Två hästar avlivade i samband med terrängprov

Jag har sett den här nyheten - inklusive folks kommentarer - på flera håll på sociala medier. Mönstret är detsamma varje gång. När någon kräver ändringar i fälttävlanssporten för att det skadas och dör på tok för många hästar, så kommer svaren att en av hästarna skadade sig på sträckan mellan hinder, hindren numera inte är helt fasta utan kan lösa ut, att det faktiskt dör lika många hästar i andra sporter men av förslitningsskador istället osv. För mig känns det som total strutsmentalitet och blindhet för vad omgivningen tycker och tänker om oss som sysslar med hästsport. Borde inte vi som vill fortsätta rida och tävla i olika hästsportgrenar vara väldigt måna om att göra det på ett schysst sätt mot hästen - både för att vi faktiskt bryr oss om hästarna OCH för att samhället i stort ska fortsätta låta oss göra det vi gör?
 
Jag har sett den här nyheten - inklusive folks kommentarer - på flera håll på sociala medier. Mönstret är detsamma varje gång. När någon kräver ändringar i fälttävlanssporten för att det skadas och dör på tok för många hästar, så kommer svaren att en av hästarna skadade sig på sträckan mellan hinder, hindren numera inte är helt fasta utan kan lösa ut, att det faktiskt dör lika många hästar i andra sporter men av förslitningsskador istället osv. För mig känns det som total strutsmentalitet och blindhet för vad omgivningen tycker och tänker om oss som sysslar med hästsport. Borde inte vi som vill fortsätta rida och tävla i olika hästsportgrenar vara väldigt måna om att göra det på ett schysst sätt mot hästen - både för att vi faktiskt bryr oss om hästarna OCH för att samhället i stort ska fortsätta låta oss göra det vi gör?
Är benägen att hålla med faktiskt... Det blir lite "ja men du då!" argument som om det skulle vara mer okej med svåra skador och dödsfall bara för att hästar dör i andra sporter också. Jag tycker personligen att det är spännande att kolla på fälttävlan och gillar konceptet men jag blir lite illa till mods när det är mer regel än undantag på riktigt stora tävlingar att minst en häst eller ryttare blir allvarligt skadad eller tom dör. När det blir normaliserat med dödsfall och svåra skador så känns det inte okej längre. Samma sak gäller andra mer extrema hästsporter som tex häcklöpning där hästarna stupar på löpande band i de riktigt stora loppen och kanske hälften av startfältet går i mål med ryttaren kvar i sadeln.
 
Fälttävlan är och har alltid varit min hjärtesport. Ingen annan sport intresserar mig så mycket. Men gud vad ambivalent jag känner inför den! Personligen tycker jag inte detta är acceptabelt och man behöver fortsätta reformera. Frågan är ju hur mycket det kommer vara fälttävlan längre när man är klar. Det är mycket som är annorlunda redan, tävlingen var ju fundamentalt utformad för att pressa hästarna till max och sålla agnarna från vetet. Dvs. per definition upplagt på ett sätt som står i motsats till att göra något så säkert som möjligt. Och på ett sätt blir det ju så när man kommer upp i högre klasser, även i hoppning.
Men den onyanserat entusiastiska synen jag hade på sporten som yngre har jag inte längre.
 
Det är inte acceptabelt överhuvudtaget. Jag tyckte att det var roligt att titta på terrängen. Men jag vill inte se det längre för det känns som att man sitter där med hjärtat i halsgropen och väntar på en dödsolycka.
 
Fälttävlan är och har alltid varit min hjärtesport. Ingen annan sport intresserar mig så mycket. Men gud vad ambivalent jag känner inför den! Personligen tycker jag inte detta är acceptabelt och man behöver fortsätta reformera. Frågan är ju hur mycket det kommer vara fälttävlan längre när man är klar. Det är mycket som är annorlunda redan, tävlingen var ju fundamentalt utformad för att pressa hästarna till max och sålla agnarna från vetet. Dvs. per definition upplagt på ett sätt som står i motsats till att göra något så säkert som möjligt. Och på ett sätt blir det ju så när man kommer upp i högre klasser, även i hoppning.
Men den onyanserat entusiastiska synen jag hade på sporten som yngre har jag inte längre.
Jag känner lite som du. Jag har visserligen valt att hålla på med en helt annan gren (islandshästar, vi har mig veterligen inga dödsfall på tävlingar), men fälttävlan har alltid fascinerat och intresserat mig. Det går nog inte att reformera bort alla olycksrisker, tror jag, men om man gör hindren lättare att riva och banan kortare (så hästarna inte blir så trötta) borde man kunna få bort en del? Det är liksom inte roligt att se människor och hästar skadas svårt och rent av dö för att de utövar en sport...
 
Jag känner lite som du. Jag har visserligen valt att hålla på med en helt annan gren (islandshästar, vi har mig veterligen inga dödsfall på tävlingar), men fälttävlan har alltid fascinerat och intresserat mig. Det går nog inte att reformera bort alla olycksrisker, tror jag, men om man gör hindren lättare att riva och banan kortare (så hästarna inte blir så trötta) borde man kunna få bort en del? Det är liksom inte roligt att se människor och hästar skadas svårt och rent av dö för att de utövar en sport...
Jag har för mig att där var ett ekipage i årets Badmintontävling där hästen var så trött mot slutet av banan att den inte orkade hoppa ordentligt utan stupade över ett hinder och sen blev liggande på marken i ganska många minuter innan den kom på benen, fullständigt slutkörd. Såg ett videoklipp på det men hittar det inte för tillfället.
 
Jag har för mig att där var ett ekipage i årets Badmintontävling där hästen var så trött mot slutet av banan att den inte orkade hoppa ordentligt utan stupade över ett hinder och sen blev liggande på marken i ganska många minuter innan den kom på benen, fullständigt slutkörd. Såg ett videoklipp på det men hittar det inte för tillfället.
Jo. Maxime Livio tror jag ryttaren var. Har för mig han startade två hästar, minns inte vilken av dem det var. Edit: Tror hästen var Vitorio du Montet.
 
Jag har för mig att där var ett ekipage i årets Badmintontävling där hästen var så trött mot slutet av banan att den inte orkade hoppa ordentligt utan stupade över ett hinder och sen blev liggande på marken i ganska många minuter innan den kom på benen, fullständigt slutkörd. Såg ett videoklipp på det men hittar det inte för tillfället.

Det låter ju som att personalen runt banan borde vara hårdare och avbryta ekipage där det är något som inte ser bra ut. T.ex. trötthet eller att ekipaget helt enkelt inte är bra nog för att få fortsätta.
 
Jag har för mig att där var ett ekipage i årets Badmintontävling där hästen var så trött mot slutet av banan att den inte orkade hoppa ordentligt utan stupade över ett hinder och sen blev liggande på marken i ganska många minuter innan den kom på benen, fullständigt slutkörd. Såg ett videoklipp på det men hittar det inte för tillfället.
Det är sånt jag menar att man borde kunna "bygga bort" med t.ex. kortare bana. Vet att det säkert är många som har synpunkter på att ändra en "klassiker" som Badminton men jag tror faktiskt det är nödvändigt - det är liksom inte okej med döda och skadade hästar i den utsträckning vi ser.
 
Kan ju tycka det ska va en noll vision med döda hästar o människor i ridsporten, av alla anledningar nämnda ovan här i tråden. Både djurs och människors liv o hälsa ska i min mening alltid sättas först.
 
Citerar kanske fel men angående kortare bana.
Det är sånt jag menar att man borde kunna "bygga bort" med t.ex. kortare bana. Vet att det säkert är många som har synpunkter på att ändra en "klassiker" som Badminton men jag tror faktiskt det är nödvändigt - det är liksom inte okej med döda och skadade hästar i den utsträckning vi ser.
Har inte en kritik varit att det bara blir kortare och kortare, och att det inte kommer hjälpa för hästarna får sämre kondition?

Har för mig någon, Jan Jönsson (?) tyckte det var synd att steeplechasen togs bort eftersom det krävde att hästarna var i bättre kondition.
 
Citerar kanske fel men angående kortare bana.

Har inte en kritik varit att det bara blir kortare och kortare, och att det inte kommer hjälpa för hästarna får sämre kondition?

Har för mig någon, Jan Jönsson (?) tyckte det var synd att steeplechasen togs bort eftersom det krävde att hästarna var i bättre kondition.
Kanske bättre att dela upp det då, så att en del är steeplechase och en annan en lite mer teknisk terrängbana? Har inte följt debatten i sådan detalj att jag vet vem som sade vad :)
 
Citerar kanske fel men angående kortare bana.

Har inte en kritik varit att det bara blir kortare och kortare, och att det inte kommer hjälpa för hästarna får sämre kondition?

Har för mig någon, Jan Jönsson (?) tyckte det var synd att steeplechasen togs bort eftersom det krävde att hästarna var i bättre kondition.
Det där tror jag tyvärr är sant. Är man idag för lat för att träna hästen till rätt nivå så gör man det garanterat inte för att grenen görs enklare. Vore väl vettigare att ha större krav innan folk får starta de riktigt stora tävlingarna så att hästarna verkligen är förberedda
 
Kanske bättre att dela upp det då, så att en del är steeplechase och en annan en lite mer teknisk terrängbana? Har inte följt debatten i sådan detalj att jag vet vem som sade vad :)
Ja, en dag med steeple och en kortare terräng kanske?

Är väldigt osäker på vem men var någon som var med på den tiden i alla fall 😅
 
Jag skulle i ärlighetens namn inte ha något emot att se någon typ av bot/vite som man kan lägga på ryttare i fall där man bedömer att en olycka som orsakar hästen lidande orsakats av ryttaren, direkt eller indirekt. Olyckor kan hända även den bästa och rena olyckor där ryttaren inte hade kunnat göra något annorlunda för att förhindra olyckan är ju svåra att straffa. Däremot sker det ju olyckor som ryttaren är mer eller mindre skuld till genom att tex pressa hästen för hårt, lägga den fel in mot hinder osv. Ju värre skada desto högre bötesbelopp. Det kanske skulle funka som incitament till att tänka till en extra gång för en del ryttare innan de driver hästen att kasta sig över ett hinder från en helt galen anridningsposition eller driver den tills den kraschar över ett hinder av ren utmattning. Jag har svårt att tänka mig att ryttare på den nivån inte har kunskap och känsla nog till att känna sin hästs begränsningar eller känna när den är så pass trött att den är på väg att krokna helt.
 
Räcker det inte med att de hoppar fasta men lägre hinder, "titthinder" så som vatten, diken, genom saker och att man då tävlar på tid?
Det gäller uthållighet ändå och mod även om inte hindrena är gigantiska/livsfarliga.

Dessa nerhopp gör mig alltid illa till mods eller djupa hinder där trötta hästar lättare slår i t.ex.
Regel att skritta vid nerhopp (inga hinder då utan kanske en trapp ner)?

Ja jag vet inte men var på fälttävlan i "min" stad ett år där en skada sig svårt och en häst avlivades på plats och det var hemskt att se.
 
Det där tror jag tyvärr är sant. Är man idag för lat för att träna hästen till rätt nivå så gör man det garanterat inte för att grenen görs enklare. Vore väl vettigare att ha större krav innan folk får starta de riktigt stora tävlingarna så att hästarna verkligen är förberedda

Den enda lösningen som jag ser det är att banpersonal är stenhårda med vilka som får fortsätta terrängen. Kommer man fel på hinder efter hinder efter hinder så ska man plockas av banan för då har man inte den förmågan (den dagen) som krävs för att klara banan på ett säkert sätt. Samma om hästen ser trött ut, ryttaren rider illa och/eller pressar hästen.

Man kan också lägga in en stilpoäng i terrängen. För att det ska löna sig att genomföra den på ett snyggt och säkert sätt.

Jag har mest tittat på terrängen när det är OS och spannet mellan de bästa ekipagen och de sämsta är skrämmande stor! I dressyr är det inga större problem. I terräng är det ett gigantiskt problem! Jag tycker även att inom banhoppning borde det vara fler som plockas av banan p.g.a. för dålig dagsform, stressad häst, ryttare som rider för ill och bristande förmåga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst skadades så illa när den blev påkörd efter att ha rymt ut från sin hage att den fick avlivas i helgen.
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördagens terrängprov under det pågående Nations Cup-meetinget i franska Jardy fick ett tragiskt efterspel då en av de deltagande...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lidköpings Ridklubb arrangerade under söndagen sin årliga julshow, där ridskoleekipage visade upp sig för publiken. När publiken...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I samband med en oanmäld kontroll av hästhållningen på Stuteri Viegård i Danmark avlivades en häst. Totalt kontrollerades drygt 400...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp