Tunt svettäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 275
O

overtyre

Vad för svettäcken kan man ha på sommaren efter att man svalkat av eller schamponerat hästen? Det känns som att ett ulltäcke eller liknande blir alldeles för tjockt. :crazy:
Så, vilka svetttäcken är tillräckligt tunna för att man ska kunna ha dem på sommaren, men ändå med bra kvalité samt prisvärda? :confused: :)

Sv: Tunt svettäcke

Tunn fleece tycker jag funkar bra; hästen torkar fort och ofodrad fleece är inte supervarm.

Är det tillräckligt tunnt? :eek: :love:

Vad bra! Jag har nämligen suktat efter ett rosa sådant. :d

Hööks har ett tunt täcke med nät i nedre delen. Ska vara jättebra på att suga upp fukt samtidigt som det inte blir varmt. Tycker själv att det vrkar vara jättebra och ska köpa ett sådant till den varma perioden som ligger framför oss nu.

Ett vanligt nättäcke med hals är det bästa för sommaren tycker jag! Torkar snabbt och hästen blir inte varm. Det är det enda jag kan ha på min nordis, även under vintern när han är klippt, allt annat svettas han av.

Men det ska vara tätt nät och inte stora rutor. Finns bra på Eko och Rambo gör ett bra med.

hansbo combitäcke funkar bra. jag har ett från jacson som är fleece och nät, det är jättebra. ska se om jag kan lägga ut en bild på det.

Men är dt varmt på sommaren behövs ju inte täcke för att torka hästen. Någon gång måste väl en häst få vara täckesfri? :P Jag använder bara ett TUNT fleecetäcke på sommarn, om de är nödvändigt, och om dt är kallt :angel:

Hansbos vita bomullstäcke med t.ex. antingen röda/blåa elr blåa/gula osv. ränder på är (tycker jag) ett helt oslagbart svettäcke på sommaren! :idea:

Fleece brukar användas som foder, men det finns vissa märken som har verkligt tunn fleece som jag tycker funkar bra. Oftast får dock pållarna självtorka.

Jag har just ett rosa sådant, hade det på i transport till tävling i söndags. Hästen var inte speciellt varm under det när vi tog av det.

***raderat***

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett från Domani! Det var billigt för att vara Domani, kostade typ 350 tror jag? Eller så var det 450, kommer inte ihåg:confused: . Det är fint iallafall! :p

Jag använder endast svettäcke under den kalla årstiden.
Hästar har nämligen en otrolig förmåga att kunna torka själva, och det går oftare fortare på sommaren utan täcke.
Om det sedan är ruskigt kallt så använder jag förstås svettäcke.

Mina tankar.

Jag tycker bomullstäcken är bra på sommaren.
Annars fleece, täcke med någon yllebladning eller jacson sandwichtäcke. Finns ju rätt många olika täcken på markanden att välja bland, det är väll lite smaksak vad man väljer för något.

Eller så låter man hästen lufttorka på sommaren..:smirk:

Iaf jag har en häst som torkar många fler gånger snabbare utan täcke än med..:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 985
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 060
Senast: Kilauea
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Dejt
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka