två ägare

P

Puff69

Hej
Undrar kanske en konstig fråga... kan man vara två ägare på en häst?:cool:

Sv: två ägare

Ja. Men jag tror att en av dom måste stå som "huvudansvarig".

Jag skulle verkligen avråda att tex äga en häst ihop en kompis, om man inte litar på varandra 100% vill säga.

Däremot är det ganska vanligt att släkt/syskon äger häst ihop.

Inom trav och galopp är det väldigt vanligt.

*KL*
En kompis har precis köpt ut sin enas vän ur hästen hon har. sen skall vi köpa en häst tillsammans.. fast vi har lite andra ja överrenskommelser, så det kommer inte bli några problem!

Mitt halvblod var vi två ägare på innan, innan jag köpte ut henne för hon inte brydde sig överdrivet mykcet!

Så det går...

jag o min son äger hans ponny tillsammans eftersom han är så liten, men en(jag då) är huvudansvarig.

det är väl det vanliga, att man äger ponnyerna ihop med sina barn;)Det borde vara en regel att det skulle vara en myndig person som stog som ägare för alla djur tycker jag.

Ok, tack! Så det går alltså.
Ska kolla det där med huvudansvarig.
Hur blir det med försäkringen?

Försäkringen skrev vi på en person, sen fick jag betala hälften och hon häflten. = )

Ja, så gör man ju, men problemet ligger i att skriva bra papper emellan er båda, OM ngt skulle inträffa, osämja eller i värsta fall dödsfall.
Vad som ska gälla om ev en part vill s'älja och inte den andra. Vilket pris som ska gälla OM den ena då vill köpa ut den andra osv...

Jo de tär sant, sånt kan vara bra att tänka på innan!
Jag köpte ut den andra ägaren för samma pris som hon betalat för hästen när vi köpte honom... plus 1500 kr för nya sadeln. (jag hade ju redan betalat den andra halvan)

Ang försäkringen får man väl kanske skriva något kontrakt så att man delar på summan man får vid dödsfall eller liknande.

Och astt båda måste vara med på att hästen säljs.. att det krävs bådas signatur!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
998
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 888
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka