för stort för mig.

Nja, vet inte hur djupa prestigesadlarnas säten är, men dressyrsadlar som är väldigt djupa kan ju vara för små...

provsitt :idea:.

Det är en handflata ungefär som ska få plats mellan rumpan å bakvalvet. Jag är 160, väger 50 och har byxstorlek 25-26 och Prestige top dressage 17" är precis lagom för mig.

PROVA!! PROVA !!PROVA!!
Jag har ridit i 16" - 18" och det är såååå olika ;)
Är 171 cm lång har 38-40 på byxor....rider i en 17 nu men har beställt en 18" på min nya....Sen har det med kåpor ,knästöd osv att göra med oxå ....Så mitt enda råd är att prova sig fram...

peroseng skrev:
Jag undrar vilken tumstorlek jag ska ha på sadeln? Jag är 165 cm lång och väger 72 kilo. Är en 17 sadel för liten för mig? Nån som vet:cool:

Det kan du ju bara prova själv för det är så olika från olika märken själv är jag 163 väger 58-60 kg och jag har en allround sadel mot dressyr som är 16,5 och sen har jag en hoppsadel som är 17,5 och dem känns likastora i sätet och så :) SÅ du får väl sätta dig i ett gäng sadlar å hoppas att du hittar en som du tycker e skön och samtidigt passar din pålle :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka