Tungan över bettet..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jackie_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 596
J

jackie_

Jag har problem med min ponny, han lägger tungan över bettet hela tiden. Har provat med det mesta känns det som.. Olika bett, hissat upp och hissat ner bettet, olika nosgrimmor både löst och hårt men inget funkar. Tungfelsbett går inte heller, han lyckas få det under tungan också och blir då helt galen.. Finns det någon som har nån idé på hur man skulle kunna lösa detta? :confused:

Sv: Tungan över bettet..

hur gammal e hästen??
har ni låtit en veterinär/ tandläkare kollat tänder?? kan ju va nått i munne så att han har ont och vill därför lägga bettet under tungan

Han är 9 år. Hade samma problem när han var unghäst men då slutade han, men nu har problemen kommit tillbaka. Haft veterinär ute och kollat honom men hittade ingenting.

försök o se om du hittar nån hästtandläkare nån som e väldigt bra på tänder.. har han haft vargtänder som ni fått dragit ur?? elller fall han inte fått några kan du ju ligga under tandköttet o inte kommit fram.. eller fall ni dragit ur dom och kanske inte hela vargtanden lossna så det sitter en bit kvar.. kan ju va sådana små grejer.. kan ju va så att han har nått problem i musklerna.. en hästmassör kanske ska kolla på han. Min häst la tungan över bettet nu för nån vecka sen o det har han aldrig gjort innan.. så kolla massören på han o han hade mycket spänningar.. så efter hon hade lossat på dom slutade han med det

åk till en bra hästtandläkare, veterinär kan ibland ha lite bristfälliga kunskaper om hästens munhåla.

Är hästen helt hundra finns det tungband.

Att unghästar lägger tungan över bettet är inget ovanligt.
Du kan även prova bettlöst, tec hack eller sidepull.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Artfex S
  • Uppdateringstråd 31
  • Syringomyeli eller något annat?