turordning, anställnings- och sekretesslagar inom företag...

moiran

Trådstartare
Någon som är lite påläst på vad som gäller inom dessa områden? Min sambo och ett par nära vänner har en del problem med ett företag (som för övrigt kört mitt förtroende för dem i botten), och jag har ett par frågor som jag gärna skulle vilja ha bra svar på!

1. Är det inte så att ett företag vid anmodan måste kunna ange orsak till att de nekar någon anställning efter att de intervjuat en person och sedan bestämt sig att inte anställa denne? Måste inte den orsaken i såfall ha någon sorts verklighetsanknytning?

2. Hur fungerar det med turordningsreglerna för små företag? Får små företag avskeda precis vem de vill? Och hur små företag gäller det? Hur fungerar turordningsreglerna i företag med olika driftsavdelningar, och hur definieras en "driftsavdelning"?

3. Vilken information får företag belägga sina anställda med munkavle över utan särskilda kontrakt där detta upptas (och inom vilka områden är det lagligt att upprätta sådana "sekretesskontrakt")? Kan ett företag exempelvis förbjuda sin personal att berätta för en avvisad anställningssökande om den korrekta anledningen till beslut om att inte anställa personen i fråga, och vilka åtgärder kan ett företag i utan några som helst kontrakt om sekretess i såfall vidta mot en anställd som gör detta?

4. Får ett företag tillsätta en chef över en driftsenhet utan att på något sätt ha annonserat ut/informerat om att en sådan post ska införas och att lämplig person söks, utan att tillfråga någon av de anställda på driftsenheten och utan att den nytillsatta chefen har tillräcklig kompetens för att kunna avgöra relevanta frågor på ett korrekt sätt. (chefen har ju utnämnts utan att någon annan med högre kompetens har kunnat ansöka om posten)
 
Tror det bästa är att ta kontakt med aktuellt fack för att få korrekta svar på frågorna. Lagen är väl ganska snårig när det gäller anställningar och lagstiftningen inte helt lätt att tolka.
 
Jag vet inte precis hur lagarna ser ut, men det är väl dock så att om ett företag ska tillsätta en tjänst så är det väl så att det är dom som väljer och sätter kriterierna för vad för typ av arbetare dom vill ha, det kan ju finnas både över och underkvalificerade som går bort, även personkemin ska väl stämma (om det finns två eller fler likvärdiga, så går man väl på den personliga kontakten vid anställningsintervjun), sedan räcker det nog med att företaget MBL-förhandlar med facket på företaget (tror inte man behöver fråga dom anställda personligt) att en chef ska tillsättas.

Om man får tillsätta en tjänst eller inte utan att anonsera, det tror jag också är en överenskommelse med den lokala fackföreningen.

Den arbetssökande har nog väldig lite rättigheter i detta fall är jag rädd.
 
så illa alltså. undrar vad det kan tänkas hamna under för fack då... :(

Det beror ju på vad det är för företag, vad gör dom för något? Inom vilken bransch verkar dom?
 
jo, det är klart företaget sätter sina kriterier. men låt säga att det står klart att två personer står ut ganska klart från massan sökande till två likartade tjänster och matchar kriterierna på ett fullgott sätt, och att övriga ligger en bit under.

och låt säga att samtliga på driftavdelningen jublande vill ha dessa båda, men att en "chef" (som är tillsatt på lite skumma sätt och som företaget inte riktigt vill benämna chef (troligtvis just eftersom han tillsatts lite fult)) hyser personligt agg (av sådan karraktär att det faktiskt är "chefen" som gjort fel och företaget fått be den ansökande om ursäkt för just denna situation och "chefens" agerande) mot den ansökande i frågan och lägger in veto på något sätt och därefter kräver att de anställda på driftavdelningen skall blåljuga den ansökande rakt upp i ansiktet och säga att h*n inte har kompetens nog för att få jobbet... har man ingenting att sätta emot då? har man inte ens rätt att få reda på sanningen om varför man inte får jobbet?

jag får höra med facket, tror jag kan kontakta cf om det, så får vi se vad som händer.
 
1. Den fria antagningsrätten är sedan decemberkompromissen huvudregel, det finns undantag och särrelgeringar för privat såväl som statlig sektor. Jag är rätt så säker på att man inte behöver motivera sitt val, däremot måste man utge en skriftlig upgift om meriter gällande den som fick arbetet. Detta är för att man ska kunna bevisa diskrimineringsfall.

2. 22§ LAS lyder:

Turordning vid uppsägning

22 § Vid uppsägning på grund av arbetsbrist skall arbetsgivaren iaktta följande turordningsregler.
Innan turordningen fastställs får en arbetsgivare med högst tio arbetstagare oavsett antalet turordningskretsar undanta högst två arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Vid beräkningen av antalet arbetstagare hos arbetsgivaren bortses från arbetstagare som avses i 1 §. Den eller de arbetstagare som undantas har företräde till fortsatt anställning.

Har arbetsgivaren flera driftsenheter, fastställs en turordning för varje enhet för sig. Enbart den omständigheten att en arbetstagare har sin arbetsplats i sin bostad medför inte att den arbetsplatsen utgör en egen driftsenhet. Om arbetsgivaren är eller brukar vara bunden av kollektivavtal, fastställs en särskild turordning för varje avtalsområde. Finns det i ett sådant fall flera driftsenheter på samma ort, skall inom en arbetstagarorganisations avtalsområde fastställas en gemensam turordning för samtliga enheter på orten, om organisationen begär det senast vid förhandlingar enligt 29 §.

Turordningen för de arbetstagare som inte undantagits bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda
anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre
anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet.
Lag (2000:763).

Hjälpte det eller blev det bara mer förvirrat?


3. Rent allmänt så har arbetstagaren inom privat sektor en ganska långtgående lojalitetsplik mot arbetsgivaren i denna finns också en tystnadsplikt och en begränsning i kritikrätten. Gränserna för kritikrätten avgörs av bl a den anställdes position hos arbetsgivaren (ju högre, desto högre lojalitet förväntas). Detta behöver inte specificeras i ett anställningsavtal utan anses ingå i själva konceptet. Svårt att säga var gränserna går, har inte möjlighet att leta rättsfall just nu, men facket har säkert koll på sådant här...

4. Hur definieras driftsenhet?

I 11§ MBL så finns det en skyldighet för kollektivavtalsbunden arbetsgivare att förhandla inför beslut som innebär viktigare förändring av verksamheten. I AD 1979:118 så fastslås det att tillsättande av vissa chefsbefattningar är en sådan förändring.

Hoppas detta var till någon hjälp, är ingen fena på arbetsrätt men detta är något att börja med i alla fall.
 
tack så mycket. det upplyste lite i alla fall! :) jag har tagit kontakt med mitt fack, så de ska utreda händelsen. antagligen har dock företaget inte brutit särskilt mycket mot några lagar/bestämmelser, utan kan bara (i vanlig ordning) inte stava till "moral" och "goodwill". eller "ekonomiskt fördelaktig", för all del.

jag hoppas verkligen att jag snart helt kan avbryta mina kontakter helt med det här företaget. det går åt så mycket energi att irritera sig över deras utspel och svågerpolitik... :smirk:
 

Liknande trådar

Äldre Tänkte höra vad all vetande buke har att säga om följande scenario (en bekant som går igenom detta): Person A har jobbat på företaget i...
2
Svar
25
· Visningar
2 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp