Så du vill egentligen diskutera tillväxten?Det kanske var ett dåligt exempel.
Då blev det plötsligt ett mycket större och mer komplicerat ämne!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så du vill egentligen diskutera tillväxten?Det kanske var ett dåligt exempel.
Så du vill egentligen diskutera tillväxten?
Då blev det plötsligt ett mycket större och mer komplicerat ämne!![]()
Lite OT kanske, men...Så du vill egentligen diskutera tillväxten?
Då blev det plötsligt ett mycket större och mer komplicerat ämne!![]()
Eller ett annat exempel, typ flygplats i Sälen. Det finns ju tågspår upp till Sälen, Snälltåget kör diesellok upp dit till Vasaloppet. Kanske bygga järnvägsstation i Sälen? och lite el till tågen?Om man byter exempel då, till det mer extrema "Utbyggnaden av Arlanda". Ja efterfrågan finns säkert, men MÅSTE vi lyssna på efterfrågan? Tänk om vi kunde säga stopp, nu räcker det med antal flyg, vi höjer priserna, eller inför nån sorts ransonering (!), och så får vi klara oss med det antal avgångar som finns idag.
Men nu gick jag säkert för långt - så här radikala åtgärder kan vi ju inte införa, det begränsar den fria rörligheten, hellre klimatkollaps. (eller?)
Mn läser det man vill läsa. Vilket "vi" man anser sig tillhöra.Om man byter exempel då, till det mer extrema "Utbyggnaden av Arlanda". Ja efterfrågan finns säkert, men MÅSTE vi lyssna på efterfrågan? Tänk om vi kunde säga stopp, nu räcker det med antal flyg, vi höjer priserna, eller inför nån sorts ransonering (!), och så får vi klara oss med det antal avgångar som finns idag.
Men nu gick jag säkert för långt - så här radikala åtgärder kan vi ju inte införa, det begränsar den fria rörligheten, hellre klimatkollaps. (eller?)
Vad gäller Arlanda så finns en aspekt till.
Prognoserna för vårt flygande har spruckit. Flygskam kan tydligen drabba kreti och pleti.
Med andra ord ökar inte flygandet som man trodde. En utbyggnad bygger bl.a. på att flygandet ska öka rejält.
Jag har inga synpunkter på själva ordet. Däremot finns det en ökande medvetenhet om flygets nackdelar.Bra sak!
Fast jag tror inte det är "skam" som hindrar folk (t ex mig) från att flyga utan en väl motiverad oro eller rädsla. Säkert olika från person till person iofs. Jag tycker att ordet flygskam är illa valt av media.
Jag har inga synpunkter på själva ordet. Däremot finns det en ökande medvetenhet om flygets nackdelar.
Ordet beskriver ett existerande fenomen. Hittar du ett bättre ord är det väl bra. Men flygskam är redan inarbetat?
Däremot finns det en ökande medvetenhet om flygets nackdelar.
Minskande skulle jag säga. Folk hade en överdriven bild av flygets utsläpp för tio år sedan och idag är den än mer överdriven. Jag har inga problem med att beskatta flyget hårdare då det faktiskt är det sämsta transportmedlet sett till klimatet, men det är tråkigt att se hur mycket energi i klimatfrågan som läggs på en såpass liten fråga.
Haken är att de verkar ha så svårt att vända skutan. Dvs det tar en fem år för dem att snappa på att flygandet verkar ha nått en viss stabilitet just nu. Så om fem år kanske de ångrar sig och slutar bygga ut när de börjat. Medan alla andra har fattat det redan nu att det kanske är lika bra att lägga idén i en mallåda tills man är säker på att flygandet tänker öka igen.Vad gäller Arlanda så finns en aspekt till.
Prognoserna för vårt flygande har spruckit. Flygskam kan tydligen drabba kreti och pleti.
Med andra ord ökar inte flygandet som man trodde. En utbyggnad bygger bl.a. på att flygandet ska öka rejält.
Jag vet inte om det ens är det. Jag tänker att det är rationellt tänkande. Inte oro eller rädsla vilket brukar kopplas till omotiverade handlingar. Utan att det är välunderbyggt och välmotiverat rationellt handlande att minska sitt flygande.Bra sak!
Fast jag tror inte det är "skam" som hindrar folk (t ex mig) från att flyga utan en väl motiverad oro eller rädsla. Säkert olika från person till person iofs. Jag tycker att ordet flygskam är illa valt av media.
Jag vet inte om det ens är det. Jag tänker att det är rationellt tänkande. Inte oro eller rädsla vilket brukar kopplas till omotiverade handlingar. Utan att det är välunderbyggt och välmotiverat rationellt handlande att minska sitt flygande.
Det är det som är så konstigt, det finns inga pengar till att få normalt underhåll till tågen och växlarna, men höghastighetsjärnväg och tunnlar minsann. Till orter som redan har höghastighetståg och broar.Det tradiga med järnväg är att lastbilstransporterna tyvärr är mer pålitliga (ofta inga förseningar som ett exempel). Hela Sveriges järnvägsnät behöver ses över, växlar fryser och underhållet är inte alls som förr, vilken tyvärr påverkar trafiken som ska rulla och samsas på dessa spår.
Känns lite som de är i fel ände och försöker åtgärda, om de nu ska bygga en ny järnvägstunnel. Först måste den järnväg vi redan har rustas upp och underhållas.
Sen snackar de om en ny höghastighetsbana från typ Malmö till Stockholm om jag inte minns fel.
Får väl se vart det hela slutar. :/
Jo iofs, men nuvarande koppling till oro och rädsla känns som kvällstidningssvenska för obefogad oro och rädsla och blir inte så ofta kopplade till rationellt handlande.Jag kan väl vara rädd även om det som skrämmer mig är verkligt?
Ja det känns bättre att försöka reda ut och rusta upp det som finns. Inte bygga till och skapa fler problem än det redan är.Det är det som är så konstigt, det finns inga pengar till att få normalt underhåll till tågen och växlarna, men höghastighetsjärnväg och tunnlar minsann. Till orter som redan har höghastighetståg och broar.
Jag menar allt jag begär är att komma till Göteborg ungefär den tiden det stod i tabellen, sittandes i en stol (inte ett golv) eller till Stockholm varje dag helst inom ungefär 10 minuter från då jag borde komma fram enligt tabellen och helst bara sittandes på golvet en gång i veckan och att händelserna med 1 timmas försening helst händer mer sällan än en gång i månaden, typ. (vilket det gjort iofs senast månaderna, mycket bra).
Faktum är att jag skulle ev på jobbresor till Göteborg och Örebro (som ligger 2 timmar bort från där jag bor, Göteborg typ 6 timmar.). Konstaterade att Göteborg är en ganska smal sak 4,26 ett byte, men Örebro är 1-2 byten och tar 2-3 timmar med tåg. Känns som att Göteborg klarar sig fint ändå med bara 3 timmars restid från Stockholm.
Haken är ju att inget parti har en totalt iskall kylslagen rationell plan för miljöproblemen. Alla har en massa gosigt fluff och tjafs. Ingen kommer ju ens upp med förslaget att bara rätt och slätt följa den plan som är framtagen för att minska koldioxidutsläppen som verkar väldigt funktionell.Ja det känns bättre att försöka reda ut och rusta upp det som finns. Inte bygga till och skapa fler problem än det redan är.
Åker sällan tåg nu för tiden pga ofta förseningar, annars gillar jag att åka tåg.
Vet inte vad vi ”vanliga svenssons” har att säga till om det mer än att rösta i valen.![]()