Tungsticka

Vet ej, men det låter ganska otroligt.

Skulle inte tro att det skulle tillåtas. Och sedan skulle du ju behöva tre remmar att fästa bett, kandar resp tungsticka i. Låter bökigt. :p

mvh Jessica
 
Nä, jag trodde inte man fick det heller.
Men tre remmar är inget problem, vi rider alltid med detta hemma och det är inte ett dugg bökigt. :smirk:
 
Tycker det låter lite bakvänt att stoppa in kandar i munnen på en häst som du anser behöver tungsticka. :confused:

Med tanke på att en häst har så lite utrymme över i munnen så att knappt ett vanligt bett får plats, så låter det lite överdrivet med bridong, kandar och tungsticka.

Kanske är det läge att gå "back to basics" och rida på tränsbett eller kanske kapson/sidepull? Hästen visar ju att den känner obehag om den lägger över tungan. Vet du varför?

mvh Jessica
 
Tungstickan är supertunn, 2-3 mm i diameter (kan man säga så..?) så den tar i stort sett ingen plats alls. Hästen är en gammal ringräv (16 år), som har gått höga klasser i dressyr och tränas på MSV/S:t George nivå. När ägaren köpte honom för drygt ett år sedan och efter ett tag tog honom till en hästtandläkare, så visade det sig att hästen inte hade blivit ordentligt fixad i munnen på flera år och saknade i stort sett ett bettläge. Därför har hästen så fort han blivit det minsta spänd eller bara osugen på att jobba, lagt tungan över bettet, även på vanligt tränsbett. Detta har grundat sig i flera olika saker, han har haft borelia och massa andra "krämpor". Eftersom tungstickan numera gör att han inte funderar på att "fixa med tungan" så fort saker inte passar honom och har gjort honom mer "bekväm" i munnen så har vi fortsatt med den. Men nu när han äntligen kan börja tävlas igen så får vi ju helt enkelt börja rida utan.
Hopppas min något virriga "förklaring" går att läsa.. :smirk:
 
Jo, jag vet hur en tungsticka ser ut, men jag tror fortfarande att något annat är fel.

En häst lägger inte tungan över bettet för att slippa arbeta, så långtsökt/komplicerat kan den inte tänka. Den gör det enbart för att komma undan obehag för stunden.

mvh Jessica
 
Ja, för att komma undan saker som är jobbiga, vilket dressyr på den nivån definitivt kan vara, så gör den här hästen så. Det är väldigt mycket nerv/blod i hästen, så han har lätt för att spänna sig och det är då tungan kommer fram. När han slappnar av och jobbar rätt håller han den där han ska.
Finns knappt en cm av hästen som inte är undersökt och genomgången, självklart finns det ändå saker som "gör ont" på en så gammal häst, men han är ändå väldigt frisk för att vara en häst i den åldern som har gått så pass mycket.
 
Jag syftar inte på att hästen skulle ha ont utan att den tycker att bettet känns för mycket i munnen. Det kan lika gärna vara ryttarens sits och/eller hand som är problemet. Spelar ingen som helst roll vilken nivå man tränar på, hästen bör inte känna att den behöver försvara sig.

Och tränar och tävlar man på "den nivån" så borde man vara än mer medveten om detta. Det är antagligen på grund av detta man inte får tävla med korrigeringsbett. Hästar som är korrekt skolade till "den här" nivån borde inte behöva sådana hjälpmedel.

Jag har haft tungproblem på min häst också, som jag försökte rätta till på miljoner olika sätt, men det enda som hjälpte vara att jag lärde mig rida. :angel:

mvh Jessica
 
Din "förklaring" funkar väl för vissa, men inte på den här hästen. Ryttarens sits/hand är inte problemet i detta fallet, tro mig. (& det är inte jag som är ryttaren.) Håller med dig annars, men jag "orkar" inte dra just den här hästens historia (den är låååång.. :crazy:)
Tack för svaren.
 
Är det den där ryssen Gorba gorba tjitsovicks eller vad han nu hette :confused:
 
Som sagt, funkar inte & tävla på & hur illa det än låter i vissas öron, så är den gamle rävens uppgift att tävla just nu. (och så funkar det som sagt inte med bettlöst på den här galningen ändå..)
 
Och om någon är intresserad kan jag upplysa om att han funkade alldeles utmärkt utan sin tungsticka härom dagen, loss & fin som han var. Så det är bara att hålla tummen nu att han håller tungan i styr på tävlingarna i helgen..!
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 658
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Det nederländska ridsportförbundet, KNHS, tar nu en egen ställning i diskussionen kring kandar i dressyrklasser.
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag är lite fundersam kring vad som gäller när otillåtna/karensbelagda substanser påträffas hos en tävlande häst. Någon som vet vad som...
2
Svar
23
· Visningar
1 177
Senast: Lady_S
·
  • Artikel
Hästnyheter Tävlandet kan ha nått sin ände för Michelle Nilsson och hästen Darin, då förbundet nekar dispens för att få tävla på kandar utan...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 927
Senast: Daisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp