Bukefalos 28 år!

Regler för anställning?

A ställer upp ibland när de ringer men dock inte varje gång. Ska tillägga att A jobbar på ett stort företag.
Jag kan förstå att personen blir besviken men till syvende och sist är det inte så mycket att göra tror jag. Bita ihop och försöka bevisa att hen är värd en heltidstjänst eller söka sig vidare.
 
Jag har faktiskt inte sett några rättigheter att få gå upp i tid.
Jodå, det finns allt. Lagen om anställningsskydd (LAS) §25a. Där står det att om en anställd meddelat att denne vill gå upp i tid ska den få det. Men endast om arbetsgivaren behöver mer personal, vilket den ju behöver i detta fallet eftersom andra får gå upp i tid. Dessutom finns kravet på att personen ska vara kvalificerad för jobbet, och så verkar det ju vara i detta fallet med.

Turordningsreglerna om flera vill gå upp i tid finns i §26. Den med längst anställningstid ska få högre tjänstgrad först.
 
Misstänkte att det fanns någon tandlös skrivelse om saken. Tyvärr måste jag säga att jag sett några starka fackförbund bli omsprungna i den här frågan, så jag undrar hur mycket det finns att göra.
 
Det är skillnad att jobba heltid på schema och att jobba deltid och sedan förväntas ställa upp/vara stand by på sina lediga dagar.
A har redan bevisat att denne klarar av att jobba heltid.
Ska A aldrig boka in något sina lediga dagar, för tänk om ag ringer och vill att hen ska jobba?

I detta fallet tycker jag att en stor del av ansvaret ligger hos ag som jag anser gör fel. Behovet finns uppenbarligen av mer timmar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 295
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 185
Senast: Sol
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 576
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp