Tuva har ohyra *marsvin*

V

Vaccan

:( Hittade 6 små svarta kryp i hennes päls ,på slutet av ryggen bland virvlarna (hon har två och en halv ;)) .
Hon e iallafall lite Peruan och har massa päls ,va gör jag nu ,avlusning (inte rakning väl :crazy:) .
Jag vet inte vart de kommit från ,hon har smånyst rätt länge men vart pigg annars ,nu har grannen Mumlan börjat nysa också ,men hon är kolsvart så man ser inget .
Dom andra två varken syns de nått på eller nyser .

What to do ?
Jag ska in med katta den andra...man kanske ska slinka med grisarna också ...*cirkus :angel: :D*
 
Om du ändå ska till veterinären
så kan du ju fråga om de hinner
titta på svinen. Ivomec är annars
effektivt mot det mesta. Fås
mot recept.
 
Ivomec är väl inte praktiskt att använda mot static lice :confused:
Dom suger väl inte blod :crazy:
Onödigt att använda ivomec om det verkligen inte behövs annars är risken att göra ohyrorna resistanta mot ivomec :(
Det är ju det sista man vill.
 
Säger som Marie C.
Det är static lice som marsvinet har fått.
Detta har jag sparat på min dator som jag har fått från en lista jag är med på:

"Static och pälsätare badas bort med ohyreschampo som dermocan.
Bada två ggr med 10 dagars mellanrum.
Static kan också behandlas med vanlig matolja, dränk in pälsen där angreppen sitter med vanlig matolja eller Yes diskmedel.
Låt sitta i någon timme och bada ur.
Även Prioderm (medel mot flaslöss... ;) ),
Tigusspray, Frontline och sebacil sägs hjälpa mot static."

Hoppas du får bort dom små rackarna :)
 
ska ja avlusa alla svinen då ? kanske e bäst (vet inte hur det sprids men alla måste ju harne ...eller :confused:
 
Frontline och liknande praparat är ok, men man får vara försiktig med att inte ta för mycket, marsvin får lätt eksem av det (som visserligen går över, men en del päls kan följa med)

Alla marsvinen som går tilsammans ska behandlas, och helst ska man spreja deras bur med tigussprej.

Schampon ska man använda flera gånger innan önskat resultat nås, frontline tog bort löss (static? inte helt säker) på två dagar + att det ger ett längre skydd. Nackdelen var att marsvinen fick eksem, och tyckte att medlet var obehagligt att ha på sig de första två dagarna.
 
Har haft static och pälsätare på mina djur några ggr och har fått bort dom på följande sätt: Har badat ALLA djur i Dermocan (finns på djuraffären bland hundschampoo eller på apotek). Schamponerar först en gång som får sitta någon minut, skölj och tvätta igen. Upprepas efter ca14 dagar. Buren, och allt som varit i kontakt med djuret skuras i YES diskmedel eller Tiguspray om det är i plast. Har man en träbur så skuras den med Tiguspray.
Har aldrig behövt upprepa denna behandling utan varit av med "skadedjuren" efter detta...Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
6 594
Senast: Mumfie
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 195
Senast: sandrafors
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 560
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp