Två frågor

majola

Trådstartare
1. Mash

Har förstått att det utomlands är ganska vanligt att fodra "mash" någon gång i veckan, speciellt under vintern. Det finsn ju av olika märken, t ex Eggersman och Dynavena. På Dynavenas hemsida står det: "En avkopplande, uppfriskande och stärkande måltid för hästen. Innehåller: ångkokta havre-, korn-, och majsflingor, äppeldrav, linfrön, alger, morötter, Johannesört och växtextrakt. Skall serveras varmt. Denna blandning stimulerar matsmältningen på ett naturligt sätt och underlättar leverns och njurarnas verksamhet. En festmåltid för alla hästar men rekommenderas till tävlingshästar efter tävling. Ston efter fölning. Kolikhästar. Konvalescent hästar etc.
Beredning: För att bereda en Mash-måltid, blanda 2 liter Mash med 4 liter kokhett vatten, vänta några minuter och dela ut.
Användning: För en häst i normalt arbete 1 måltid per vecka. (Ersätter annan giva av foder).
För hästar som återhämtar sig 2-3 måltider per vecka."

Är det någon här som ger mash och som vill berätta lite om hur man har tänkt kring det?

2. Lös mage

Min treåring har lite lös mage. Det är inte så mycket, men jag vet inte hur jag ska få bort det. Hon äter 8 kg hö, 1 kg morötter och 1,5 kg havre om dagen. (82 MJ och en kvot på 7,6). Förrut fick hon lite betfor, men den tog jag bort. Det verkar dock inte ha hjälpt. Tips? Förrut ville hon inte äta mer hö än 8 kg, men jag kan ju eventuellt försöka ge henne 9 och minska på havren. Hon är pigg och snäll att handskas med.
 
Jag ger mash, eggersmans, minst en gång i veckan...då jag har konvalecenter så får även de som är nyópererade varannan dag första veckan...nu har jag ingen som direkt är dålig i magen som jag kan se ett mönster på, men hästarna älskar den varma mashen och själv tycker jag det luktar ljuvligt
EGGERSMAN
Sedan årtidonden använder erfarna hästmänniskor och veterinärer mash för att förebygga och behandla tarmsjukdomar....
Efter koliker, operationer,förstoppningar eller andra störningar i matsmältnings apparaten regulerar vår mash tarmarnas funktion på ett naturligt sätt utan att belasta organismen.Också efter hårdare ansträngningar, efter födsel eller vid dåligt väder gläder sig din häst åt en varm måltid.Profylaktiskt fodras mash minst en gång i veckan, understödjande för tarmaktivitet och ämnesomsättning och ger dessutom en glänsande hårrem.Mash är också perfekt som mellanmål vid t ex distansritter..

Havre, vetekli,torkade fruktrester,majs,korn,linfrö, melass av sockerrör, calciumkarbonat, monodikalciumfosfat,natriumklorid, torkade örter(persilja,salvia, pepparmynta, gullris, rosmarin, brännässla, rödklöver, maskros, citronmelliss) jäst, magnesiumoxid, vitlökspulver, vitamin premix.

300 gr Mash per 100 kg kroppsvikt rörs ihop med varmt vatten, låt stå ca 15 min...
76,0 smrb/kg
11,9 MJ

Vitamin o mineral orkar jag bara inte skriva ner.....
 
Men är det inte konstigt att Eggersmans svenska hemsida (boke...vad det nu var) anger att innehållet är 11,9 MJ (ME, jag har frågat) och 76 g smb rp per kg foder, medan Eggersmanns tyska hemsida anger 11,9 MJ (DE använder man i Tyskland) och 76 g smb rp per kg TS?
 
vet inte då jag inte kommer in på deras tyska sida...men du kan ju alltid fråga Herr Nülle :rofl: :rofl:
sen vet jag inte själv om jag bryr mig direkt heller , då det är mer i terapeutisk form jagger hästarna...och ingen har dött än av det heller...men rätt ska naturligtvis vara rätt....har du kollat dynavenas franska sida???
 
Nej, har du den adressen? Jag kan ingen franska, så det är stört omöjligt för mig att hitta något om jag inte går rakt på rätt sida...
 
:rofl: :rofl: Nej , jag har inte den och jag kan heller ingen franska....men vet inte end VAD man ska söka om det inte går på goggle med dynavena bara :)
 
Man får bara fram en massa sidor om travlopp som Dyanvena har sponsrat. Tror jag alltså, jag tittar ju på bilderna och så står det "Prix Dynavena" eller nåt...
 
julia v här på buke har ju haft en häst med lös mage i flera år....hon började ge eggersmans strukturmix och mashen, och hästen är numera normal i magen...hör med henne om hon inte hoppar in själv här på tråden....
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 707
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 496
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 133
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp