Två hästar gick genom isen vid Gräsö

Som jag skrev gjorde jag ett antagande. Och det är väl ägarnas ansvar oavsett? Det stod inte hur dom kom dit så för mig var det en självklarhet att dom var med sina hästar när dom är ute. Står inte vad hästarna gjorde ute så vet inte anledningen men oavsett så är det ägarnas ansvar.
Olyckor händer!! Det behöver inte vara någons fel. Om stallet brinner upp, är det också ägarnas ansvar? :banghead:
 
Olyckor händer!! Det behöver inte vara någons fel. Om stallet brinner upp, är det också ägarnas ansvar? :banghead:
Att få ut hästarna ja. Sa bara att ägaren för hästen ansvarar för hästen. Ja olyckor händer har aldrig sagt något annat. Säger endast att jag inte tycker man ska rida på isen oavsett. Står inte anledningen till att hästarna härjade runt på isen men oavsett så är det sånt som händer när man rider på tunn is.
 
Om något hände mina hästar hade jag tagit ansvar för dom iallfall. Har inte skrivit något annat än att man har ansvar för sin häst.
 
Jag känner empati men man har ändå ansvar för sin häst?
Ja det är klart att alla har ett ansvar över sina djur. Det är en tragisk olycka och sättet du gjort antaganden på och syftat på att det är ägarnas fel utan att ens veta all fakta i detta fall tycker jag är väldigt fel och smaklöst. Lite tycker jag man får tänka till innan man uttalar sig eftersom många läser här och det sista någon vill läsa är att det var rätt åt dem när man är mitt uppe i sorgen.
 
Om stallet börjar brinna är det inte dom i stallets ansvar att försöka få ut hästarna? Kanske bara jag som tycker det :confused:
 
Ja det är klart att alla har ett ansvar över sina djur. Det är en tragisk olycka och sättet du gjort antaganden på och syftat på att det är ägarnas fel utan att ens veta all fakta i detta fall tycker jag är väldigt fel och smaklöst. Lite tycker jag man får tänka till innan man uttalar sig eftersom många läser här och det sista någon vill läsa är att det var rätt åt dem när man är mitt uppe i sorgen.
Skrev ju egentligen från början att man inte borde rida på is. Med faktan som fanns där var det att hästar hade trillat genom isen vid midnatt. Hos mig går inte hästarna helt lösa så antog att folk var där med sina hästar. Har inte skrivit att det var deras fel, rätt åt dom eller något sånt. Endast att man har ansvar för sina djur och att man inte borde rida på is 🤷🏽‍♀️
 
Att få ut hästarna ja. Sa bara att ägaren för hästen ansvarar för hästen. Ja olyckor händer har aldrig sagt något annat. Säger endast att jag inte tycker man ska rida på isen oavsett. Står inte anledningen till att hästarna härjade runt på isen men oavsett så är det sånt som händer när man rider på tunn is.

Om man hade varit ute och ridit på (tunn) is så hade vi inte läst om hästar som gick igenom utan ”ekipage”.

Och jo sättet du skriver på lägger skuld på ägarna.
 
@Adhara Men vilka märkliga antaganden? Om någons hästar går igenom is mitt i natten antar jag att hästarna kommit lösa av misstag. Jag antar ju inte att de är ute och rider på is mitt i natten. Det skulle ju vara väldigt märkligt. Lite logik får man väl ansvara för själv när man läser, tänker jag.

De tog ju ansvar för sina hästar när de märkte att de gått igenom isen? Det finns ju inte mycket annat de kunde ha gjort.
 
Om stallet börjar brinna är det inte dom i stallets ansvar att försöka få ut hästarna? Kanske bara jag som tycker det :confused:

I de flesta fall inte eftersom det ofta är förenat med livsfara, dvs man ska vara MYCKET säker på att kunna ta sig ut själv innan man går in i en brinnande byggnad. Riktigt vidrigt, vänner till mig förlorade flera hästar i en brand och de fick faktiskt ut några innan det blev för farligt (jag tror nog att de egentligen tog en för stor risk faktiskt och hade tur). Jag hade inte lastat dem om de inte gått in, en brand kan gå överstyr så fort.
 
Skrev ju egentligen från början att man inte borde rida på is. Med faktan som fanns där var det att hästar hade trillat genom isen vid midnatt. Hos mig går inte hästarna helt lösa så antog att folk var där med sina hästar. Har inte skrivit att det var deras fel, rätt åt dom eller något sånt. Endast att man har ansvar för sina djur och att man inte borde rida på is 🤷🏽‍♀️
Trillat? De har för :devil: inte trillat genom någon is! :banghead:
För övrigt har man brodd på hästarna om det är halt och det är halt även i Sthlmsområdet vilket du borde veta om du nu bor här, dessutom så vad är det som säger att de inte gick på lösdrift? Alltså ute nattetid, i hage, med godkänt vindskydd. :mad:

Fy vilket vidrigt antagande att det var ägarnas slarv att hästarna gick genom isen, fy fan rent ut sagt! :rage:
 
Trillat? De har för :devil: inte trillat genom någon is! :banghead:
För övrigt har man brodd på hästarna om det är halt och det är halt även i Sthlmsområdet vilket du borde veta om du nu bor här, dessutom så vad är det som säger att de inte gick på lösdrift? Alltså ute nattetid, i hage, med godkänt vindskydd. :mad:

Fy vilket vidrigt antagande att det var ägarnas slarv att hästarna gick genom isen, fy fan rent ut sagt! :rage:
Nu förstår jag inte. Jag skrev ju att isen var hal här i sthlm. Vad har lösdrift med godkänt vindskydd med detta att göra? Har aldrig skrivit att det var ägarnas slarv som orsakade detta. Jag skrev och frågade endast var man rider på isen- ni var dom som började om brinnande stall, lösdrift, slarv m.m
 
Nu förstår jag inte. Jag skrev ju att isen var hal här i sthlm. Vad har lösdrift med godkänt vindskydd med detta att göra? Har aldrig skrivit att det var ägarnas slarv som orsakade detta. Jag skrev och frågade endast var man rider på isen- ni var dom som började om brinnande stall, lösdrift, slarv m.m
Du skrev att det var ägarnas ansvar och att de red på isen så hästarna "trillade i", läs vad du skriver för skit! :mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klockan 07.30 på tisdag morron larmades SOS om en häst som gått genom isen i Alavattnet. Räddningstjänsten har åkt till platsen.
Svar
1
· Visningar
418
Senast: _Elly_
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 07-tiden på onsdagsmorgonen larmades räddningstjänst till ett samhälle utanför Nybro med anledning av att en häst gått genom isen på...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax efter midnatt inkom larm om lågor i ett stall utanför Svalöv i Skåne. Två hästar var inne i stallet och räddades.
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst gick på måndagsförmiddagen genom isen på en sjö utanför Katrineholm. Trots ett räddningspådrag gick inte hästens liv att rädda.
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp