Tuppspatt?

R

Revontuli

Har läst en liten aning om tuppspatt, är det så att det hindrar hästens rörelser? Är det skadligt, som ett tecken på att det gör ont, som hälta? Kan en häst gå igenom vet.bes. U.A om den har tuppsteg? Det är väl inget som kan uppkomma på ca 2 veckor?



/ED - Mycket frågor.
 
Sv: Tuppspatt?

tjenare!! Jag hade ett halvblod i13 år som hade spatt på båda bakbenen, Jag har tävlat honom i både dressyr och framförallt hoppning.Det har aldrig varit några problem, fick skritta fram i ca 10 min och skritta av i ca 10 min samt stretcha ordentligt efter varje arbetspass.
Har du tänkt att köpa någon som har spatt?
 
Sv: Tuppspatt?

Jag kanske hade tur med min häst, men jag har träffat andra som har och haft " spatt " hästar , som har tävlats och varit som vilken häst som helst. En kompis har ett halvblod som hon tävlar svår dressyr med och han har spatt.
 
Sv: Tuppspatt?

Ursäkta, men menar du spatt eller tuppspatt? Dessa två saker är inte det samma... Man brukar använda orden spatt till spatt och tuppsteg, tuppspatt och tupp på den andra varianten :)
 
Sv: Tuppspatt?

Jag menade tuppsteg, onaturligt höga benlyft, alltså inte vanlig spatt. Dock får ni gärna berätta och förklara om spatt också :)
 
Sv: Tuppspatt?

Hästen har inte ont av sitt tuppsteg öht. Blir bara en rörelsestörning i form av att den lyfter benet högre. Det varierar från häst till häst hur mkt det blir. På vissa syns det i samtliga gångarter. På andra bara i skritt. Mga värmer också ur det så att det inte syns efter en stunds framskrittning.

Samtliga fall oavsett hur mkt de tuppar brukar bli mkt bättre om de får röra sig i stora hagar varje dag. Man ska också vara noggran och rida jämt mkt varje dag så att det inte blir mkt ena dagen och lite nästa. Om de behöver ställas av så ska man trappa ner långsamt med motionen och förberda sig på att tuppandet blir sämre när de är omusklade. De flesta får dock mindre igen när de musklar sig på nytt.

Tuppsteg kan dyka upp snabbt. Händer ganska ofta i samband med att de av ngn anledning rör sig mindre under en period (pga av tex skada el vila)

Hur det blir med en nyförsäkring där hästen redan innan tuppar vågar jag inte svara på. Men är hästen vet.försäkr. innnan så täcker försäkr. tex operation utav det.

Mga fall är opererbara. Jag opererade min valack med mkt bra resultat. På honom syntes det enbart i skritten innan men värmdes för det mesta ur efter ett tag. Vissa dagar var det dock lite mer. Jag tävlade honom dock i MSV dressyr under perioden men för det mesta tuppade han inte i programmen ändå.
Efter operationen kan man se honom lyfta lite mer på benet ngn gång ibland tex när han plötsligt rör sig i hagen el dyl. Men för det mesta syns det inget öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Tuppspatt?

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig, men min hade " tuppspatt " som han oxå opererades för. Resultatet blev det samma som för Saigon.
 
Sv: Tuppspatt?

Min ponny hade spatt, som upptäcktes först efter att en tävlingsveterinär undrat om han hade tuppspatt. Pga att han hade lika ont i båda bakbenen och därför aldrig visat hälta eller ojämnhet så var det inget som tidigare upptäckts. Att han tog märkliga kliv var något som tidigare ägare hävdat att han alltid gjort.
Dock märktes hältan extremt vid böjprov och röntgen. Han fick gå en sommar på bete och bara slappa, och då kom det verkligen fram, som att vilan lät honom utveckla smärtan. Det fanns inte många val, vissa dagar kunde han inte ens gå ordentligt, så det blev en sista sommar och sen till himlen.
Sen har jag hört om hästar som går normalt med spatt, men uppenbarligen varierar det..
 
Sv: Tuppspatt?

Tack för alla svar! Jag valde dock ändå att låta bli att köpa hästen, eftersom den hade ovanligt höga benlyft bak (som jag inte är/var säker på var tuppsteg.) Samt av andra anledningar.


MVH/ ED
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
171
Senast: Sirap
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 898
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 556
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp