Två hästar avlivade i samband med terrängprov

Jag tänker att sådant som utmattning inte bara beror på träning utan även på hästtyp. Nu för tiden är det markant mycket mindre engelskt fullblod i fälttävlanshästar. Har varit ute på en del tävlingar de senaste åren då jag har en uppfödning som tävlar, och jag kan inte påminna mig att jag sett en endaste renrasig xx, något som var vanligt på 80-talet då jag började se fälttävlan.
Med engelskt fullblod kommer uthållighet och intelligens, en förmåga fälttävlanshästar har behov av för att kunna hantera situationer i terrängen.
 
Det där tror jag tyvärr är sant. Är man idag för lat för att träna hästen till rätt nivå så gör man det garanterat inte för att grenen görs enklare. Vore väl vettigare att ha större krav innan folk får starta de riktigt stora tävlingarna så att hästarna verkligen är förberedda

Det har forvanade mig nar jag jobbade for en FT ryttare i australien, som sjalv red upp till fyrstjarnigt - han hade hastar som gick 2stjarngt med begransad konditionstraning (hade inte "tid" att konditionstrana), och hastarna var darfor slutkorda efter en tavling. Var skrammande och forvanade!
 
Det är sånt jag menar att man borde kunna "bygga bort" med t.ex. kortare bana. Vet att det säkert är många som har synpunkter på att ändra en "klassiker" som Badminton men jag tror faktiskt det är nödvändigt - det är liksom inte okej med döda och skadade hästar i den utsträckning vi ser.
Fast är hästen så pass slutkörd så borde ryttaren främst ta sitt jäkla ansvar och bryta tävlingen.
 
Nej men jag tänker att kortare banor inte kommer att hjälpa. Det kommer fortfarande komma ryttare med alldeles för dåligt tränade hästar som far illa pga deras ryttare inte tar sitt ansvar..😞
Eller införa ett separat konditionsmoment i form av steeplechase?

Självklart ska ryttaren ta ansvar för hästens (brist på) kondition oavsett! Kanske också få "hjälp" av domare/banfunktionär att inse när det är dags att avbryta?
 
Eller införa ett separat konditionsmoment i form av steeplechase?

Självklart ska ryttaren ta ansvar för hästens (brist på) kondition oavsett! Kanske också få "hjälp" av domare/banfunktionär att inse när det är dags att avbryta?
Togs inte detta bort för många år sedan för att ingen ville ha det momentet längre?
Jag tycker det är ryttarens ansvar helt och hållet och märker man inte att ens häst är slutkörd borde man inte tävla överhuvudtaget.
 
Togs inte detta bort för många år sedan för att ingen ville ha det momentet längre?
Jag tycker det är ryttarens ansvar helt och hållet och märker man inte att ens häst är slutkörd borde man inte tävla överhuvudtaget.
Jo, det är ju borttaget sen länge.

Visst är det ryttarens ansvar, men om ryttaren inte tar det ansvaret så måste det, anser jag, finnas någon som plockar ekipaget av banan! Av djurskyddsskäl!
 
Jo givetvis ska det finnas ngn ansvarig men rider man på den nivån borde man främst ha koll själv och inte behöva hamna i den situationen att ngn annan måste säga till en att hästen inte är i skick för att slutföra.

Uppenbarligen har inte alla ryttare på den nivån det goda omdömet.
 
Min uppfattning är att de dödsfall, både ryttare och hästar, som sker i fälttävlan inte är olyckor utan mer eller mindre förutsägbara händelser med en sannolikhet som ligger exakt där utövarna aktivt väljer att ha den.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Varje gång jag läser om sådant här så känner jag ba men nej förbjud all typ av tävlingar med hästar. Kanske fler djurarter - är inte klar med tanken men ärligt, utställningar med hundar som knappt kan andas, trav där hästarna fullständigt stupar, fälttävlan där de faller omkull och dör, barrering/övrig träning med oschyssta metoder, sporrar, sår i mungipor…

Nej fy. Det är klart att människor borde ta ansvar för sitt eget djurs bästa men uppenbarligen fungerar ju inte det alls.

Kanske man helt enkelt inte ska tävla i grenar där en part som inte bett om det är en del av ekipaget.
 
Hur menar du då?
Kanske tog jag i när jag skrev att det inte är olyckor, för händelserna är ju inte avsiktliga i varje enskilt fall. Men jag menar att allvarliga skador inom fälttävlan inte med bästa vilja kan ses som överraskande, ens i det enskilda fallet. Inga utövare, varken på amatör- eller elitnivå, tvingas att rida utan gör ett aktivt val att utsätta sig själv och häst(ar) för en känt hög skaderisk. Därmed menar jag att man har accepterat och anammat skaderisken precis som den är.
 
Kanske tog jag i när jag skrev att det inte är olyckor, för händelserna är ju inte avsiktliga i varje enskilt fall. Men jag menar att allvarliga skador inom fälttävlan inte med bästa vilja kan ses som överraskande, ens i det enskilda fallet. Inga utövare, varken på amatör- eller elitnivå, tvingas att rida utan gör ett aktivt val att utsätta sig själv och häst(ar) för en känt hög skaderisk. Därmed menar jag att man har accepterat och anammat skaderisken precis som den är.
Jag tror du har helt rätt och att det också finns en viss lockelse i det som är hårt, tufft och farligt. Och det gäller för arrangörer och publik precis lika mycket som för ryttarna. Så frågan är hur man kommer åt det?
 
Kanske tog jag i när jag skrev att det inte är olyckor, för händelserna är ju inte avsiktliga i varje enskilt fall. Men jag menar att allvarliga skador inom fälttävlan inte med bästa vilja kan ses som överraskande, ens i det enskilda fallet. Inga utövare, varken på amatör- eller elitnivå, tvingas att rida utan gör ett aktivt val att utsätta sig själv och häst(ar) för en känt hög skaderisk. Därmed menar jag att man har accepterat och anammat skaderisken precis som den är.
Jag förstår ditt resonemang på ett sätt och tycker som sagt att det finns många och stora problem med fälttävlan och även andra grenar, särskilt som just tävling. Så jag håller på ett sätt med dig. Men samtidigt - det är ju mycket som innebär en skaderisk för såväl häst som ryttare. Kanske det mesta. Så frågan om var man ska dra gränsen för när risken blir förkastligt stor är svår tycker jag. Man slänger ju inte heller ut vilken häst som helst i terrängen, utan avlar, väljer ut, utbildar över många år och tränar specifika individer för ett specifikt ändamål. Jag ser alltså också massor med ansträngningar och långsiktiga prioriteringar som görs för att minimera risker och undvika olyckor.
 
Vetcheck på det sätt distansen har kanske skulle hjälpa, halvvägs igenom banan måste dom till checken och pulsa.

Puls tror jag spelar mindre roll. Däremot kollar ju distansrittens veterinärer rörelsemönster och andra tecken på utmattning. Jag skulle vilja ha en check direkt efter målgång, de som inte klarar den är inte godkända. Då kollar man puls, andning, hudturgor, rörelsemönster. Men jag vet att det pratats om att ha terrängen sist och att många då anser att det blir mindre slitsamt för hästarna.
 
Jag tänker att sådant som utmattning inte bara beror på träning utan även på hästtyp. Nu för tiden är det markant mycket mindre engelskt fullblod i fälttävlanshästar. Har varit ute på en del tävlingar de senaste åren då jag har en uppfödning som tävlar, och jag kan inte påminna mig att jag sett en endaste renrasig xx, något som var vanligt på 80-talet då jag började se fälttävlan.
Med engelskt fullblod kommer uthållighet och intelligens, en förmåga fälttävlanshästar har behov av för att kunna hantera situationer i terrängen.
Fast fullbloden är ofta inte tillräckligt bra hoppare för att lösa dagens tekniska terrängbanor, så det är inte jättekonstigt att vi sett den utvecklingen efter att steeplen togs bort mm. Fö håller jag inte med, jag har själv ridit fullblod på internationell nivå och vet flera/ser regelbundet ute på tävlingar idag. Det finns rätt många studier (mer eller mindre vetenskapliga) och de hästar som presterar allra bäst på högsta nivå har runt 50-70 % fullblod.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst skadades så illa när den blev påkörd efter att ha rymt ut från sin hage att den fick avlivas i helgen.
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördagens terrängprov under det pågående Nations Cup-meetinget i franska Jardy fick ett tragiskt efterspel då en av de deltagande...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lidköpings Ridklubb arrangerade under söndagen sin årliga julshow, där ridskoleekipage visade upp sig för publiken. När publiken...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp